۲۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۷
تعداد بازدید: ۸۱۲۱۴
سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم با اشاره به اینکه ایران جزو ۹ کشوری است که بیشترین آسیب ناشی از تغییرات اقلیم را دارد، گفت: طرح سازگاری با تغییرات اقلیمی لازم است اجرایی شود.
کد خبر: ۲۳۵۲۷

 

باید طرح سازگاری با تغییرات اقلیمی اجرا شود

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، داریوش گل‌علیزاده سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم درباره موضوع تغییر اقلیم در ایران اظهارداشت: تغییر در زمان، مکان و میزان بارش‌های باران سبب شده تا مشکلاتی مانند سیلاب در کشور ایجاد شود که این موضوعات ناشی از تغییرات اقلیمی است.

وی افزود: در صورتی که مدیریت سیلاب نباشد به غیر از خطر سیلاب، خاک‌های مناسب کشاورزی نابود می‌شود و معضل فقر اراضی کشاورزی ایجاد خواهد شد.

گل‌علیزاده ادامه داد: برنامه پخشایش سیلاب که سبب ذخیره آب و کاهش فرسایش خاک می‌شود بسیار حائز اهمیت است و باید بیش از بیش مورد توجه قرار گیرد. این موضوع امکان پذیر است و راه‌های مختلفی در جهان برای آن در نظر گرفته شده است.

سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم گفت: ساز و کار‌ها در این زمینه مشخص است، ولی باید برنامه برای هر دستگاه مربوطه در این راستا دقیق در نظر گرفته شود.

وی با اشاره به اینکه ایران جزو ۹ کشوری است که بیشترین آسیب ناشی از تغییرات اقلیم را دارد، تاکید کرد: طرح سازگاری با تغییرات اقلیمی در اولویت مقابله با مشکلات تغییرات اقلیمی و کاهش عوارض ناشی از آن محسوب می‌شود.

گل‌علیزاده گفت: حدود ۵۰ درصد بارش‌های منطقه در ایران است که باید حفاظت و استفاده بهینه از این بارش‌ها صورت گیرد. باید به جای افزایش کشت محصولات کشاورزی به سمت افزایش بهره وری از محصولات مثلاً با روش کاشت محصولات گلخانه‌ای و کاهش مصرف آب پیش رویم.

گفتنی است؛ مدیریت و مهار سیلاب به فرآیند‌های فراگیری در مهار سیل اطلاق می‌شود که گسترش سیلاب و خسارت ناشی از آن را تعدیل می‌کند. این فرایند‌ها شامل انحراف، محدودسازی یا نگهداری جریان سیلاب است. اقدامات حفاظتی در برابر سیلاب به ۲ دسته سازه‌ای و غیرسازه‌ای تقسیم می‌شوند. در مدیریت سیلاب حوضه آبریز، لازم است تا به‌صورت یکپارچه از تمهیدات سازه‌ای و غیرسازه‌ای استفاده شود./ مهر

برچسب ها: حفظ محیط زیست تغییرات اقلیمی سیلاب سیلاب و آبگرفتگی
ارسال نظر
آخرین اخبار