۲۹ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۳
تعداد بازدید: ۱۰۱۵۹۱
محققان با روشی جدید موفق به شناسایی ترکیبات طبیعی شده‌اند که برخی از آنها خواص قوی ضدباکتری دارند و برای مبارزه با باکتری‌های مقاوم در برابر آنتی‌بیوتیک‌ها کاربرد دارند.
کد خبر: ۲۳۶۸۴

کشف ۳۰ ترکیب طبیعی جدید توسط دانشمندان/ راهی برای مبارزه با باکتری‌های مقاوم

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، محققان موفق شدند پپتید‌های سنتز شده ریبوزومی (ribosomally synthesized) و ویرایش پسا ترجمه‌ای (post-translationally modified) را با سرعت و در مقیاس بی‌سابقه‌ای کشف و مشخص کنند.

پیرایش یا اصلاح پساترجمه (Posttranslational modification) به ویرایش‌های شیمیایی انجام شده روی یک پروتئین پس از ترجمه می‌گویند. ترجمه یک فرایند درون سلولی است که در آن پروتئین‌ها ساخته می‌شوند؛ زیرا هیچ معادل آمینو اسیدی ندارند. بعد سلول تقسیم می‌شود.)

پزشکی مدرن استفاده گسترده‌ای از دارو‌هایی دارد که باکتری‌ها بطور طبیعی تولید می‌شوند. یکی از شناخته‌شده‌ترین محصولات طبیعی پنی‌سیلین است؛ آنتی‌بیوتیکی که از نوع خاصی از کپک ساخته می‌شود و یکی از مهم‌ترین پیشرفت‌ها در پزشکی و سلامتی انسان است. اکنون در حالی که تعیین زنجیره دی ان‌ای ارزان‌تر و سریع‌تر شده است، دانشمندان به صد‌ها هزار ژنوم میکروبی و ترکیبات طبیعی که آن‌ها می‌سازند، دسترسی دارند.

با این حال، به گفته «دوگ میچل» استاد شیمی دانشگاه ایلینوی، این کار در مقایسه با تعداد ترکیباتی که این ارگانیسم‌ها با پردازش از طریق مسیر‌های ژنتیکی، قادر به تولید آن‌ها هستند، چندان چشمگیر نیست.

وی گفت: این تنها نوک کوه یخ است. بین آنچه ما امروز دررابطه با مولکول‌های شناخته شده می‌دانیم، در برابر آنچه طبیعت توان تولید آن را دارد، همخوانی وجود ندارد. نسبت آن حداقل ۱۰۰ به یک است.

پپتید‌های تولید شده ریبوزومی و ویرایش شده پساترجمه‌ای که به اختصار RiPPs نامیده می‌شوند، یک نوع محصول طبیعی است که به یک منبع محبوب آنتی‌بیوتیک‌ها تبدیل شده‌اند. رویکرد‌های سنتی برای دسترسی به RiPPs دشوار است و مستلزم وارد کردن هر ژن به درون یک ارگانیسم نمونه مانند یی کولاری است، اما محققان در این مطالعه اخیر قادر شده‌اند که RiPPs‌های جدید را با سرعت و در مقیاسی بی‌سابقه پیدا کرده و توصیف کنند.

سامانه اتوماسیون آزمایشگاهی iBioFAB قادر است بسیاری از مسیر‌های ژنتیک سنتزی را در آن واحد در میان صد‌ها ژن آنالیز و ایجاد کند؛ کاری که در گذشته نیازمند محققان بسیار و صرف زمان زیادی بود. از میان ترکیبات جدیدی که کشف شده‌اند سه مورد آن‌ها خصوصیات ضدباکتری دارند. این ترکیبات جدید وقتی در مقابل باکتری مقاوم به آنتی‌بیوتیک با نام Klebsiella pneumonia آزمایش شدند تاثیربخشی بالایی نشان دادند و موفق به کشتن باکتری خطرناک شدند. محققان می‌گویند این می‌تواند یک مسیر تازه برای کشف ترکیباتی باشد که برای مبارزه با باکتری‌های مقاوم در برابر آنتی‌بیوتیک‌های موجود باشد./ ایرنا