۰۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۰
تعداد بازدید: ۱۳۰۵۱۶
عضو شورای عالی وزارت کار در گفت و گو با رکنا گفت: دولت ساماندهی دستفروشان را جزء آمار اشتغال قرار می دهد و متاسفانه تاکنون برنامه های اشتغال در وزارت کار شفاف نبوده است.
کد خبر: ۲۳۷۷۳

مثلث تورم، اشتغال و شاخص های اقتصاد می‌گوید اوضاع نامطلوب است

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، وضعیت اشتغال در ایران طی سال‌های گذشته روند مناسبی را طی نکرده است، آمار‌ها نشان می‌دهد که وضعیت نامناسب اقتصادی، اعمال تحریم‌های ظالمانه، اشغال فرصت‌های شغلی توسط مهاجران و اتباع کشور‌های همسایه و سایر دلایل دیگر باعث شده است تا جوانان کشور یا به فکر مهاجرت باشند و یا ناامید از پیدا کردن شغل، هزینه‌های بیکاری را به خانواده‌های خود تحمیل کنند.

آمار‌های مبهم ایجاد هزاران شغل

دولت‌ها در ادوار گذشته همواره مدعی شدند که چندین هزار فرصت شغلی ایجاد کرده اند، اما آمار‌ها همواره نشان می‌دهد که تعداد قابل توجهی بیکار یا جویای کار در کشور وجود دارند که برخورداری خاصی از این فرصت‌ها نداشتند.

نگاه ضروری به آمار تورم، اشتغال و شاخص‌های اقتصاد

احسان سهرابی، نماینده کارگران در شورای عالی حفاظت فنی وزارت کار در این باره در گفتگو با رکنا بیان کرد: برای اینکه بتوانیم به یک برآورد نزدیک به واقعیتی دست پیدا کنیم می‌توانیم شاخصه‌هایی مانند تورم، اشتغال و سایر شاخصه‌های اقتصادی را مورد بررسی قرار دهیم و بررسی این مولفه‌ها نشان می‌دهد که شاهد وضعیت مطلوبی در این خصوص نیستیم.

با وجود تاکیدها، شعار‌های اقتصادی محقق نشده است

وی ادامه داد: باید توجه داشته باشیم وقتی که مقام معظم رهبری چندین سال است که شعار سال را مطابق با شرایط اقتصادی کشور تعیین می‌کنند این به این معناست که شعار‌های اقتصادی محقق نشده است و همچنان فضا برای کار و برنامه‌ریزی بیشتر در این زمینه وجود دارد

رابطه مستقیم نبود فرصت‌های شغلی با مهاجرت از کشور

عضو شورای عالی وزارت کار با اشاره به اینکه عمده مهاجرت‌های صورت گرفته در سال‌های گذشته رابطه مستقیم با نبود فرصت شغلی مناسب در کشور داشته است، افزود: متاسفانه رشته‌های دانشگاهی ما هم مطابق با نیاز‌های شغلی در جامعه نیست و این باعث می‌شود که شاید در یک بخش توان تخصصی کشور اشباع شود و در بخش دیگر با کمبود نیروی متخصص روبه رو باشد.

پیشتر کارشناسان در این باره هشدار‌هایی را مطرح کرده بودند. در این باره حسین راغفر، استاد اقتصاد دانشگاه الزهرا با اشاره به موج افزایش مهاجرت نیروی کار از کشور گفت: افزایش خروج نیروی کار بالقوه از کشور و عدم متوقف شدن روند آن حاکی از آن است که ظرفیت‌های شغلی در کشور هر روز محدودتر می‌شود و به نحو تبعیض‌آمیز مشاغلی که نیروی کار متخصص و تحصیل کرده را لازم داشته و بر سر آن رقابت زیادی وجود دارد، در هسته‌های گزینش به صورتی توزیع می‌شود که عملا بسیاری از افراد آموزش دیده و حرفه‌ای را دچار سرخوردگی و میل به مهاجرت می‌کند.

برآورد میزان اشغال فرصت‌های شغلی توسط اتباع

سهرابی اشاره کرد: ما نمی‌توانیم منکر این مساله باشیم که فرصت‌های شغلی در کشور توسط مهاجران برخی از کشور‌های همسایه اشغال نشده است، اما باید نسبتی بین فضای اشغال شده شغلی توسط اتباع کشور‌های دیگر با مردم خودمان برقرار شود.

وی با تاکید بر اینکه باید به آمار‌های رسمی در حوزه اشتغال و بیکاری توجه داشته باشیم، افزود: اصل ما بر صحت آمار‌ها است، زیرا تمامی برنامه ریزی‌ها بر پایه این آمار‌ها انجام می‌گیرد و نباید سعی بکنیم تا آمار‌ها را در این زمینه زیر سوال ببریم.

اقدامات دولت‌ها در حوزه اشتغال در شرایط بازی با آمار است

عضو شورای عالی وزارت کار بیان کرد: متاسفانه اقدامات دولت‌ها در حوزه اشتغال به شکلی است که احساس می‌شود مسئولان در حال بازی با آمار‌ها هستند، زیرا بسیاری از استاندارد‌های ما در این حوزه مطابق با استاندارد‌های جهانی نیست.

این فعال حوزه اشتغال گفت: بهتر است دولت‌ها به جای ایجاد اشتغال شغل‌های موجود را حمایت و حفظ کند. در بسیاری از موارد کارخانه‌ها و مجموعه‌های تولیدی توان فعالیت در دو یا سه شیفت دارند و اکنون به صورت تک شیفت و با حداقل نیرو کار می‌کنند. اگر دولت بتواند از این مجموعه‌ها حمایت کند تا توان تولیدی و در ادامه فرصت‌های شغلی خود را افزایش دهند بسیاری از مشکلات در این حوزه حل می‌شود.

توجه به مساله اشتغال در کشور به صورت مستقیم با بسیاری از مولفه‌های رفاه اجتماعی در ارتباط است و می‌تواند به صورت غیرمستقیم بسیاری از معضلات اجتماعی را در مسیر بهبود قرار دهد، اما با توجه به تغییرات متعدد در وزارت کار از ابتدای دولت سیزدهم و بی برنامه گی دولت در حوزه اشتغال و حل مساله بیکاری مشاهده می‌شود. حل این مساله جزء اولویت‌های دولت در ماه‌های پایانی سال باشد./ وبدا

برچسب ها: اشتغال تورم کشور وزارت کار دستفروشان
ارسال نظر
آخرین اخبار