۲۶ آبان ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۱
تعداد بازدید: ۱۰۲۰۳۳۵
 معاون ستاد توسعه فناوری فضایی و حمل و نقل پیشرفته در گفتگو با خطوط مطرح کرد:
دو سالی است که تاکسی هوایی به عنوان گزینه‌ای جدید برای ارائه خدمت در حمل و نقل عمومی مطرح است و به تازگی رئیس ستاد توسعه فناوری فضایی و حمل و نقل پیشرفته از ارائه طرحی به شورای عالی هواپیمایی برای رفع موانع اجرای این پروژه خبرداد. در ادامه با معاون ستاد توسعه فناوری فضایی و حمل و نقل پیشرفته درباره مفاد این طرح و اهمیت آن گفتگویی انجام داده ایم که می‌خوانید:
کد خبر: ۲۳۷۹

موانع اجرای پروژه تاکسی هوایی با تایید شورای عالی هواپیمایی برطرف می شود

 

 معاون ستاد توسعه فناوری فضایی و حمل و نقل پیشرفته در گفتگو با خبرنگار خطوط درباره جزئیات طرحی که برای شورای عالی هواپیمایی ارسال شده است، گفت: این طرح با هدف تسریع در اخذ مجوز فعالیت تاکسی هوایی به شورای عالی هواپیمایی ارسال شده است.

خلبان سیدمجتبی رضوی افزود: با تایید این طرح موانعی که بر سر راه اجرای این پروژه است برطرف می شود .

وی در رابطه با مشکلاتی که به عنوان مانع بر سر راه خدمت دهی تاکسی هوایی وجود دارد گفت: حدود پانزده مانع بر سر راه اجرای این پروژه قرار دارد که با تصویب این طرح همه آنها برطرف می شود.

رضوی خاطر نشان کرد: فرودگاه های بزرگ به دلیل دستورالعمل هایی که دارند به هواپیماهای کوچک مثل تاکسی هوایی اجازه توقف نمی دهند. همچنین ناوبری هواپیماهای کوچک را انجام نمی دهند. به طور مثال اگر پروازی از قزوین یا از زنجان با هواپیمای تاکسی اختصاصی به سمت سمنان انجام شود برج مراقبت تهران که لازم است در بین  مسیر همکاری کند، همکاری نمی کرده است.

معاون ستاد توسعه فناوری فضایی و حمل و نقل پیشرفته افزود: مشکلات بیشتر از نوع فنی است مثلا خیلی از فرودگاه های کشور به علت این که نوع سوخت هواپیماهای کوچک با سوخت هواپیمای مسافربری متفاوت است امکان ارائه خدمت در زمینه سوختگیری را ندارند و این یکی دیگر از موانع موجود است.

رضوی با بیان اینکه ارائه امکانات به شرکت ها و مراکزی که می خواهند تاکسی هوایی راه اندازی کنند مهم است، تضریح کرد: ما در کشور تردد آشیانه داریم منتها این آشیانه ها به فرودگاه ها اختصاص دارد که لازم است به شرکت های تاکسی هوایی هم اجازه فرود در این آشیانه ها داده شود.

تاکسی هوایی در خدمت همه اقشار اجتماعی

 سیدمجتبی رضوی توضیح داد: تاکسی هوایی برای عموم مردم است و در دو رده کاری خدمت می دهد؛ پوشش استانی و پرواز اختصاصی . در حالت پوشش استانی مربوط به شرایطی است که مثلا از شهرکرد برای اصفهان یا تهران مسافران زیادی وجود ندارد و پرواز هواپیمای مسافربری مقرون به صرفه نیست. تاکسی هوایی شبکه انتقال مسافرین از شهرستان ها به مراکز استان ها را فراهم می کند مثلا از شهرکرد هواپیمای 10 نفره یا 8 نفره مسافرین را به اصفهان منتقل می کند و بعد از آن با پرواز خطوط هوایی که وجود دارد به تهران یا جاهای دیگر منتقل می شوند.

رضوی در تشریح خدمات تاکسی هوایی گفت:حالت دیگرخدمات تاکسی هوایی شرایط ویژه ای است که کسی کار فوری و یا اداری دارد و مثلا می خواهد از سمنان به تهران بیاید در صورتیکه سمنان هر روز پرواز مسافربری برای تهران ندارد می تواند یک هواپیمای چهارنفره یا هواپیمای دو نفره اجاره کند و برود به کار و زندگی اش برسد.

رضوی تاکیدکرد:  تاکسی هوایی برای قشر خاصی دیده نشده است.

قیمت تخمینی برای تاکسی هوایی

معاون ستاد توسعه فناوری فضایی و حمل و نقل پیشرفته در مورد هزینه تخمینی برای تاکسی های هوایی گفت: الان نمیشود تخمین زد، اما از پروازهای مسافربری بیشترخواهد بود زیرا که مسیرها نزدیک تر است و در حالت شبکه قیمت پائین می آید مثلا در شرایطی که تاکسی 10 نفر تا 15 نفر را جا به جا می کند قیمت پائینتر است ولی اگر اختصاصی یا چارتر باشد قیمتش بیشتر است.

خلبان به تعداد کافی داریم

رضوی تاکید کرد: از عوامل زیرساختی که می تواند در اجرای این پروژه موثر باشد وجود خلبان آموزش دیده است که در این رابطه نیز ما در کشور بیش از 2000 نفر خلبان داریم که الان بعضی از آن ها در خطوط هوایی جذب شده اند و عده ای هم بیکار هستند.

وی در پایان افزود: در مورد به کارگیری خلبان های زن نیز مانعی وجود ندارد و الان خط هوایی ای وجود دارد که خانم ها پرواز می کنند و استاد پرواز خانم است.

/ پایان

 

برچسب ها: تاکسی هوایی خلبان سیدمجتبی رضوی معاون ستاد توسعه فناوری فضایی و حمل و نقل پیشرفته خلبان
ارسال نظر
آخرین اخبار