۰۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۸
تعداد بازدید: ۸۵۷۲۵
گروهی از محققان روی نسخه های ساده و ارزان ژنراتورهای کوچک برق تماسی کار می کنند که با کمک نوارچسب دو طرفه موجود در بازار ساخته می شوند.
کد خبر: ۲۳۸۱۶

تبدیل نوار چسب به ژنراتور برق

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، عملکرد این ژنراتور‌ها برای تولید برق با نسخه‌های پیچیده‌تر قابل مقایسه است.

ژنراتور‌های برق تماسی با توانایی تبدیل اصطکاک به مقدار اندکی الکتریسیته احتمالا در آینده در لباس‌هایی به کار می‌روند که حرکت فرد را به برق تبدیل می‌کنند یا در ایمپلنت‌های مغزی بدون باتری و موارد دیگر به کار می‌روند.

تاکنون نسخه‌های متعددی از ژنراتور‌های برق تماسی با توجه به این دیدگاه ساخته شده که برخی مواد هنگام مالش با ماده‌ای دیگر دارای بار الکتریکی می‌شوند مانند بادکنک و مو. طبق تحقیق جدید طرح‌های مذکور شامل تنظیماتی پیچیده برای قطعات گرانقیمت هستند و همچنین میزان برق محدودی تولید می‌کنند.

گروهی از محققان دانشگاه آلاباما به رهبری گانگ وانگ اکنون یک نسخه ساده‌تر ابداع کرده اند. ژنراتور این پژوهشگران براساس تحقیقات قبلی ساخته شده که نشان می‌دهد این سیستم را می‌توان از نوار چسب، پلاستیک و فلز ساخت. اما آن‌ها قطعات ژنراتور را طوری کنار یکدیگر قرار دادند که عملکرد آن با ژنراتور‌های پیچیده‌تر و گرانقیمت‌تر برابری می‌کند.

طرح اصلی ژنراتور برق تماسی شامل یک نوار چسب دو طرفه یک ورقه پلاستیک است که بین دو صفحه آلومینیوم قرار گرفته است. فشار این صفحات روی یکدیگر و جدا کردن آن‌ها از یکدیگر به طور لحظه‌ای نوعی جرقه ایجاد می‌کند و میزان فشاری که به طور مستقیم به کار می‌رود روی میزان برق تولیدی تاثیر می‌گذارد.

یک نسخه از ژنراتور شامل دوالکترود برای تولید برق با تراکم ۱۶۹.۶وات به ازای هر مترمربع به کار گرفته شد که به گفته تیم ۴۷ درصد بیشتر از طرح‌های قبلی بود.

محققان در آزمایش‌ها از ژنراتور برای روشن کردن۴۰۰ چراغ ال‌ای دی تنها با فشار لایه‌ها روی یکدیگر ستفاده کردند.

روشن کردن چراغ‌های ال‌ای دی یا دستگاه‌های الکترونیکی کوچک دیگر فقط یکی از کاربرد‌های ژنراتور برق تماسی است. با استفاده از آن در سطوح چوبی می‌توان انرژی راه رفتن را جذب، برق مورد نیاز سمعک را تامین و نمایشگر‌های لمسی برقی را روشن کرد./ مهر

برچسب ها: تولید برق برق
ارسال نظر
آخرین اخبار