۰۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۳
تعداد بازدید: ۱۴۷۹۱۷
عضو اتحادیه  مبل سازان گفت: چهل و هشت میلیون  مبل در کشور وارد و تولید می شود  که از این میزان حدود یازده میلیون  مبل  در بخش واردات بوده و مابقی  تولید داخل است که ما میتوانیم این را کف مصرف در نظر بگیریم.
کد خبر: ۲۳۸۲۵

اشتغال سازی صنعت مبل/تولید بیش از سی میلیون مبل در کشور

 به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، امروز در میز اقتصاد به بررسی صنعت مبلمان با حضور گرجی عضو اتحادیه  مبل سازان ، عباسی رئیس اتحادیه مبلمان سازی ،همتی تولید کننده پارچه رو مبلی و پژمان فر معاون اصل نود مجلس شورای اسلامی پرداخته شد.

سوال : اکنون وضعیت تولید مبل چگونه است ؟

گرجی: چهل و هشت میلیون  مبل در کشور وارد و تولید می شود  که از این میزان حدود یازده میلیون  مبل  در بخش واردات بوده و مابقی  تولید داخل است که ما میتوانیم این را کف مصرف در نظر بگیریم.ما در یک فرمول ساده مصرف داخل را میزان تولید و میزان واردات می گویم که قاچاق هم البته در آن نقش بازی میکند. 

عباسی: ما هشتاد میلیون جمعیت مبل نشین داریم. حدود هشت درصد اشتغال کشور را این صنعت به خود اختصاص داده است. حتی خانم ها هم در  این کار در بعضی از بخش ها مشارکت کردند. اکنون تولیدات مان کفاف مصرف داخل را میدهد اما قیمت مواد اولیه بالا رفته و قیمت ها نیز به دنبال آن بالا رفته است. یکی از افتخارات مان این است همه تولیدات این بخش داخلی است  اما اگر جلوی واردات را بگیریم و انحصار ایجاد کنیم،لطمه به بازار وارد می شود. اکنون دو قشر وجود دارد تولید کننده ها و وارد کننده ها  در حال حاضر اگر وارد بازار شوید هم پارچه خارجی هست هم پارچه داخلی. بازار نشان میدهد که ما با کمبود پارچه مواجه هستیم.

سوال :چقدر مبلمان تولید می شود؟

عباسی: ساختار مبلمان بیشتر صنفی است و ما نمی‌توانیم آمار دقیق داشته باشیم. اگر وارد بازار شوید متوجه میشوید که بازار چه وضعیتی دارد. 

سوال: وضعیت صنعت پارچه رو مبلی را چگونه ارزیابی می کنید؟

 همتی تولید کننده پارچه رومبلی: بحث کمبود پارچه از سه سال گذشته وجود دارد و وزارت صمت هم با آن درگیر است. ما دو هزار واحد صنعتی داریم که مبلمان تولید میکنند. هیچ گونه ممنوعیت واردات در پارچه وجود ندارد و متاسفانه آماری که ارائه شده اشتباه است و هیچ آمار رسمی ندارند با این بهانه که این صنعت صنفی است. هیچ انحصاری در این موضوع وجود ندارد.

عباسی : بازار پارچه کارتابل فنی است. ما شش هزار واحد صنفی داریم که ممکن است به صورت سنتی مبل تولید کنند و آمار و ارقام ندارند و فرهنگ وارد شدن به سایت برای آنها ممکن است وجود نداشته باشد. 

گرجی: به نفع اتحادیه است که زیر مجموعه ها مراجعه و ثبت کنند تا ما متوجه شویم که به پارچه بیشتری نیاز است. در سه ماهه گذشته ما جوانب قضیه را بررسی  و این موضوع در جلسات ما اولویت دارد.

سوال نتیجه جلسه هایی که برگزار شد چه بود ؟

پژمان فر معاون اصل نود مجلس شورای اسلامی: شکایت های متنوعی ما درباره این موضوع دریافت کردیم. درخواست کردیم که اصناف کمک کنند که آمار درستی را درباره این موضوع بدست بیاوریم اما آمار بسیار متنوع است. مقرر شده سازمان حمایت از مصرف کننده و معاون بازرگانی داخلی  بیایند و موضوع را در مسیر درستی جلو ببرند. / باشگاه خبرنگاران جوان

برچسب ها: مبلمان سازی صنعت مبلمان
ارسال نظر
آخرین اخبار