۰۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۷
تعداد بازدید: ۱۱۵۱۴۸
اینگونه نیست که غرب فکرکند جمهوری اسلامی ایران وقتی تحت فشار قرار دهد عقب می‌نشیند. ایران موقعیتی را برای خود فراهم آورده که متناسب با گام‌هایی که آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها بردارند ایران هم گام بردارد. خصوصا اروپا بیش از همه باید هزینه این اقدامات ضد ایرانی خود را بپردازد.
کد خبر: ۲۳۸۶۰

آژانس سیاسی باشد از اعتبار خواهد افتاد

پایگاه خبری تحلیلی خطوط: آمریکا بعد از قطع مذاکرات وین تحرکاتی را انجام داده و با کمک اروپا و آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای در شورای حکام قطعنامه‌ای را علیه تهران به تصویب رسانده است و خواستار همکاری ایران با آژانس شده. در حالی که آن قطعنامه کاملا سیاسی و درجهت اهداف سوء آمریکا و اروپاست. زمانی که آژانس محل اقدامات سیاسی باشد از اعتبار و جایگاه خواهد افتاد. بار‌ها ایران اعلام کرده بود که آمادگی کامل برای همکاری با آژانس را دارد و آقای اسلامی و تیم همراه سفری در این زمینه به وین داشت و قرار بر این بود که آقای گروسی به تهران سفرکند، اما متأسفانه آقای گروسی بعد از سفری که به تل‌آویو انجام داده و احتمالا قول و قرار‌هایی با مقامات صهیونیستی داشتند، وی با همراهی اروپا تصمیم گرفته که قطعنامه‌ای علیه ایران به تصویب برساند.

از این منظر طبیعی است جمهوری اسلامی ایران در برابر هرگونه باج خواهی نه امتیازی می‌دهد و نه تحت هیچ شرایط ناعادلانه امتیاز دهد. وقتی شورای حکام اقدامی ضدایرانی انجام دهد، ایران در چارچوب تعهدات خود مجاز است اقداماتی متقابل انجام دهد. به نظر تصمیم اخیر سازمان انرژی اتمی ایران یک سیگنال بسیار قوی و محکمی به اروپا و آمریکا بود که اگر بار دیگر بخواهند پرونده اتمی ایران را که بار‌ها آژانس انرژی هسته‌ای برعدم انحراف فعالیت‌های هسته‌ای گواهی داده و بیش از ۲۰ مرتبه بر این مورد مهر تاکید زده، بخواهد دوباره پرونده تهران را وارد فضای سیاسی کنند؛ ایران هم بدون شک متناسب باگام‌هایی که طرف مقابل برمی‌دارد گام برخواهد داشت.

همان طور که بار‌ها مقامات عالیه جمهوری اسلامی ایران به‌طور دقیق این مورد را مطرح کردند. به نظر، هم‌آژانس و هم اروپا و هم آمریکا در برابر آزمایش بسیار مهمی قرار گرفتند که آیا باید همچنان بازیچه دست صهیونیست‌های افراطی در سرزمین‌های اشغالی باشند یا راه خود و مصالح خود را طی کنند. غربی‌ها اگر بخواهند اسیر دست صهیونیست‌ها باشند بدون تردید باید هزینه‌های سنگینی را پرداخت کنند.

جمهوری اسلامی ایران در طول سال‌های گذشته ثابت کرده که در عزم خود راسخ است و تحت هیچ شرایطی تسلیم زورگویی نمی‌شود. جمهوری اسلامی ایران در چارچوب اقدامات صلح‌آمیز هسته‌ای خود تا به حال هرگونه همکاری لازم را با آژانس انجام داده است و مشخص نیست اگر این پرونده سیاسی شود، برخورد جمهوری ایران چه خواهد بود. چراکه یک‌بار آقای خرازی رئیس شورای راهبردی سیاست خارجی تلویحا به مطلبی اشاره کردند که آن مطلب هم مهم است و هم معلوم می‌شود که آن موضع‌گیری از سیاست‌های راسخ نظام جمهوری اسلامی ایران است که ایران به تولید دانش فنی ساخت بمب رسیده است، اما بنا بر فتوای مقام معظم رهبری به سمت ساخت بمب حرکت نمی‌کند. اینگونه نیست که غرب فکرکند جمهوری اسلامی ایران وقتی تحت فشار قرار دهد عقب می‌نشیند. ایران موقعیتی را برای خود فراهم آورده که متناسب با گام‌هایی که آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها بردارند ایران هم گام بردارد. خصوصا اروپا بیش از همه باید هزینه این اقدامات ضد ایرانی خود را بپردازد.

برای اینکه در حد و قواره اروپایی‌ها نیست که در برابر ایران قدعلم کنند و هم اروپا در شرایطی نیست که در برابر ایران قرارگیرد. اروپای ضربه خورده اقتصادی، اروپای تحت فشار بحران اوکراین، اروپای بحران زده انرژی و اروپای بحران زده به معنای عام در شرایطی نیست که در امور داخلی ایران دخالت کند. آلمان، فرانسه و انگلستان بدانند که جمهوری اسلامی ایران در زمان خود به برخی شرارت‌هایی که در وقایع اخیر در ایران انجام دادند، واکنش نشان خواهد داد. اینگونه نیست که کشور‌های اروپایی بخواهند در امور داخلی ایران دخالت کنند و بدون جواب بماند. حتما جواب لازم و مقتضی را در جای خود خواهند گرفت.

جمهوری اسلامی ایران با صداقت و شفافیت به میدان مذاکرات آمد و برجام شکل گرفت وقتی که توافق شد معاهده برجام موضوع تعهدآوری بین دو طرف بود. تعهداتی را باید جمهوری اسلامی ایران و تعهداتی را باید طرف مقابل انجام می‌داد. بدون شک ایران تعهدات خود را انجام داد، اما این آمریکا و اروپا بودند که کارشکنی کردند و از برجام خارج شدند. آن‌ها حتی به امضای مسئولین آمریکایی قبلی بی‌احترامی کردند. در این شرایط رهبری انقلاب اعلام کرد که آمریکا اگر بخواهد به تعهدات خود عمل کند باید ضمن انجام تعهدات ایران آمریکا را راستی آزمایی کند. در مرحله بعد جمهوری اسلامی ایران باید تعهدات خود را انجام دهد. تمام فعالیت‌هایی که در حال حاضر در سازمان انرژی اتمی صورت می‌گیرد، در داخل مقررات پادمان است و آن دسته از تعهدات اضافی که در چارچوب برجام صورت گرفته، هم اینک توسط ایران درحال عقبگرد است. ایران نه درگذشته نه درحال حاضر پادمان را زیر پا نگذاشته که این تعهد نشان می‌دهد ایران می‌خواهد توافق مجدد شکل گیرد.

احمد دستمالچیان سفیرسابق ایران در لبنان

برچسب ها: شورای حکام آژانس بین المللی اتمی آژانس بین المللی انرژی اتمی سازمان انرژی اتمی اتم سازمان انرژی اتمی ایران
ارسال نظر
آخرین اخبار