۰۵ آذر ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۵
تعداد بازدید: ۹۹۱۹۸
نشست مشترک روسای سازمان سینمایی کشور و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در راستای گسترش همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی حوزه سینما برگزار شد.
کد خبر: ۲۳۹۷۵

مهم‌ترین دستاورد فرهنگی جمهوری اسلامی در خارج از مرزها، سینما است

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، نشست مشترک روسای سازمان سینمایی کشور و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در راستای گسترش همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی حوزه سینما برگزار شد.

این نشست با حضور محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدمهدی ایمانی‌پور رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، حمید مصطفوی سرپرست اداره کل مبادلات فرهنگی و سازمان‌های بین المللی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و سید صادق موسوی مدیرکل دفتر جشنواره‌ها و همکاری‌های بین‌الملل سازمان سینمایی در محل سازمان سینمایی برگزار شد.

در این نشست محمد خزاعی با اشاره به جایگاه سینمای ایران در منطقه و جهان گفت: سینمای ایران مهم‌ترین دستاورد فرهنگی جمهوری اسلامی در خارج از مرزهاست و بسیاری از ملت‌ها و جوامع ایران را با سینمای ما می‌شناسند. به رغم درخشش فرهنگی سینمای ایران در عرصه‌های جهانی متاسفانه در زمینه تجاری سازی محصولات سینما موفق عمل نکرده‌ایم.

رئیس سازمان سینمایی گسترش ظرفیت‌های بین‌المللی سینما، تجاری سازی و بازاریابی محصولات آن را مهم خواند و با تاکید بر نقش سینما در همدل کردن ملت‌ها و تقویت پیوند‌های عاطفی و اجتماعی گفت: در دنیا دیپلماسی عمومی از مجاری فرهنگی، به‌ویژه سینما محقق می‌شود. می‌توان از کارکرد سینما برای تقویت و توسعه روابط ملت‌ها و فرهنگ‌ها استفاده کرد و در کنار توجه به دیپلماسی عمومی و فرهنگی، سینما برای داشتن اقتصاد بهتر نیازمند حضور در بازار‌های منطقه‌ای و بین‌المللی است.

رئیس سازمان سینمایی با بیان اهمیت و لزوم تقویت اقتصاد سینما گفت: در دوره جدید برنامه‌ریزی متفاوتی را مبتنی بر اشتراکات فرهنگی، آیینی و آرمانی برای گسترش مراودات و همکاری‌های بین‌المللی با ۳۵ کشور هدف آغاز کرده‌ایم. در کنار تعیین کشور‌های هدف در راهبرد بین‌الملل سازمان سینمایی، سعی کردیم این حضور فعال در کشور‌ها را در راستای تامین منافع فرهنگی_سینمایی و اقتصاد سینما توسعه دهیم.

رئیس سازمان سینمایی کشور با اشاره به دستاورد‌های سفر هیات ایرانی به روسیه و نشست‌های متعدد با سفرا و رایزنان فرهنگی کشور‌های دیگر خاطرنشان کرد: در سفر به روسیه و نشست با مسئولان فرهنگی و سینمایی، موضوع تعاملات جدید در حوزه کشور‌های خزر و شانگ‌های در دستور کار قرار گرفت.

وی با بیان اینکه با گسترش دامنه فعالیت‌های سینما حوزه بین‌الملل و تشکیل شورای بین‌الملل سینما و بهره‌گیری از موسسات سینمایی به عنوان بازو‌های اجرایی و عملیاتی، اقدامات جدی را بر اساس استراتژی جدید آغاز کرده‌ایم اظهار کرد: بخش خصوصی سینمای ایران به تنهایی توان حضور در عرصه‌های جهانی و بین‌الملل را ندارد و ضرورت است از طریق تعاملات بین بخشی با کمک وزارت امور خارجه، سازمان فرهنگ و ارتباطات و سازمان سینمایی در این زمینه ظرفیت سازی و بسترسازی‌های لازم صورت گیرد. در تفاهم‌نامه‌های منطقه‌ای، پیگیر بازیابی و زمینه سازی برای اکران فیلم‌های ایرانی هستیم. زبان تصویر در نزدیکی فرهنگ‌ها و ملت‌ها بسیار تاثیر دارد.

وی یادآور شد: به دلیل اهمیت فعالیت‌های مشترک بین‌المللی در اولین جلسه شورای عالی سینما، بودجه‌ای را به منظور تولیدات مشترک تصویب کرده‌ایم و بنا داریم با کمک سینماگران دیگر کشور‌ها و استفاده از منابع و ظرفیت‌های مشترک محصولاتی را تولید کنیم.

خزاعی همکاری مستمر دو سازمان سینمایی و فرهنگ و ارتباطات اسلامی را برای برگزاری هفته‌ها و روز‌های فیلم مهم خواند و اضافه کرد: مهمترین مشکل ما عدم ارتباط رایزنان فرهنگی با دبیران جشنواره‌های بین‌المللی در دنیاست. ارتباط نداشتن دو سویه در این بخش، به ضعف بزرگی در حوزه جشنواره‌های بین‌المللی تبدیل شده و همیشه از این نقاط آسیب دیده‌ایم. چرا که تعاملات و مراودات کمک می‌کند تا حضور قدرتمندتری در جشنواره‌ها داشته باشیم. نیاز به بازطراحی فضا در حوزه بین‌الملل سینما، تغییر مدل حضور و بازاریابی در عرصه بین‌الملل، شناخت ظرفیت‌ها و ذائقه شناسی از کشور‌های هدف بویژه، کشور‌های منطقه داریم.

سیدصادق موسوی مدیرکل دفتر جشنواره‌ها و همکاری‌های بین‌الملل در این نشست با اشاره به وجود نداشتن تفاهمنامه مشترکی میان این دو سازمان گفت: خوشبختانه در دولت جدید تفاهنامه‌های متعددی با روسیه، عراق، آفریقای جنوبی، بلاروس، پرتغال، عمان، سوریه، صروستان، پاکستان و ... به امضا رسیده است و امیدواریم که به نتایج علمی و ملموسی منجر شود. لزوم افزایش سهم ایران در حوزه بین‌المللی به لحاظ تجاری در کنار حضور فرهنگی احساس می‌شود. این در حالی است که تجاری سازی سینما در حوزه بین‌المللی نیازی اساسی است.

در ادامه حجت الاسلام والمسلمین محمدمهدی ایمانی پور رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، به بالندگی سینمای ایران در خارج از کشور اشاره کرد و گفت: سینمای ایران توانسته خود را به خوبی عرضه کند، گرچه در طول ۴۰ سال گذشته در حوزه اقتصاد رشد کافی نداشته، اما در حوزه تصویرسازی از ایران اسلامی موفق عمل کرده و این دستاورد بسیار بزرگی است. اگر امروز اقتصادی شدن سینمای ایران مطرح می‌شود، مرهون تلاش‌هایی است که سبب شده این سینما در جهان شناخته شود. این مسیر باید تدوام داشته باشد، ما بر این باوریم که هر چیزی که اقتصادی شود، توسعه می‌یابد از این منظر به بهانه اقتصادی شدن به دنبال توسعه علم و فرهنگ هستیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: سینما اگر اقتصادی شود، به طور طبیعی فرهنگ ایران را توسعه می‌دهد و آن چیزی که ما به عنوان دستاورد‌های جمهوری اسلامی یاد می‌کنیم، ترویج می‌یابد. به عنوان مثال، اگر سبک زندگی ایرانی اسلامی ترویج شود، بزرگترین خدمت را به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران کرده‌ایم.

ایمانی‌پور به تدوین سند تحول در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی اشاره و عنوان کرد: در سندی که سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به عنوان سند تحول خود در دوره جدید نگارش کرده است، به موضوع اقتصاد فرهنگ توجه ویژه‌ای می‌شود. این سازمان با در اختیار داشتن نمایندگان فرهنگی می‌تواند در حوزه اقتصاد فرهنگ به خصوص معرفی سینمای ایران راهبر این روایتگری تأثیرگذار باشد.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با تأکید بر اینکه پیشبرد اهداف فرهنگی با تأسی از بیانیه گام دوم انقلاب محقق می‌شود، گفت: گام دوم انقلاب اسلامی پشتوانه اصلی برای الگوسازی جمهوری اسلامی ایران است. ما برای الگو شدن نیازمند تصویرسازی درست از ایران در خارج از کشور هستیم. به منظور ارائه تصویر درستی از ایران، نیاز به فیلم‌های فاخر داریم تا تصویر شایسته‌ای از ما به جهانیان منتقل کند. در واقع اگر سناریوی خوبی داشته باشیم، فیلم و مستند‌های اخلاق محور با بیان ساده تولید می‌شود و در نهایت، تأثیرگذاری مطلوبی به جای خواهد گذاشت.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: برای رسیدن به این هدف ما در حوزه اقدامات و شبکه‌های همکاری‌مان نیاز به تحول داریم و لازم است در حوزه مقاومت نیز روایتگری مؤثر داشته باشیم.

ایمانی‌پور در پایان سخنانش این تفاهمنامه را آغاز فصل جدیدی از روابط گسترده در راستای افزایش همکاری‌های طرفین در زمینه‌های گوناگون فرهنگی دانست.

در ادامه این دیدار حمید مصطفوی سرپرست اداره‌کل مبادلات فرهنگی و سازمان‌های بین‌المللی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت: این سازمان به منظور هماهنگی بیشتر فعالیت‌های فرهنگی در خارج از کشور تشکیل شده و مهم‌ترین وظیفه آن، امضای تفاهم‌نامه و اجرای موافقت‌نامه فرهنگی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دیگر کشور‌ها است. یکی از محور‌های مهمی که در همه این اسناد‌ها وجود دارد، بخش هنر به ویژه سینما است. به نظر می‌رسد در شرایط فعلی که تجاری سازی و اقتصاد هنر اولویت است می‌توانیم با ساخت فیلم و مستند‌های با کیفیت نقش مهمی در معرفی فرهنگ و هنر ایران در خارج از کشور داشته باشیم.

مصطفوی مطرح کرد: اگر آثار سینمایی همراه با زیرنویس و یا دوبله در اختیار رایزنان فرهنگی ایران قرار دهیم تا در جشنواره‌های و هفته‌های فرهنگی و هفته‌های فیلم از آن بهره برداری شود.

در ادامه این نشست تفاهم‌نامه همکاری بین‌المللی سازمان سینمایی با سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، با هدف مدیریت سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی، گسترش تعاملات هم‌افزایی، کاهش موازی کاری‌ها، ارتقای کیفیت و افزایش کمیت در زمینه صنعت تصویر در گستره بین‌الملل منعقد و امضا شد.

پطراحی پشتیبانی تامین محتوا و اجرا برای ارائه تولیدات صنعت سینما در مجامع بین المللی مشارکت در برگزاری هفته‌ها و روز‌های فیلم و حضور در جشنواره‌های داخل و خارج از کشور، تولید و عرضه فیلم‌های سینمایی از جمله مفاد تفاهم‌نامه مشترک مابین دو سازمان است و به موجب این تفاهم‌نامه، افزایش سهم بازار محصولات صنعت سینمای ایران در سطح بین‌المللی خصوصا در کشور‌های هدف با بهره‌مندی از ظرفیت‌های دو سازمان سینمایی صورت خواهد گرفت.

اصغر فارسی معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان سینمایی، مهدی بزازان مدیرکل حوزه ریاست، روابط عمومی و مدیریت عملکرد سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و پریسا پورعلی رئیس موافقتنامه‌ها و هماهنگی دستگاه‌های فرهنگی از دیگر حاضران این دیدار بودند./ برنا

برچسب ها: خانه سینما دستاوردهای انقلاب رییس سازمان سینمایی
ارسال نظر
آخرین اخبار