۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۹
تعداد بازدید: ۱۰۶۱۶۰
معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: کووید ۱۹ هنوز تمام نشده و بیماری‌های مشابه آن نیز بسیار است که باید مورد توجه قرار گیرد.
کد خبر: ۲۴۷۱۴

ضرورت اضافه‌شدن واکسن‌های جدید به برنامه ایمن‌سازی کودکان

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، حسین فرشیدی در سومین جلسه کمیته کشوری ایمن‌سازی افزود: شرایط حدود سه سال اخیر بحران کرونا بخش‌های مهم و نیازمند برنامه‌ریزی مجدد برای رفع نقایص حوزه سلامت و پیشگیری را به‌خوبی متذکر شده است و اهمیت جایگاه کمیته کشوری ایمن‌سازی باید مورد تاکید قرار بگیرد.

وی اظهار داشت: تاثیر کووید ۱۹ بر افزایش شیوع بیماری‌هایی که پیش از این به‌خوبی با واکسن کنترل شده بودند و امروز با زنگ خطر بازگشت آن‌ها مواجه هستیم و دیگر بیماری‌هایی که انتظار تولید واکسن برای آن‌ها وجود دارد نیز از موارد بسیار مهمی است که در کمیته کشوری ایمن‌سازی در مورد آن‌ها تصمیم‌گیری می‌شود.

فرشیدی ایمن‌سازی را یکی از بخش‌های بسیار مهم مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری دانست و ادامه داد: این مرکز وظایف دیگری هم دارد و باید از توانمندی همه دانشگاه‌ها و موسساتی که به هر شکلی در زمینه پیشگیری در حوزه سلامت فعال هستند، برای تقویت آن استفاده کنیم.

وی با اشاره به وضعیت بحرانی کشور و تهدید‌هایی که از کشور‌های همسایه پیش روی نظام سلامت است، گفت: تجربه کووید ۱۹ به ما ثابت کرد که سیستم رصد و پیشگیری در کشور و سیستم مدیریت در مرز‌ها باید ارتقا یابد.

معاون بهداشت وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه مصوبات کمیته کشوری ایمن‌سازی که با سلامت مردم سروکار دارد، قاطعانه پیگیری می‌شود، از اعضای کمیته خواست با کار درست و علمی و با توجه به وضعیت کشور در شرایط تحریم و دیگر مشکلات موجود، راهکار‌هایی با قابلیت اجرا را در کمیته تصویب کنند.

پوشش مناسب واکسیناسیون در کشور بر اساس آمار‌های سازمان بهداشت جهانی

شهنام عرشی، سرپرست مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر معاونت بهداشت وزارت بهداشت نیز بر اهمیت برنامه ایمن‌سازی در ارتقای سلامت جامعه، به‌ویژه کودکان، تاکید کرد و خواستار تقویت بیش از پیش برنامه ایمن‌سازی در کشور شد.

سیدمحسن زهرایی، رئیس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت و دبیر کمیته کشوری ایمن‌سازی نیز با اشاره به سابقه طولانی واکسیناسیون در ایران، وضعیت امروز پوشش واکسیناسیون کشور را در مقایسه با برخی کشور‌های توسعه‌یافته بر اساس آمار‌های سازمان بهداشت جهانی، مناسب ارزیابی و گزارشی از برنامه ایمن‌سازی و موفقیت‌ها و چالش‌های پیش روی این برنامه و اقداماتی که در آینده باید انجام شده و نیازمند پیگیری و حمایت همه‌جانبه است، ارائه کرد.

ضرورت اضافه‌شدن واکسن‌های پنوموکوک و روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کودکان

محمدمهدی گویا، رئیس کمیته کشوری ایمن‌سازی نیز در این جلسه توضیحاتی در خصوص وضعیت دو بیماری فلج اطفال و سرخک در کشور ارائه کرد و با اشاره به تهدید‌هایی که از سوی کشور‌های همسایه وجود دارد، بر لزوم فعالیت بیشتر نظام مراقبت کشور در حوزه بیماریابی فعال، یافتن ویروس در فاضلاب‌ها و کمپین‌های مرتبط با واکسیناسیون تاکید کرد.

وی با اشاره به واکسیناسیون کودکان مهاجر افغانی که سال گذشته در مراکز استان‌ها انجام شد، خواستار حمایت دولت از ادامه روند واکسیناسیون این کودکان و حتی والدین آن‌ها و سازماندهی برای اجرای این طرح در سطح گسترده‌تری شد.

اعضای کمیته در پایان جلسه بر ضرورت اضافه‌شدن واکسن‌های پنوموکوک و روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کودکان تاکید کرده و خواستار پیگیری مجدانه معاونت بهداشت وزارت بهداشت برای دسترسی هرچه سریع‌تر به این واکسن‌ها شدند.

همچنین، ضرورت انجام مطالعات کشوری و تولید مستندات برای تصمیم‌گیری و اضافه‌شدن دیگر واکسن‌ها به برنامه ایمن‌سازی، مورد تاکید اعضا قرار گرفت./ وبدا

برچسب ها: بیماری کرونا واکسن کرونا وزارت بهداشت کودکان ایمنی بدن
ارسال نظر
آخرین اخبار