۲۳ آذر ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۴
تعداد بازدید: ۷۶۸۲۷
مدیرعامل گاز استان تهران گفت: ما الان در مقررات ملی ساختمان مبحث نوزدهم دقیقا مباحث انرژی است و اگر رعایت بشود شاید مصارف پایین بیاید و قطعاً پایین می‌آید و من خودم فکر می‌کنم یکی از دلایل این موضوع که اهمیت نمی‌دهیم پایین بودن هزینه‌ای است که ما بابت انرژی پرداخت میکنیم نسبت به هزینه‌ای که باید برای عایق کاری پرداخت کنیم.
کد خبر: ۲۴۸۳۱

مصرف ۱۰۹ میلیون متر مکعب گاز در یک شبانه روز/ هزینه انرژی پایین‌تر از عایق کاریست!

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط،  آقای سید محمد هدایی پور مدیرعامل گاز استان تهران در برنامه ای در خصوص مصرف گاز و دیگر سوالات نکاتی را بیان کرد.
سوال: اکنون میزان مصرف گاز در استان تهران چقدر است ؟

هدایی پور: ما در ۲۴ ساعت گذشته در استان تهران ۱۰۹ میلیون متر مکعب گاز مصرف داشتیم که مقدار بسیار زیادی است ۶۶ میلیون مترمکعب  آن مربوط به مصارف خانگی و تجاری شهر تهران بوده است.
در استان تهران ما اکنون حدود بیش از یک ششم گاز کشور را  صرف می‌کنیم  که بسیار مصرف بالایی است خصوصاً الان که ابتدای در واقع فصل سرما هستیم هنوز ما سرمای زیر صفر را احساس نکردیم.

سوال:  خیلی از جا‌ها هم سردتر از تهران  مصرف در آن نقاط چگونه است؟
هدایی پور: بله الان استان‌های شمال‌ای مان در واقع به شدت سرد است آن جا در واقع مصارف گاز بالاتری هم دارند البته نه به نسبت تهران، ولی سرانه مصرف در تهران بالاست و باید ما فرهنگ مصرف را اصلاح کنیم. اصلاً بحث صرفه جویی نیست بحث درست مصرف کردن است ما پرت انرژی مان نسبتاً بالاست ساختمان‌های مان استاندارد‌های لازم را برای مصرف صحیح انرژی ندارد و در واقع مطلبی که چندی پیش هم به آن اشاره شد این موضوع که درست مصرف نمی‌کنیم گرم که میشود هوا در میهمانی‌ها اجتماعات به جای اینکه دما را بیاوریم پایین پنجره را باز میکنیم به عنوان اینکه هوای تازه وارد بشود این‌ها واقعاً الان دیگر در همه جای جهان از آن گذشتند و این برایشان جا افتاده است ارزش انرژی خیلی بالاتر از این است که ما به این صورت هدر بدهیم.

سوال: در ساخت و ساز هم  استاندارد‌های لازم یا رعایت نمی‌شود ؟ 

هدایی پور: دقیقاً ما الان در مقررات ملی ساختمان مبحث نوزدهم دقیقا مباحث انرژی است و اگر رعایت بشود شاید مصارف پایین بیاید و قطعاً پایین می‌آید و من خودم فکر می‌کنم یکی از دلایل این موضوع که اهمیت نمی‌دهیم پایین بودن هزینه‌ای است که ما بابت انرژی پرداخت میکنیم نسبت به هزینه‌ای که باید برای عایق کاری پرداخت کنیم اگر این هزینه انرژی را به صورت واقعی پرداخت کنیم و قطعاً رعایت آن مقررات و عایق بندی ساختمان به صرفه خواهد بود.

 ببینید این موضوع که در واقع به عهده شهرداری‌ها و مهندسین ناظر از مهمترین عوامل است، اما بحث گران کردن نیست ببینید ما همان طور که باید این حقوق مردم را در واقع رعایت کنیم همه مردم باید بتوانند یکسان از این نعمت برخوردار باشند ما الان طرحی را که دادیم اتفاقاً کسانی را که در مصرف صرفه‌جویی کنند حتی الگوی مصرف را رعایت کنند براشون طرح‌های تشویقی دیده‌ایم که هزینه گاز شان را کمتر پرداخت کنند تخفیف در مصارف حتی در حد رایگان بودن ما این را پیش بینی کرده ایم.

سوال: برای پر مصرف‌ها تعرفه‌ها تا ۷۰ درصد افزایش پیدا میکند درست است؟
هدایی پور: ببینید ما ۱۲ پله تعریف کرد‌های مصرف گاز را یک عده‌ای که بهینه مصرف نمیکنند سه پله اول مصرف بهینه است اول که هیچ تغییری نکرده قیمت‌ها علاوه بر اینکه تغییر نکرده این سه پله اول در میزان مصرف شان میزان ۷۰ درصد یعنی ۳۰ درصد صرفه‌جویی کنند گاز شون کاملاً رایگان یعنی ما  آنها اصلا هیچ هزینه گازی را دریافت نمی‌کنیم از پله چهارم تا ششم در واقع از پله چهارم تا دهم پرمصرف‌های ما هستند پله یازدهم و دوازدهم واقعاً بد مصرف هستند ./ باشگاه خبرنگاران جوان 

برچسب ها: گازرسانی مصرف گاز طبیعی
ارسال نظر
آخرین اخبار