۲۱ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۴
تعداد بازدید: ۱۴۴۳۴۱
سینما به عنوان رسانه ای قدرتمند در عرصه هنر و فرهنگ، توانایی تاثیر گذاری اجتماعی در ترویج افکار، رفتار، ارزش ها و باورهای افراد در تمامی جوامع را داراست. سینما رسانه ای نافذ در تولید ایده ها و تغییر نگرش هاست. جذابیت و ماندگاری پیام ها و سرعت انتقال آن ها در سینما بیشتر از سایر رسانه هاست. سینما قوی ترین عامل برای تاثیر گذاری فعالیت های فرهنگی در جامعه است.
کد خبر: ۲۵۰۱۰

از روز ملی سینما تا روز جهانی معلولیت

فتانه امیری، دکترای مهندسی خلاقیت در حوزه معلولیت

پایگاه خبری تحلیلی خطوط؛

سینما به عنوان رسانه ای قدرتمند در عرصه هنر و فرهنگ، توانایی تاثیر گذاری اجتماعی در ترویج افکار، رفتار، ارزش ها و باورهای افراد در تمامی جوامع را داراست. سینما رسانه ای نافذ در تولید ایده ها و تغییر نگرش هاست. جذابیت و ماندگاری پیام ها و سرعت انتقال آن ها در سینما بیشتر از سایر رسانه هاست.

از آنجایی که از یک سو، سینما یکی از قوی ترین عامل های  تاثیر گذار برفعالیت های فرهنگی در جامعه است و از سوی دیگر، معلولیت از مسایل مهم و پیچیده  جامعه به شمار می رود سینما، به عنوان رسانه ای نیروبخش و انگیزه دهنده می تواند در حوزه معلولیت، درک صحیح و بهتری از مسایل فردی و اجتماعی این افراد به جامعه بدهد. رسانه  سینما، قابلیت غیرقابل انکاری در آگاهی بخشی جوامع از مسایل حوزه معلولیت دارد.

از آنجایی که معلولیت امری نسبی است، تمامی افراد در تمامی جوامع به نوعی با آن درگیر خواهند بود بنابراین شرط موفقیت درفعالیت های حوزه معلولیت درگیر کردن کل جامعه با این مسایل است. اولین و ضروری ترین اقدام در دستیابی به حقوق افراد دارای معلولیت تغییر نگرش و افزایش آگاهی در این زمینه است. همواره تردید در مورد اثربخش بودن آموزش و توانمند سازی افراد دارای معلولیت، نگرش های منفی در حوزه تحصیل و اشتغال این افراد را در اذهان دامن زده و برنامه‌ریزی های این حوزه را تحت تاثیر قرار داده است. نگرش منفی بر تمامی تصمیمات، برنامه ریزی ها و اقدامات تاثیرات نامطلوبی برجا می گذارد .

جشنواره بین المللی فیلم پرواز، رویدادی مهم در حوزه معلولیت است که بنیانگذاران آن از قدرت نافذ و اثر گذاری سینما جهت آگاهی بخشی و ایجاد نگرش مثبت در جامعه با ترغیب مسولین، پژوهشگران، معلولین و هنرمندان به پرداختن در این حوزه در راستای فرهنگ سازی تلاش می کنند. این رویداد بین المللی با دعوت از فیلمسازان در سراسر جهان، پذیرای ایده ها و آثار منحصر به فردی است که با محوریت معلولیت تولید شده است. معرفی و تجلیل از آثار برگزیده، نقد و بررسی ایده‌ها ، تبادل تجارب و اطلاعات بین پیشکسوتان سینما و فیلمسازان جوان در ترغیب و تشویق به ساخت آثار اثرگذارتر دستاوردی است قابل تحسین و درخور توجه که به ایجاد نگرش های مثبت کمک می کند.

بر این اساس، ایده های علمی و تحقیقات پژوهشگران با بهره گیری از تجارب و تخصص صاحبنظران نیز به عنوان عاملی مهم با دعوت از پیشکسوتان عرصه سینما از یک سو و اندیشمندان حوزه معلولیت، درمباحث نشست های علمی و مطالب کارگاه های آموزشی، بررسی و برای علاقمندان ارایه می گردد.

پنج دوره برگزاری جشنواره، تجاربی ارزشمند به برگزارکنندگان و شرکت کنندگان ارایه داده است و گنجینه ای گرانبها از آثار منحصر به فرد از سراسر جهان در حوزه معلولیت در دبیرخانه جشنواره فراهم آورده است. در آستانه ششمین دوره از برگزاری جشنواره پرواز، از روز ملی سینما تا روز جهانی آگاهی بخشی در مورد مسایل و توانمندی های افراد دارای معلولیت، مسولیتی همگانی بر دوش ماست که دستیابی هر چه بهتر به اهداف جشنواره را در بر خواهد داشت.

برچسب ها: سینما معلولین معلولیت جسمانی
ارسال نظر
آخرین اخبار