۲۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۸
تعداد بازدید: ۱۲۲۳۱۵
شرایط کیفیت هوای تهران در سال ۱۴۰۱ بسیار بدتر از ۱۴۰۰ بوده است و به‌نظر می‌رسد که سازمان‌ها و وزارتخانه‌های دخیل در هوای تهران از پیدا کردن راهکار برای بهبود کیفیت هوا عاجز مانده و تغییر شرایط هوا را به وزش باد و بارش نزولات آسمانی واگذار کرده‌اند.
کد خبر: ۲۵۰۱۶

تشدید آلودگی هوای تهران در سال ۱۴۰۱/ هجوم

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، بار دیگر با سرد شدن هوا و بروز پدیده وارونگی دما، تهران در جمع آلوده‌ترین شهر‌های جهان قرار گرفته است و حدود ۲ هفته است که پایتخت‌نشینان در حسرت تنفس هوایی با سطح کیفی قابل قبول هستند.

شرایط کیفیت هوای تهران در سال ۱۴۰۱ بسیار بدتر از سال ۱۴۰۰ بوده است و به‌نظر می‌رسد که سازمان‌ها و وزارتخانه‌های دخیل در کیفیت هوای تهران، از پیدا کردن راهکار برای بهبود کیفیت هوا عاجز مانده و تغییر شرایط هوا را به وزش باد و بارش نزولات آسمانی واگذار کرده‌اند! شهر تهران با گذشت ۹ ماه از سال تنها ۲ روز هوای پاک داشته است و ۱۴۴ روز نیز هوای پایتخت در شرایط قابل قبول بوده است.

در سال ۱۴۰۱، ۲ روز خطرناک، ۲ روز بسیار ناسالم، ۱۶ روز ناسالم و ۱۰۶ روز ناسالم برای گروه‌های حساس به ثبت رسیده است درحالی که در سال گذشته هیچ روز خطرناک و یا بسیار ناسالمی نداشتیم و تعداد روز‌های ناسالم و ناسالم برای گروه‌های حساس نیز بسیار کمتر از امسال بوده است.

نکته بسیار نگران‌کننده‌تر، نوع آلاینده‌های هواست که در سال ۱۴۰۱ ذرات ۲.۵ ppm آلاینده غالب شهر تهران بوده است. این نوع آلاینده که سمّیت بسیار بالایی دارد به‌دلیل اندازه بسیار کوچک مستقیماً وارد جریان خون می‌شود و با جریان یافتن در سیستم گردش خون می‌تواند در بافت‌های مختلف بدن ایجاد بیماری کند، همچنین نتایج تحقیقات نشان داده است که این ذرات در مقدار بسیار کم نیز بیماری‌زاست و با اثرگذاری بر بدن مادران باردار سبب تولد جنین‌های مرده می‌شود.

کنار ذرات ۲.۵ ppm، آلاینده So۲ نیز در روز‌های اخیر در تهران دیده شده است که این افزایش چشمگیر So۲ به این دلیل که این آلاینده بیشتر از منابع ثابت پُرگوگرد ایجاد می‌شود، بار دیگر موضوع مازوت‌سوزی در اطراف شهر تهران را داغ کرده است، دراین‌باره محمد میرزایی قمی؛ مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران گفته است: "در هفته گذشته به‌ویژه بین ۲۲ تا ۲۵ آذر افزایش غلظت آلاینده دی‌اکسیدگوگرد به‌خصوص در ساعت‌های میانی روز، بسیار فراتر از حد استاندارد قرار داشت. تولید این آلاینده به‌علت استفاده از سوخت‌های پُرگوگرد در منابع ثابت است.

با وجود تشدید آلودگی هوا در شهر تهران به‌نظر می‌رسد که عزم راسخی برای حل این مشکل وجود ندارد و قانون هوای پاک نیز که از آن به‌عنوان راهکار عملی کاهش آلودگی هوای تهران یاد می‌شود، تنها در مصاحبه‌های مسئولین با رسانه‌ها اجرا می‌شود و در عمل روی زمین مانده است!/ تسنیم

برچسب ها: آلودگی هوای تهران ریه قانون هوای پاک
ارسال نظر
آخرین اخبار