۲۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۹
تعداد بازدید: ۱۲۹۲۵۸
رئیس سازمان هواشناسی توضیحاتی درباره راه‌اندازی سامانه هشدار سریع سیل در کشور و آلودگی هوا ارائه داد.
کد خبر: ۲۵۰۳۳

راه اندازی سامانه هشدار سریع سیل/ تجهیزات هواشناسی بومی‌سازی می‌شود

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، سحر تاجبخش رئیس سازمان هواشناسی در نشست خبری که در حاشیه ششمین نمایشگاه حمل و نقل لجستیک و صنایع وابسته برگزار شد اظهار داشت: مسئله تغییر اقلیم یکی از مشکلاتی است که بسیاری از کشور‌های جهان از جمله کشور ما را تهدید می‌کند و عواقبی مانند افزایش بارش باران‌های سیل‌آسا، افزایش دما و افزایش طوفان‌های گرد و غبار و خشکسالی‌های خزنده را به همراه دارد.

وی افزود: دستگاه‌های مختلف باید با همکاری یکدیگر در جهت سازگاری با تغییرات اقلیم و مقابله با مشکلات ناشی از آن به همکاری‌های لازم را به عمل آورند و باید به این نکته توجه داشت که فقط یک سازمان یا یک دستگاه در این زمینه می‌تواند نقش خود را به صورت کامل ایفا کند.

رئیس سازمان هواشناسی با اشاره به اینکه این سازمان موظف است که پیش‌بینی و پایش را انجام دهد، گفت: البته تولید پایگاه داده‌های ملی و تجمیع داده‌ها بسیار حائز اهمیت است و کاربر پسند محسوب می‌شود.

تاجبخش با تاکید بر ضرورت ایجاد پایگاه داده‌های ملی گفت: این مسئله در مقابله با تغییرات اقلیم و موضوعات مختلف مانند تنش‌های آبی فرونشست و آلودگی هوا می‌تواند مؤثر واقع شوند و برنامه‌ریزی‌های دقیق را به همراه آورد.

وی از راه‌اندازی سامانه هشدار سریع سیل در کشور خبر داد و گفت: در فاز اول این ۱۵۰ نقطه در کشور مجهز به این سامانه شده‌اند، ولی نیاز به ۳۳۰۰ مورد دیگر در سایر نقاط کشور هستیم که در قالب فاز دوم اجرایی خواهد شد البته تعیین نیاز‌های مالی در این زمینه حائز اهمیت است.

وی یادآور شد: سامانه هشدار سیل دو بخش اصلی نرم‌افزاری و سخت‌افزاری دارد. بخش سخت‌افزاری همان توسعه شبکه دیدبانی است، یعنی تجهیزات شبکه باران‌سنجی و یا تجهیزات شبکه رادار‌های کشور که باید تکمیل شود و در کنار این موارد زیرساخت اعم از زمین، اینترنت، سرور‌هایی برای عملیات پردازشی نیاز است و در سطح کشور نیز باید به لحاظ زیرساختی شبکه تکمیل شود که درخواستمان را به رئیس جمهوری ارسال کرده‌ایم تا در صورت تأمین منابع مالی بتوانیم شبکه را طی برنامه‌ای طی سال‌های آینده تکمیل کنیم.

رئیس سازمان هواشناسی درباره دلیل آلودگی هوا خاطر نشان کرد: این مسئله علت‌های مختلفی دارد، ولی در نکته نخست باید توجه داشت که پایداری هوا سبب آلودگی هوا می‌شود و بسته به اینکه سال آینده‌ای در شهر‌های مختلف وجود داشته باشند آلودگی بر همان نوع ایجاد خواهد شد به طور مثال در بیشتر کلانشهر‌ها منابع آلاینده فسیلی و موضوع به دلیل پایداری هوا در سطح پایین شهر‌ها باقی می‌ماند و سبب تهدید سلامت شهروندان می‌شود.

تاج مشکی کردن دستگاه‌های اندازه گیری سنجش هوا در کشور استاندارد‌های لازم را دارند و از برند‌های مشخصه تهیه شده از طرفی با توجه به دستور رهبری مبنی بر بومی سازی تجهیزات رادار‌های هواشناسی تجهیزات فرودگاهی و دستگاه‌های سنجش گرد و خاک با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان در حال تهیه و بیش از ۱۳ تفاهم‌نامه در این راستا منعقد شده است./ مهر

برچسب ها: سازمان هواشناسی آلودگی هوا بومی سازی هشدار سیل
ارسال نظر
آخرین اخبار