۰۶ دی ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۰
تعداد بازدید: ۱۰۰۱۵۱
سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم گفت: در حال حاضر ۷ میلیون خودرو و ۱۰ میلیون موتورسیکلت فرسوده در کشور داریم که بخش عظیمی از آلایندگی منابع متحرک به واسطه آن‌ها ایجاد می‌شود.
کد خبر: ۲۵۴۰۰

۷ میلیون خودرو و ۱۰ میلیون موتورسیکلت فرسوده در کشور وجود دارد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، داریوش گل‌علیزاده، درباره تأثیر بارگذاری بیش از حد در شهر‌ها بر افزایش آلودگی هوا اظهار کرد: ما در تهران و سایر کلان‌شهر‌های کشور بیش از حد ظرفیت بارگزاری کردیم و به همین دلیل این شهر‌ها پذیرای جمعیتی بیشتر از توان خود هستند.

وی افزود: در همه جای دنیا توسعه شهر‌ها بر اساس توان اکولوژیکی و شرایط توپوگرافی منطقه است، اما در کشور ما در کلان‌شهر‌ها به قدری بارگذاری کرده‌ایم که از توان آن‌ها خارج است و اثر این بارگذاری غلط را در افزایش مصرف انرژی، مصرف سوخت و در نتیجه آلودگی هوا می‌بینیم. اگر توسعه صنایع و ایجاد شغل در نقاط دیگر انجام شود دیگر کسی برای پیدا کردن کار بهتر به تهران نمی‌آید و لازم است که این کار در کشور ما انجام شود.

سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم گفت: درحال حاضر مهاجرت به شمال کشور نیز زیاد شده و حتی در شیب‌های تند نیز کوه‌خواری انجام گرفته و ویلاسازی شده است، با ادامه این روند استان‌های شمالی کشور نیز با مشکل مواجه خواهند شد.

گل‌علیزاده با اشاره به نقش خودرو در افزایش آلودگی هوا تصریح کرد: در حال حاضر ۷ میلیون خودرو و ۱۰ میلیون موتورسیکلت فرسوده در کشور داریم که بخش عظیمی از آلایندگی منابع متحرک به واسطه آن‌ها ایجاد می‌شود. این در حالی است که هر روز بدون اینکه خودرویی اسقاط و از رده خارج شود، خودرو یا موتورسیکلت دیگری به خیابان‌های کشور اضافه شده و آلودگی هوا را افزایش می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: مشکل ما خودرو‌های در حال ترددی است که کارایی خود را از دست داده‌اند و تجهیزاتشان به روز نشده است. وقتی ۷۰ درصد خودرو‌ها در سن فرسودگی هستند، اگر ۱۰۰۰ دستگاه خودرو جدید هم وارد کنیم مشکل حل نشده و فقط بر آلایندگی قبلی اضافه می‌کنیم. مگر اینکه خودرو‌های فرسوده قبلی را حذف و آن‌ها را با خودرو‌های برقی و جدید جایگزین کنیم./ تسنیم

برچسب ها: آلودگی هوا خودرو فرسوده موتور سیکلت
ارسال نظر
آخرین اخبار