۰۷ دی ۱۴۰۱ - ۲۰:۰۱
تعداد بازدید: ۷۴۴۵۸
معاون دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت با اعلام اینکه ۶۱.۵ درصد مبتلایان به "فشار خون بالا" از بیماری خود اطلاع دارند، عوامل موثر بر کاهش فشار خون را تشریح کرد.
کد خبر: ۲۵۴۸۶

میزان آگاهی از فشار خون در ایران چه‌قدر است؟/ عوامل موثر در کنترل فشار خون

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، علیرضا مهدوی، درباره میزان شیوع فشار خون در ایران اظهار کرد: در سال ۱۴۰۰ مطالعه‌ای با هدف بررسی عوامل خطر بیماری‌های غیرواگیر در کشور انجام شد و نتایج آن نشان داد که میزان شیوع فشار خون در ایران در جمعیت بالای ۱۸ سال کشور ۳۲ درصد است.

روند افزایشی فشار خون در ۵ سال گذشته

وی با بیان این‌که میزان شیوع فشار خون در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۹۵ افزایش یافته، افزود: منظور از فشار خون بالا، فشار خون بالای ۱۴۰ بر ۹۰ میلی متر جیوه است که به صورت پایدار باشد.

مهدوی ادامه داد: میزان بروز فشار خون در جمعیت مردان ۳۱ و در زنان ۳۳ درصد است.

میزان آگاهی از فشار خون در ایران چه‌قدر است؟

معاون دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت درباره میزان اطلاع بیماران مبتلا به پرفشاری خون از بیماری خود تصریح کرد: آگاهی از فشار خون در کشور ما ۶۱.۵ درصد است به این معنا که ۶۱.۵ درصد افرادی که مبتلا به فشار خون بالا هستند، از بیماری خود اطلاع دارند؛ همچنین مطالعات نشان داده که میزان آگاهی از ابتلا به فشار خون در زنان ایرانی بیش از مردان است.

وی با بیان این‌که میزان پوشش درمان فشار خون بالا در کشور ما ۵۲ درصد است، خاطرنشان کرد: حدود ۴۲ درصد افرادی که تحت درمان قرار دارند، کنترل مطلوب فشار خون را دارند.

عوامل موثر در کنترل فشار خون

مهدوی اصلاح شیوه زندگی و مصرف دارو‌های فشار خون را از عوامل موثر در درمان این بیماری عنوان و تصریح کرد: کاهش مصرف نمک و چربی، مصرف روزانه میوه‌ها و سبزیجات و افزایش فعالیت بدنی و مصرف دارو‌های فشار خون باعث کنترل این بیماری می‌شود.

معاون دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت گفت: میزان مجاز استفاده از نمک، روزانه کمتر از ۵ گرم است. همچنین افراد مبتلا به فشار خون همواره باید فعالیت بدنی کافی یعنی حداقل ۱۵۰ دقیقه فعالیت بدنی با شدت متوسط تا زیاد در طول هفته (در سه تا پنج نوبت) داشته باشند که این کار روی بهبود عملکرد سیستم قلب و عروق اثر دارد و باعث کاهش فشار خون می‌شود. پای‌بندی به درمان و مصرف منظم دارو‌های فشار خون نیز باعث کنترل این بیماری می‌شود.

وی تاکید کرد: مردم برای اندازه‌گیری فشار خون خود می‌توانند به خانه‌ها و مراکز بهداشت و مراکز جامع سلامت مراجعه کنند./ تسنیم

برچسب ها: فشار خون بالا فشار خون بیماری های غیرواگیر
ارسال نظر
آخرین اخبار