۱۰ دی ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۱
تعداد بازدید: ۸۴۶۰۰
دانشمندان برای رفع نیاز آب شرب بشر راه حل جدیدی یافتند که می‌توان با این راه حل منابع محدود آب شیرین در جهان را افزایش داد.
کد خبر: ۲۵۵۹۶

راهکار جدید دانشمندان برای تامین آب اعلام شد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، سازمان هواشناسی اعلام کرد: دانشمندان برای رفع نیاز آب شرب بشر راه حلی یافته اند که با برداشت بخار آب اقیانوسی می‌توان منابع محدود آب شیرین در جهان را افزایش داد.

دانشمندان با ساختار پیشنهادی سازه‌هایی فرضی فراساحلی به عرض ۲۱۰ متر و ارتفاع ۱۰۰ متر یعنی تقریباً به اندازه ارتفاع یک کشتی تفریحی بزرگ، ساختار چرخه طبیعی آب را با روشی که آب را انتقال، متراکم و جمع‌آوری می‌کند تقلید کردند.

آن‌ها به این نتیجه رسیدند که جذب رطوبت بر روی سطوح اقیانوس‌ها می‌تواند برای بسیاری از مناطق تحت تنش آبی در سراسر جهان امکان‌پذیر باشد و آب شیرین را برای مراکز بزرگ جمعیت نیمه گرمسیری فراهم کند.

در حالی که محققان جزئیات طراحی خود را ارائه نکرده‌اند، اما اعداد و ارقام در مورد مقدار رطوبت قابل استخراج در ۱۴ سایت مطالعاتی در سراسر جهان نشان می‌دهد که تنها یکی از این تأسیسات به طور بالقوه می‌تواند متوسط نیاز روزانه آب آشامیدنی حدود ۵۰۰.۰۰۰ نفر را تأمین کند.

عفیفه رحمان، سرپرست تیم تحقیقاتی در این باره گفت: پیش‌بینی‌های اقلیمی نشان می‌دهد که شار بخار اقیانوسی در طول زمان افزایش می‌یابد و حتی منبع آب شیرین بیشتری را فراهم می‌کند. بنابراین، ایده‌ای که ما پیشنهاد می‌کنیم تحت تغییرات آب و هوایی قابل اجرا است.

وی افزود: این یک رویکرد بسیار مؤثر برای سازگاری با تغییرات آب و هوایی، به ویژه برای جمعیت‌های آسیب‌پذیری که در مناطق خشک و نیمه خشک جهان زندگی می‌کنند، فراهم می‌کند./ مهر

برچسب ها: دانشمندان آب آشامیدنی آب شرب کم آبی
ارسال نظر
آخرین اخبار