۱۲ دی ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۵
تعداد بازدید: ۷۶۷۴۷
مسابقات کشوری قرآنی از ۲۲ تا ۲۸ دی به میزبانی اهواز برگزار خواهد شد و افتتاحیه مسابقات هم روز ۲۲ دی ماه است.
کد خبر: ۲۵۷۲۳

مسابقات کشوری قرآنی به میزبانی اهواز برگزار می‌شود

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، حمید مجیدی مهر، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در نشست خبری چهل و پنجمین دوره مسابقات کشوری قرآن کریم درباره برگزاری مسابقات قرآن گفت: مسابقات قرآنی از ۲۲ تا ۲۸ دی به میزبانی اهواز برگزار خواهد شد. افتتاحیه مسابقات روز ۲۲ دی ساعت ۱۵ تا ۱۷ در شهرک نفت، سالن امام رضا (ع) برگزار می‌شود.

مجیدی مهر ادامه داد: در همین ایام محافل انس با قرآن از اول دی برگزار شده و قاریان بین‌المللی مانند استاد حاج حمید شاکرنژاد، حامد علیزاده، سید جواد حسینی، قاسم مقدمی و ... در جای جای استان خوزستان در حال اجرای برنامه هستند. اختتامیه مسابقات ۲۸ دی از ساعت ۱۰ تا ۱۲ ظهر برگزار می‌شود. مسابقات خواهران در روز‌های ۲۴، ۲۵، ۲۶ و ۲۷ در مجتمع سازمان صنعت آب و برق است.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه افزود: در بخش برادران در روز‌های ۲۳، ۲۴، ۲۵، ۲۶ و ۲۷ در شهرک نفت سالن امام رضا (ع) برگزار خواهد شد. این مسابقات در دو نوبت است. نوبت صبح حفظ استقامتی ویژه حفظ کل قرآن است. از ساعت ۸:۳۰ دقیقه تا ۱۲ خواهد بود. نوبت دوم از ساعت ۱۵ تا ۲۱ شب است.

وی با بیان اینکه یکی از دغدغه‌های شرکت‌کنندگان مسابقات قرآنی این بوده که وقتی صبح قرآن می‌خوانند، از لحاظ خوانش قرآن با مشکل رو‌به رو هستند، توضیح داد: ما مسابقات را از نوبت بعدازظهر درنظر گرفتیم که همه شرکت‌کنندگان بتوانند بهترین نوع تلاوتشان را ارائه کنند.

مجیدی مهر با بیان اینکه در طول یک روز برنامه‌ریزی کردیم که همه رشته‌ها بتوانند اجرای برنامه داشته باشند، توضیح داد: یعنی تعدادی حافظ کل، قاری، حافظ ۲۰ جزء و ... اجرای برنامه دارند. از طرفی، ما به دنبال آن هستیم که عنوان قاری ممتاز و قاری بین‌المللی را از فضای مسابقات جدا کنیم و شخص بتواند از روش‌های دیگری به این عنوان دست یابد.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه توضیح داد: تعداد شرکت‌کنندگان آقا ۹۸ نفر و تعداد شرکت‌کنندگان خانم ۸۳ نفر خواهد بود که در چهار رشته ترتیل، قرائت، حفظ کل و حفظ جزء ۲۰ به رقابت خواهند پرداخت.

وی درباره بودجه اختصاص یافته در مسابقات تصریح کرد: بودجه مسابقات را بین پنج تا هفت میلیارد تومان پیش‌بینی کردیم. البته بخشی از این بودجه در قالب آورده‌های مشارکتی دستگاه‌ها محاسبه می‌شود. درباره جوایز شرکت‌کنندگان باید گفت که نفر اول در رشته‌های حفظ کل و قرائت ۴۰۰ میلیون ریال، نفر دوم ۳۵۰ میلیون ریال، نفر سوم ۳۰۰ میلیون تومان، نفر چهار ۲۵۰ میلیون ریال و نفر پنجم ۲۰۰ میلیون ریال است. جوایز خواهران و برادران هم یکسان است.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه توضیح داد: برگزاری مسابقات قرآن شبیه نهالی است که در ابتدای هر سال بذر آن در خاک کاشته می‌شود و در اواخر سال به ثمر نهایی می‌رسد. در نهایت، نهال را در بوستان و باغی می‌کاریم و نامش ماندگار می‌شود. دوباره باید برای سال جدید بذر جدید کاشته شود.

مجیدی مهر ادامه داد: به دنبال آن هستیم تا مسابقات قرآنی را از آن فضای پر استرس مسابقات جدا کنیم. چون ماهیت مسابقات قرآنی از آرامش نشات می‌گیرد. با وجود اینکه مولفه‌های مسابقات با دقت بیشتر در مسابقات قرآنی رعایت می‌شود، ولی باید به دنبال آن باشیم که وقتی شرکت‌کنندگان در مسابقات حضور می‌یابند، باید در فضای کاملاً آرامش یافته باشند.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه باید اصل رقابت در مسابقات به مسئله فرعی تبدیل شود، توضیح داد: مقام معظم رهبری در دیدار با دست‌اندرکاران مسابقات قرآن فرمودند: این‌گونه مراسم از جمله مسابقات زمینه‌ای برای انس با قرآن کریم است. این انس قرآن باید به زمینه‌ای برای تدبر در قرآن تبدیل شود. بعد از تدبر هم عمل به منویات نورانی این کتاب آسمانی مدنظر است./ باشگاه خبرنگاران جوان

برچسب ها: مسابقات قرآنی اهواز رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف
ارسال نظر
آخرین اخبار