به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، نشست خبری بیست و چهارمین جشنواره بینالمللی قصهگویی، پیش از ظهر امروز سه شنبه ۲۰ دی با حضور حامد علامتی مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، محمود مروج معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و جمعی دیگر از مدیران کانون و اصحاب رسانه در سالن کنفرانس مرکز آفرینشهای فرهنگی و هنری کانون برگزار شد.
حامد علامتی مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: زنگ پایانی جشنواره قصهگویی با عطر بانوی دوعالم، مادر نمونه هستی آمیخته شد و رؤیای شیرین قصه گویی در ایران اسلامی با این تقارن لطیفتر شد.
وی ادامه داد: اکنون جشنواره بینالمللی قصهگوی، یک حرکت فرهنگی برای سرگرم کردن کودکان نیست بلکه با همکاری دلسوزان این حوزه، به یک شاخص بزرگ فرهنگی در عرصه بین الملل تبدیل شده است؛ گرچه روزی در تقویم به عنوان قصهگویی نام نهاده شده است، اما باید به فکر ثبت جهانی آن باشیم؛ چراکه قصهگویی سرمایه ملی است و باید برای پاسداشت و توسعه آن اقدام کنیم.
علامتی گفت: نتیجه یکسال تلاش کودکان و نوجوانان در زمینه قصهگویی در کانون به بار نشسته است و از ۲۵ دی شاهد شروع اختتامیه جشنواره خواهید بود و شکوفههای درخت تناور قصهگویی به بار خواهد نشست.
مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با بیان اینکه قصهگویی قدیمیترین شبکه جهانی پیامرسانی است که در اختیار تمدن اسلامی است و برای آن رقیبی وجود ندارد، ولی باید برای معرفی و پاسداشت آن تلاش شود، افزود: وقتی قصه با ادبیات کهن ایرانی آمیخته میشود چنان ابعادی پیدا میکند که طول موج مثبتش همه فرهنگها را متأثر میسازد.
وی با بیان اینکه باید از قصه برای کاشتن بذر ایمان در دل کودکان استفاده کنیم، گفت: در جریان قصهگویی در کانون به دنبال نشاندن بذر ایمان در دل کودکان و نوجوانان هستیم و همه دست اندرکاران را به این سمت فراخواندیم؛ به عبارت دیگر هدف جریان قصهگویی در کانون پرورش فکری، چیزی جز کاشتن بذر ایمان و فرهنگ در دل کودکان و نوجوانان نیست و همه دستاندرکاران این نکته را مدنظر قرار دادند.
علامتی گفت: هر حرکتی که انجام میشود نیاز به بازبینی و بررسی دارد و باید به سرمایه تجربه بیست و چهار دوره جشنواره قصهگویی توجه شود و ضمن پاسداشت، برای ارتقای بیشتر آن تلاش کنیم.
وی با تأکید بر اینکه از توجه جدی در کیفیت بخشی به محتوا نباید غافل باشیم، گفت: ضمن تقویت جریان قصهگویی، مراقبت از شاخصها و سنجشها، به کیفیت بخشی ضریب میدهد. یکی از اهداف جشنواره قصه گویی ترویج هنر قصه گویی در عرصه تعلیم و تربیت است. قصه گویی یک هنر، مهارت سالم، بسیط و فراگیر است.
علامتی گفت: بیست و چهار دوره جشنواره بینالمللی قصهگویی یک جریان عظیم فرهنگی، هنری و ادبی است که بیست و سه دوره تجربه را به همراه دارد. به گواه کارشناسان و محققان قصهگویی، هنر قصه گویی یکی از برجستهترین جریانهای فرهنگی به شمار میرود.
وی با بیان اینکه امسال بخشهای علمی را به جشنواره قصه گویی کانون افزودیم، گفت: ترویج قصه گویی بین اعضای خانواده ایرانی به ویژه مادر ایرانی به عنوان یک هنر اصیل مطلوب همواره به شمار رفته است و این باید به عنوان فرایندی مطلوب مد نظر قرار گیرد. بر این اساس در بیست و چهارمین جشنواره قصه گویی شاخصهها مشخص و داوریها بر این اساس صورت میگیرد.
مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان با اشاره به اینکه مراقب باشیم جریان قصه گویی دچار زواید نشود، افزود: کاربست حداکثری قصه گویی در جهت تربیت فرزندان یکی از اولویتهای جریان قصه گویی که مد نظر قرار گرفته است. ایجاد مسابقه و رقابت در قصه گویی باید زمینه تشویق افراد برای مشارکت حداکثری باشد البته اگر قضیه رقابت خیلی پررنگ شود، خود جریان قصه گویی آسیب خواهد دید.
علامتی گفت: حس عوامل انگیزه بخشی برای مشارکت حداکثری در جشنواره قصه گویی کانون مراقبت شده است که دچار هیجان و احساس نشود. توجه به جریان قصه گویی به عنوان صادرات فرهنگی اصیل باید مورد توجه ما قرار گیرد. ما هم اکنون باید به فکر ثبت جهانی قصه باشیم که این امر نیازمند همکاری تمام دستگاههای فرهنگی است.
مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با بیان اینکه امسال جشنواره قصه گویی کانون در یزد برگزار میشود، گفت: ما تلاش میکنیم که استانها را بیش از پیش درگیر کنیم. جا دارد که از استاندار یزد و مربیان سراسر کشور و همکارانم که برای برگزاری بیست و چهارمین جشنواره قصه گویی زحمت کشیدند، تشکر کنم.
وی با اشاره به اینکه مخاطبان جشنواره بین المللی قصه گویی کانون کودکان و نوجوانان هستند، گفت: ما یک بخش در این جشنواره داریم که ارائه قصه از سوی نوجوانان صورت میگیرد. در حقیقت در کنار مربیان، پدربزرگها و مادربزرگها انتقال مفاهیم توسط خود نوجوانان اتفاق میافتد. اگر بتوانیم در همه برنامهها به جای آنکه مخاطبان مهمان باشند میزبان باشند، بهترین کار فرهنگی را انجام دادیم. خوشبختانه تعداد نوجوانانی که در بیست و چهارمین دوره جشنواره قصه گویی حضور دارند نسبت به سالهای گذشته افزایش یافته است.
علامتی با اشاره به اینکه برای ارتقای کیفی جشنواره قصه گویی کانون تلاشهای زیادی شده است، گفت: شورای فرهنگ عمومی روزی را به عنوان روز قصه ثبت کرده است. بنده مدتی در وزارت میراث فرهنگی مشغول کار بودم. یکی از ایدههای اصلی ما ثبت جهانی این مقوله است البته این امر فرآیند طولانی دارد و باید مراحلی طی شود. اخیراً با دوستان و همکاران در وزارت میراث فرهنگی ارتباط گرفتیم و آنها هم مشتاق این امر بودند. انشاالله یک اتفاق مبارکی میافتد و ما قصه و قصه گویی را به ثبت جهانی میرسانیم.
مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان افزود: ۴۳۷ اثر از کشورهای خارجی به بیست و چهارمین دوره جشنواره بین الملل قصه گویی کانون رسیده است که ۵۶ اثر به مرحله نهایی راه یافتند. ما آثاری از کشورهایی همچون هند، مالزی، لبنان، کلمبیا و ترکیه داشتیم.
وی با اشاره به اینکه دو سال جشنواره قصه گویی را به خاطر شیوع کرونا حضوری نداشتیم، گفت: تلاش کردیم که جشنواره قصه گویی کانون تعطیل نشود. علاوه بر این جشنواره قصه گویی را آسیب شناسی کردیم تا اشکالات و نواقصی که در دورههای قبل وجود داشته، برطرف شود. بخش کودکان با نیازهای ویژه به جشنواره قصه گویی اضافه شده است. علاوه بر آن بخش جستارنویسی و ارائههای علمی هم که در دورههای قبل نبود به جشنواره افزوده شد.
علامتی با بیان اینکه ۶۰ نوع فعالیت در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان داریم، گفت: بسیاری از این فعالیتها در قالب کارگاههای حرفهای و مهارتی در حال اجرا است. ما به دنبال این هستیم که فعالیتهای کانون را به مدارس نزدیک کنیم. مدرسه محیط رسمی آموزشی است و کانون یک محیط غیر رسمی است و تلاقی این دو میتواند به ارتقای فرهنگی و آموزشی کمک کند./ مهر