۲۲ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۹
تعداد بازدید: ۸۸۰۸۶
رئیسی در حاشیه تقدیم لایحه بودجه ۱۴۰۲ به مجلس:
رئیس‌جمهور گفت: در لایحه بودجه ۱۴۰۲ تلاش بر آن بود که طبق سیاست‌های کلی که رهبر انقلاب ابلاغ کرده بودند تهیه و تدوین شود. انشاالله بودجه امسال بتواند با تجربه همه بودجه‌های سنوات گذشته بهترین باشد.
کد خبر: ۲۶۱۲۵

تلاش شد لایحه بودجه ۱۴۰۲ طبق سیاست‌های ابلاغی رهبری باشد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، سید ابراهیم رئیسی در مجلس شورای اسلامی در حاشیه تقدیم لایحه بودجه ۱۴۰۲ به مجلس، اظهار داشت: لایحه بودجه که بخش اول آن درباره شرکت‌های دولتی است اول آبان تقدیم مجلس شد و دولت یک ماه زودتر به مجلس فرستاد تا بررسی‌های لازم صورت گیرد.

وی افزود: همچنین لایحه بودجه ۵ دی به مجلس شورای اسلامی ارسال شده است، اما جداول بودجه هنوز ارسال نشده بود که امروز تقدیم مجلس شورای اسلامی می‌شود.

رئیس جمهور گفت: در لایحه بودجه ۱۴۰۲ تلاش بر آن بود که طبق سیاست‌های کلی که رهبر انقلاب ابلاغ کرده بودند تهیه و تدوین شود.

رئیسی با بیان اینکه ان‌شاءالله به‌زودی برنامه هفتم توسعه هم تقدیم مجلس می‌شود، تصریح کرد: نسبت به برنامه هفتم هم دولت و هم مجلس این نکته را مورد توجه قرار می‌دهد که؛ چه بخش‌هایی از برنامه‌های قبلی اجرا شده و اگر نشده، چرا این اتفاق افتاده است؟ ما بنای‌مان این است که برنامه تقدیمی به مجلس همراه با اجرا باشد نه این‌که مانند برنامه‌های قبلی تحقق ۳۰ درصدی پیدا کند.

وی با اشاره به گزارشی از سال جاری تصریح کرد: تلاش این بود که ما در سال جاری کسری بودجه نداشته باشیم، هرچند ممکن است گله‌مند باشند، اما پیگیری شد که تا جایی که ممکن است ما درگیر کسری بودجه نشویم. در امر تورم هم همه ما نسبت به آن نگرانیم و در شرایط فعلی شاهد ۱۹ واحد درصد کاهش تورم هستیم و البته باید با تصمیمات به‌سمت کاهش بیشتر تورم برویم.

رئیسی بیان داشت: ۸.۹ درصد نرخ بیکاری ماست و این نشان‌دهنده تلاش دولت برای کاهش بیکاری و افزایش اشتغال است. ما در وعده به مردم در زمینه سالی یک میلیون اشتغال به‌گواهی آمار‌ها نزدیک به وعده عمل کرده‌ایم. در سال جاری ما امر یازده‌ساله رتبه‌بندی معلمان را اجرایی کردیم و مسئله پاداش بازنشستگان لشکری و کشوری ۳۸ همت (هزار میلیارد تومان) پرداخت شد و اوراق مالی دولت متوسط ماهیانه ۱۵ همت پرداخت می‌شود. این فاکتور‌ها را ما خرج نکردیم بلکه قبلاً خرج شده است و ما داریم پرداخت می‌کنیم تا اعتماد به دولت حفظ شود و در هر شرایطی آن را پرداخت کردیم.

رئیس‌جمهور با اشاره به انجام امور عقب‌مانده در زمینه اجرایی در کشور تأکید کرد: فرار مالیاتی و شناسایی مؤدیان جدید مالیاتی تا حدودی انجام شده و ۶۶ درصد افزایش اخذ مالیات از کسانی که فرار مالیاتی داشتند صورت گرفته است و تلاش کردیم از تنخواه‌گردان بانک مرکزی و استقراض از این نهاد استفاده نکنیم.

رئیسی با اعلام اینکه تلاش دولت این است با انضباط مالی هم کنترل درآمد‌ها و هم هزینه‌ها را به‌درستی صورت‌بندی کند و نظارت بر نظام بانکی هم در همین راستاست، گفت: رشد باثبات اقتصادی، عدالت‌خواهی و کارآمدسازی نظام حکمرانی سه رویکرد بودجه ۱۴۰۲ است، همچنین در بودجه تقدیمی تقویت تولید و اشتغال، پیش‌بینی ۵۴۰ همت سرمایه‌گذاری شرکت‌های دولتی در اقتصاد کشور و ۳۲۷ همت بودجه عمرانی دولت و پیش‌بینی ایجاد صندوق توسعه و پیشرفت در تمامی استان‌ها وجود دارد.

رئیس‌جمهور با تأکید بر این‌که افزایش متوسط میانگین رشد ۲۰ درصدی حقوق کارمندان و بازنشستگان در بودجه ۴۰۲ در نظر گرفته شده است، گفت: در حوزه حمل‌ونقل تأمین اعتبارات لازم، تأمین ناوگان و تجهیزات قطار شهری و ناوگان ریلی و در حوزه سلامت پیش‌بینی ۶۹ همت برای یارانه دارو و نیز انجام پروژه پزشک خانواده و نظام ارجاع و در نهایت پیش‌بینی ۱۰ همت برای پوشش بیمه تکمیلی ایثارگران انقلاب اسلامی را داریم.

وی گفت: همه امور قرار است به‌صورت شفاف پیش رود تا به صحت امور و پیشرفت کار‌ها کمک کند، همچنین در بودجه ۴۰۲ از هزینه‌های غیرضروری و فاقد اولویت هم جلوگیری شده است، همچنین پیش‌بینی‌پذیری وضعیت اقتصادی برای فعالان اقتصادی را نیز در بودجه سال آینده به‌شدت مورد توجه قرار داده‌ایم.

رئیس جمهور مطرح کرد: یقیناً شما نمایندگان برای بررسی این بودجه وقت زیادی خواهید گذاشت و در کمیسیون‌های مختلف، که بنده پیشاپیش از فرصت و دقتی که می‌گذارید و از دغدغه‌ها و دلسوزی‌هایی که خواهید کرد تشکر می‌کنم. محصول آنچه در مجلس و نهایتاً شورای محترم نگهبان به تصویب می‌رسد و برای اجرا آماده می‌شود باید به عدالت اجتماعی منجر شود و باید به آرامش به مردم و ثبات اقتصادی منتهی شود و باید به رفاه اجتماعی بینجامد.

رئیسی تأکید کرد: با همه فتنه‌گری‌هایی که دشمن در این مدت انجام داد و با همه توطئه‌ها و جنگ ترکیبی که به‌راه انداخت هم در حوزه جنگ روانی و رسانه‌ای و هم در جنگ سیاسی و ایجاد مجامع علیه جمهوری اسلامی و هم در جنگ اقتصادی؛ در حوزه‌های مختلفی که این جنگ ترکیبی را رقم زد امروز ملت بزرگ ایران سربلند است که دشمن را ناکام گذاشته است و خداوند را شاکریم که ملت بابصیرت با توجه به رهنمود‌های مقتدای بصیرت‌آفرینمان دشمن را ناکام گذاشت و دشمن این بار هم مانند گذشته در این توطئه مفتضح شد.

ریاست‌جمهوری همچنین تأکید کرد: مسئولیت ما مسئولین در مقابل این مردم خوب، متدین، مخلص و دلداده به انقلاب در همه استان‌ها و در همه اقوام و گویش‌ها مضاعف می‌شود. ما باید بیشتر تلاش کنیم و به این مردم خوب خدمت کنیم.

رئیسی مطرح کرد: امیدواریم که خداوند به‌حق صدیقه طاهره (ع) به همه ما کمک کند تا بتوانیم در جهت رفع مشکلات مردم و باز شدن گره‌ها تلاش کنیم و یقین می‌دانیم با آنچه فاطمه اطهر (ع) به ما آموخت و با آنچه شاگرد آن مکتب امام بزرگوارمان و رهبری معظم و سردار دل‌ها حاج قاسم سلیمانی و شهدای عالی‌قدر انقلاب به ما آموختند خود را در مقابل مشکلات توانمند می‌دانیم و ما به این شعار شهدا که به ما آموختند ”ما می‌توانیم» عمیقاً معتقدیم، با همکاری، همدلی و همکاری و همگرایی راه را پیش می‌بریم و احساس مردم این باشد که مشکلات به‌لطف الهی کم می‌شود.

رئیس جمهور تأکید کرد: ان‌شاءالله گره‌ها با همراهی مسئولان باز می‌شود و بودجه بتواند با تجربه همه بودجه‌های سنوات گذشته بهترین باشد و به‌زودی برنامه هفتم را هم تقدیم مجلس خواهیم کرد، از همه عزیزان و هیئت رئیسه مجلس و رئیس محترم مجلس تشکر می‌کنم./ تسنیم

برچسب ها: سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران لایحه بودجه 1402 رهبری
ارسال نظر
آخرین اخبار