۲۵ دی ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۰
تعداد بازدید: ۱۳۱۵۵۵
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در واکنش به تاکید مجدد نخست وزیر عراق بر نام جعلی خلیج فارس در سفر به آلمان، گفت: از طرف برخی کشور‌های عربی در خصوص مسئله خلیج فارس جنگ روانی و شوی تبلیغاتی در منطقه شکل گرفته است.
کد خبر: ۲۶۲۴۵

تاکید مجدد نخست وزیر عراق بر نام جعلی خلیج فارس / دستگاه دیپلماسی واکنش جدی و سخت نشان دهد

 

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، جلیل رحیمی جهان آبادی  در واکنش به تاکید مجدد نخست وزیر عراق بر نام جعلی خلیج فارس در سفر به آلمان، گفت: از طرف برخی کشور‌های عربی در خصوص مسئله خلیج فارس جنگ روانی و شوی تبلیغاتی در منطقه شکل گرفته است. این در حالی است که خلیج‌ها به لحاظ تاریخی و بر اساس اسناد بین المللی دارای اسم، مشخصات، شناسنامه و تاریخچه هستند و اینکه کسی اسم خلیجی را بنا بر میل و اراده خود عوض کند و نام جدیدی به کار ببرد تاثیری ندارد.

این نماینده مجلس با اشاره به اسناد تاریخی در انگلیس بیان کرد: در اسناد تاریخی انگلیس که زمانی امور کشور‌های عربی را در دست داشت و در واقع آن‌ها مستعمره بریتانیا بودند، نام خلیج فارس ذکر شده است حتی چند هزار سال قبل از آن هم در اسناد تاریخی این خلیج با عنوان «خلیج فارس» شناخته می‌شد.

وی اظهار داشت: برخی از کشور‌های عربی از جمله عراق رفتار دور از انتظاری دارند و چندین بار از نام جعلی خلیج فارس را استفاده کرده که جز تیرگی و آثار سوء بر روابط خوبی که با عراقی‌ها داریم حاصلی نخواهد داشت. تصور می‌کنم نخست وزیر جدید عراق می‌خواهد با این شیوه رابطه خود را با کشور‌های محافظه کار عرب مانند کویت، عربستان و امارات بهبود ببخشد و احتمالا نیاز به روابط اقتصادی و کمک مالی آن‌ها دارد.

رحیمی با بیان اینکه اثر این موضع گیری‌ها جز آثار سوء بر روابط ایران و عراق حاصلی ندارد، تاکید کرد: خلیج فارس در اسناد تاریخی با پیشینه چند ده قرن یاد شده است از این رو نخست وزیر عراق چه به رسمیت بشناسد چه نشناسد این موضوع ثبت تاریخی شده است.

این نماینده مجلس گفت: نکته‌ای که وجود دارد این است که دستگاه دیپلماسی ایران باید واکنش جدی و سخت نشان دهد، در سازمان ملل متحد واکنش نشان دهیم تا این واکنش در اسناد تاریخی ثبت شود، نسبت به اقدامات نخست وزیر عراق با مقامات این کشور صحبت کنیم و اگر لازم است سفیر مجدد احضار کرده و برخورد قاطع صورت گیرد. همه کشور‌ها نسبت به تغییر نام‌ها و رفتار‌های غیردوستانه واکنش نشان می‌دهند. / خانه ملت

برچسب ها: کشور عراق خلیج‌فارس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی نماینده مجلس وزارت خارجه
ارسال نظر
آخرین اخبار