به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، علی سلاجقه با حضور در یک برنامه تلویزیونی در رابطه با قانون هوای پاک اظهار کرد: طبق ماده ۲ قانون هوای پاک سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان یک دستگاه نظارتی و حاکمیتی ناظر بر اجرای قانون است. مسائل متعددی موجب وضعیت کنونی محیط زیست کشور و افزایش تعداد شهرهای آلوده شده است؛ یکی از این مسائل مربوط به فرآیند پایداری جو است.
وی ادامه داد: آنچه به عنوان تغییر اقلیم در سطح دنیا رخ داده واقعیتی انکارناپذیر است و کشور ما باید خود را برای این شرایط آماده کند و گامهای محکمی را بردارد.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به دستگاههای مکلف در قانون هوای پاک توضیح داد: در قانون هوای پاک ۲۳ دستگاه مسئول هستند که ۱۱ دستگاه مسئولیت مستقیم و ۱۲ دستگاه مسئولیت غیرمستقیم دارند. سازمان حفاظت محیط زیست در این میان به ارزیابی، آسیبشناسی و نظارت بر عملکرد دستگاهها پرداخته است.
سلاجقه اضافه کرد: در جایگاه قانونی، سازمان حفاظت محیط زیست کشور به عنوان یک دستگاه ناظر وظیفه نظارت، ارائه گزارش، تعبیه سامانههای مربوط به نظارت و تأیید و تصویب آییننامهها را دارد که تقریبا همه آییننامههای مربوطه را سازمان حفاظت محیط زیست از سال ۹۶ تاکنون تصویب شده است.
وی بیان کرد: قوانین موخر و متقدم بعضاً قوانین جاری را دچار مشکل میکنند. به عبارتی وقتی قوانین در مجلس در قالب طرح یا لوایح مطرح و مصوب میشود باید بهگونه این کار را انجام دهد که با قوانین موجود همپوشانی نداشته باشد و ناقض و منقوض یکدیگر نباشند، بلکه این قوانین باید فرآیند را رو به جلو حرکت دهند.
معاون رئیس جمهور افزود: قبل از قانون هوای پاک با اجرایی شدن سه قانون انرژی، حمل و نقل عمومی و انرژیهای نو باتوجه به وظایف دستگاه اجرایی کشور طبیعتاً فرآیندها خیلی بهتر انجام میشد. مسائلی در قانون هوای پاک مطرح است، اما به طور مثال در خرداد ماه مجلس قانون اسقاط خودرو و ساماندهی صنعت خودرو را اعلام کرد که خیلی اوقات این قوانین مشکل دارند.
سلاجقه با اشاره به آسیب دوم توضیح داد: دستگاههای مربوطه هیچ موقع مسائل هوای پاک را به عنوان وظیفه ذاتی خود مطرح نکردهاند. درحال حاضر این رویکرد ایجاد شده و دستگاهها امید آفرین صحبت میکنند. براساس رویکرد کلی دولت سیزدهم، کل کابینه در حال پیدا کردن جایگاه خود در قانون هوای پاک است.
موضوع آلودگی هوا"اظهر من الشمس" است!
وی تأکید کرد: رئیس جمهور در سه هفته اخیر که موضوع بودجه سال آینده کشور مطرح بوده، مرتباً به بحث قانون هوای پاک و اینکه دستگاهها مکلف هستند تکالیف خود را بدون کم و کاست انجام دهند، اشاره کرده است. با این رویکرد و مطالبهگری، دستگاهها حرکتی رو به جلو پیدا کردهاند.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه موضوع آلودگی هوا "اظهر من الشمس" است و کسی آن را کتمان نمیکند، توضیح داد: مردم مسائل را بسیار بهتر از مسئولان تجزیه و تحلیل و رو به جلو حرکت میکنند. ما مسئولان هستیم که باید وظایف قانونی خود را به خوبی انجام دهیم. ما قانون هوای پاک و عدم اجرای آن را آسیبشناسی کرده وخوشبختانه به نتایج خوبی رسیدهایم.
سلاجقه ادامه داد: برای مثال فرآیندهای محیط زیستی در بعد مسائل اقلیم، آب، خاک، پوشش گیاهی و جانوری در بلند مدت حل خواهد شد و فرآیند کوتاه مدت نیست. حدود ۶۰ تا ۷۰ سال این مسائل را در کشور داشتیم، اما هیجگونه قوانین خاصی احصا نشده و اکنون کشور به چنین شرایطی رسیده است. در یک یا دو سال مشکلی حل نخواهد شد، اما نکته حائز اهمیت این است که رویکردها به این سمت باشد. در قوانین به نحو مطلوب به این مسائل پرداخته شود همچنین در اجرا نیز دولت مکلف است که طبق قوانین به آنها بپردازد.
وی با اشاره به ظرفیت صندوق ملی محیط زیست افزود: در لایحه بودجه ۱۴۰۲ اعلام شده که ۲۰ درصد از عوارض آلایندگی خودرو باید در این صندوق قرار بگیرد. تمام صنایع آلاینده، کارخانهها و صنایع، آموزش و فرهنگسازی محیط زیست همه از ظرفیت و تسهیلات این صندوق میتوانند استفاده کنند. به عنوان نمونه به ۶۰۰ تاکسی در شهر تبریز به هر کدام ۵۰ میلیون وام داده شده و تا انتهای سال جاری این اتفاق در شهر تبریز رخ میدهد.
معاون رئیس جمهور افزود: در موضوع صنایع آلاینده، پسابها و پسماندها در استان گیلان حدود ۱۴۰ میلیارد تومان اعتبار داده شد تا به اقدامات لازم پرداخته شود. امکان استفاده از صندوق ملی محیط زیست برای شرکتهای دانشبنیان نیز وجود دارد. صنایع دانش بنیان در کشور رو به رشد و نقطه امیدی برای تحقق هوای پاک هستند.
سلاجقه تأکید کرد: ما برای مسئولیت و نه برای ریاست آمدهایم تا کاری برای کشورمان انجام دهیم. سالها در سطح دانشگاه، انجمن و اتحادیههای علمی کشور مطالبهگر بودیم و اکنون گوی و میدان دست ما ست و ما برای این آزمایش سخت الهی آمدهایم و محکم مقابل دستگاهها برای انجام تکالیفشان میایستیم.
وی ادامه داد: اسقاط خودرو اولین بحث ما در کشور است؛ گزارشها نشان میدهد بهطور میانگین سالی ۲۵ هزار خودرو اسقاط میشده که این عدد ناچیزی است. در بحث حمل و نقل عمومی اتفاق خاصی نیفتاده، اما اکنون خوشبختانه شهرداری و وزارت کشور پای کار آمده و در بحث گازسوز و برقی کردن حمل و نقل عمومی اتفاقات خوبی در حال رخ دادن است.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به کیفیت سوخت کشور گفت: سوخت یورو ۴ برای ما محقق شده، اما برای تحقق یورو ۵ و ۶ آیا واقعاً خودروهای ما توان استفاده از چنین سوخت باکیفیتی را دارند؟ در بحث سوخت به عنوان صنعتی که احتراق دارد و باعث تولید دود میشود با وزارت نفت درحال اقدامات خوبی هستیم.
سلاجقه افزود: متأسفانه زیرساخت لازم در کشور فراهم نشده است. به عنوان نمونه مصرف انرژی در کشور قانون دارد و مانند سایر کشورها نباید اجازه دهند از ۲۲ درجه سانتیگراد بالا رود. ما همه مکلف هستیم با پوشیدن لباس گرم از مصرف بیشاز حد انرژی جلوگیری کنیم. وزارت نفت در بحث بهینهسازی و کیفیسازی پای کار است و تا ۲۲ بهمن خبر خوبی را در یک گام بسیار رو به جلو در کیفی سازی سوخت کشور خواهیم شنید که افتتاحیه آن با حضور رئیس جمهوری و وزارت نفت صورت میگیرد.
معاون رئیس جمهور تصریح کرد: در بحث خودروها نیز ورود پیدا کردهایم و با پایشهای مداوم اجازه نمیدهیم هر خودرویی به بازار عرضه شود.
سلاجقه ادامه داد: ما بعضاً مسائل را با واقعیات کشور تنظیم نمیکنیم. به عنوان نمونه آییننامهای تنظیم میکنیم که تا ۱۴۰۰ تمام سوخت ما باید یورو ۶ باشد، اما زیرساخت آن را نداریم. ظرف و مظروف باید همخوانی داشته باشد در غیر این صورت ترک فعل رخ میدهد. باید براساس معیارهای داخلی برنامهریزی و از ظرفیتهای بیناللملی نیز برای افزایش دانش استفاده کنیم.
آبگیری سد چمشیر "کذب" است!
وی خبر آبگیری سد چمشیر را تکذیب دانست و ادامه داد: سرمایهگذاری کلانی بر چمشیر برای کشور انجام شده و سازمان حفاظت محیط زیست نیز در زمان خود مجوزهای لازم را داده است. به عبارتی گزارشهای ارزیابی سد چمشیر مدون هستند. سازندههای زمینشناسی منطقه حساس هستند و از لحاظ مکانیابی محل اجرای سد و بحثهای ساختاری مناسب انتخاب شده، اما سمنها و اساتید دانشگاه درباره عرصه دریاچه بحث داشتند.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تأکید کرد: ما واقعا اجازه نمیدهیم و تلاش میکنیم منطقی حرکت کنیم. ما از ابتدای کار به وزارت نیرو نامه زدیم که با احداث چند چاهک راستیآزمایی انجام دهیم. رئیس جمهوری نیز این نامه را برای وزیر نیرو ارسال کرد. در همین راستا در حال حرکت کردیم و ابتدا راستیآزمایی را انجام میدهیم.
تا ۵ سال آینده ۴۰ درصد آلودگی هوا کاهش پیدا میکند
سلاجقه گفت: در موضوع هوای پاک گامهای بلندی در حال رخ دادن است. به عنوان نمونه وزارت ارتباطات فردا قرار است موتور برقی در اختیار پستچیها قرار دهد، اما نکته حائز اهمیت این است که انباشت بدهی و توقعات مالی وجود دارد که برای انجام دادن هر اقدامی تنها با اعتبار چند ساله کشور میتوان اتفاق جدی را در بحث قانون هوای پاک کشور رقم زد.
وی با اشاره به قوانین مربوط به موتورسیکلتهای شهر تهران توضیح داد: قرار بر ارائه ارائه تسهیلات، وام و اسقاط خودروهای فرسوده بود، اما این اتفاق رخ نداده است.
معاون رئیس جمهور با اشاره به افقی روشن در بودجه ۱۴۰۲ توضیح داد: ۲۰ درصد از عوارض آلایندگی که قرار است به صندوق محیط زیست واریز شود، اعتباری مناسب است. نیروگاهها و صنایع باید خود را با شرایط و ضوابط محیط زیست انطباق دهند. فرآیندها با ۳۰ سال گذشته متفاوت است و دانش بنیان شدهاند. مسائل با فناوریهای نوین انجام میشوند.
سلاجقه اظهار کرد: ما برای تسهیل فرآیندها و کاهش نارضایتیهای مردم، ضوابط استقرار را با یک نظرسنجی جامع در کشور توسط کارشناسان مجرب، ادارت کل، جوامع دانشگاهی و محققان تغییر دادهایم که به دستگاههای اجرایی نیز آن را ابلاغ میکنیم. با این اقدام مسائلی که احساس میکردند از جانب سازمان محیط زیست دست و پا گیر است، حل شده، اما از طرفی نظارتهایمان قویتر شده است.
وی درباره نظارتهای این سازمان گفت: از این به بعد نظارتهای ما قبل، حین و بعد اجرا انجام خواهد شد. بر این اساس من از صنایع میخوام از صندوق محیط زیست کمک دریافت کنند و مشکلات خود مانند تعویض فیلتراسیون را انجام دهند تا آلایندگی ایجاد نکنند.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: عزم دولت برای حل معضل آلودگی هوا جزم است و معاون اول رئیس جمهوری اعلام کرده است که رویکرد بودجه ۱۴۰۲ باید بوی محیط زیستی داشته باشد. ابعاد محیط زیست دیده شده که امیدواریم مجلس نیز همراهی کند. براین اساس اگر این دولت با این رویکرد حرکت کند، مشکلی پیش نیاید و دستگاهها که همگام شدهاند به همین روند ادامه دهند مطمئن باشید تا ۵ سال آینده ۴۰ درصد آلودگی هوا کاهش پیدا میکند.
سلاجقه خاطرنشان کرد: در بحث کاهش سولفور اقدامات خوبی در حال انجام است که با این اقدام مشکل نیروگاهها کاهش پیدا میکند. تهاتری بین پالایشگاهها و نیروگاهها در حال رخ دادن است که از اصفهان آغاز شده است و در اراک نیز قصد انجام آن را داریم./ تسنیم