به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، کشتی تحقیقاتی «ژوهایون» (Zhuhaiyun) میتواند به طور خودکار در آبهای آزاد مسیر خود را بیابد یا به وسیله یک کنترل از راه دور، راهبری شود.
همچنین ژوهایون قادر خواهد بود چند وسیله نقلیه بی سرنشین هوایی، رو آبی و زیر آبی را به طور همزمان حمل کند که میتوانند به طور همزمان محیط اطراف را رصد و مرکز داده ایجاد کنند.
آزمایشگاه علوم دریایی و مهندسی گوانگ دانگ که این کشتی را راهبری میکند، قابلیتهای های راهبری خودران کشتی از جمله ارسال و دریافت پهپادها را روی دریا آزمایش کرده است.
چن دایک مدیر آزمایشگاه و یکی از اعضای آکادمی علوم چین در این باره میگوید: ما کشتی را در عملیاتی بی سرنشین برای ۱۲ ساعت متوالی آزمایش کردیم. این وسیله نقلیه خودران توانست از موانع اجتناب و مسیر خود را برنامه ریزی کند. همچنین کشتی توانست به اهداف اولیه طراحی دست یابد.
سال جاری از ژوهایون برای چند فعالیت تحقیقاتی از جمله نقشه برداری دریایی و نظارت، گشت زنی دریایی و نمونه برداری استفاده میشود.
سیستم هوش مصنوعی توسعه یافته برای کشتی میتواند با استفاده از اطلاعات حسگرها و ماهوارهها مسیریابی کند. کشتی مذکور با طول ۸۸.۵ و عرض۱۴ متر و همچنین ظرفیت حمل ۲۱۰۰ تن بار بزرگتری از کشتی Type۰۵۶ نیروی دریایی چین است و میتواند تجهیزات بیشتری را حمل کند.
ژوهایون که به شیوهای آینده نگرانه طراحی شده، میتواند با متوسط سرعت ۱۳ گره و در صورت لزوم ۱۸ گره در آب حرکت کند.
به گفته رسانههای چینی سیستمهای نیرومحرکه کشتی، پیشرانش، هوش مصنوعی و عملیاتهای پهپاد آن همه در چین ساخته شده اند. این امر نشان دهنده خودکفایی کشور در فناوریهای مورد نیاز است./ مهر