۰۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۳
تعداد بازدید: ۱۰۶۳۱۵
دبیر هنری ششمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان:
سعید نجاتی گفت: اگرچه در حال حاضر حمایت‌هایی صورت می‌گیرد، اما مشارکت در این رویداد باید بیش از این‌ها باشد. انجمن سینمای جوانان ایران می‌تواند به عنوان نهادی که بازو‌های اجرایی در سراسر کشور داشته باشد، تعامل و حمایت مستمر از بچه‌ها را در دستور کار خود داشته باشد.
کد خبر: ۲۶۵۳۴

ضرورت حمایت سازمان‌های دولتی از المپیاد فیلمسازی نوجوانان

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، سعید نجاتی دبیر هنری ششمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران و کارگردان سینما بیان کرد: امسال میزبان ۳۵ نوجوان راه‌یافته به ششمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران هستیم.

وی ادامه داد: نکته جالب توجه در این دوره حضور هنرجویانی از مناطق مختلف کشور به ویژه مناطق محروم از سیستان و بلوچستان و هرمزگان و ایلام گرفته تا خراسان هستیم. ضمن اینکه فیلم‌ها و ایده‌های همه مناطق را رصد کرده‌ایم تا استعداد‌های واقعی را جذب کنیم.

نجاتی درباره یک تغییر عملکرد نسبت به گذشته المپیاد عنوان کرد: مربیان ما قبلا به همراه منتور‌ها در گروه‌ها با نوجوانان کار می‌کردند، اما منتور‌ها در این دوره به صورت چرخشی در همه گروه‌ها حضور می‌یابند تا بچه‌ها بتوانند از تجربه همگی این عزیزان استفاده کنند و در واقع مربی چینش گروه را شکل می‌دهد.

وی درباره مربیان المپیاد ششم توضیح داد: بسیاری از فیلمسازان همراه در این دوره قبلا یا تجربه حضور در دوره‌های گذشته المپیاد را داشته‌اند یا اگر اولین بار است که در این رویداد حضور می‌یابند سابقه همکاری با بچه‌ها را داشته‌اند. ضمن اینکه خود سابقه زیادی در امر فیلمسازی و آموزش نیز دارند.

کارگردان فیلم کوتاه «دابر» درباره مشخصه‌های دوره ششم المپیاد توضیح داد: در این دوره بچه‌ها با شیوه پیچ کردن طرح‌هایشان در همین سن آشنا می‌شوند و این اتفاق مهمی برای آن‌ها در ادامه کارشان در سینماست. همچنین صاحبان ایده‌ها و فیلم‌ها از همه گونه‌ها از انیمیشن و مستند تا داستانی در هر گروه حضور خواهند داشت. در همه ادوار نیز اینطور بوده که ایده‌ها به صورت گروهی توسط اعضا انتخاب یا یکی از ایده‌های منتخب به عنوان ایده‌های گروه استفاده می‌شدند و البته نکته مهم همیشه این بوده که همه بچه‌ها باید در انتخاب ایده مشارکت داشته باشند.

وی با اشاره به ضرورت حمایت سازمان‌های دولتی از المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران عنوان کرد: اگرچه در حال حاضر حمایت‌هایی صورت می‌گیرد، اما مشارکت در این رویداد باید بیش از این‌ها باشد. انجمن سینمای جوانان ایران می‌تواند به عنوان نهادی که بازو‌های اجرایی در سراسر کشور داشته باشد، تعامل و حمایت مستمر از بچه‌ها را در دستور کار خود داشته باشد که باعث خیر و و نشاط در این گروه سنی و آینده سینما خواهد بود. چراکه هر سال ذوق و شوق فراوانی را از طرف نوجوانان شاهد هستیم. برای مثال نوجوانی را داریم که سال گذشته اثرش پذیرفته نشده و امسال تلاش کرده کار بهتری را ارائه کند. یا از مناطقی اثر دریافت کرده‌ایم که خودمان نیز پیش‌بینی نمی‌کردیم. برای مثال شهر‌ها و شهرستان‌های آباده، یزد، فین بندرعباس و… حضور پررنگی داشته‌اند.

نجاتی با اشاره به نتایج برگزاری المپیاد فیلمسازی نوجوانان تاکنون گفت: باید بدانیم که انتظارمان از المپیاد چیست. در این رویداد قرار است بچه‌ها را با سینما آشنا کنیم و اگر استعدادی دارند، آن‌ها بشناسیم و به خودشان بشناسانیم، اما این نکته را نیز در نظر بگیریم که آن‌ها هنوز اول راه هستند و نمی‌توان توقع خاصی داشت و نیاز به حمایت مستمر دارند. ما نوجوانان را در مسیر علاقه‌مندی‌شان به سینما هدایت می‌کنیم، اما در این میان خیلی عوامل و شرایط دیگر نظیر محیط خانواده، شهر و جامعه نیز تاثیر دارند.

نجاتی با اشاره به اهمیت همکاری سازمان‌های مرتبط نظیر آموزش و پرورش با المپیاد بیان کرد: اگر آموزش و پرورش ورود بیشتری به این مقوله داشته باشد و دست کم امکانات لوجستیکی و حمایت معنوی را در اختیار المپیاد قرار بدهد، اتفاقات و‌نتایج بهتری را نیز می‌توانیم رقم بزنیم.

وی در پایان خاطر نشان کرد: باید بگویم مهم‌ترین ویژگی المپیاد این است که به مدت چند روز بچه‌ها را در یک فضای کاملا سینمایی قرار می‌دهد. ضمن اینکه تعامل ما با بچه‌های دوره‌های گذشته هنوز در گروه‌های فضای مجازی برقرار است و آن‌ها با استادان خود گفتگو می‌کنند.

ششمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران به همت بنیاد سینمایی فارابی تا سه بهمن ۱۴۰۱ در حال برگزاری است. این رویداد محوریت و اهدافی نظیر توسعه عدالت فرهنگی، مرکززدایی و توجه ویژه به مناطق کم‌برخوردار و آینده‌سازی برای سینمای ایران با میزبانی از نوجوانان فیلمساز و صاحب ایده از سراسر کشور را دنبال می‌کند./ باشگاه خبرنگاران جوان

برچسب ها: المپیاد فیلمسازی نوجوانان
ارسال نظر
آخرین اخبار