۰۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۱
تعداد بازدید: ۱۲۳۰۱۳
برای کاهش اثرات آلودگی هوا؛
گروهی از پژوهشگران دانشگاه شریف موفق به طراحی و ساخت پدفیلتر تصفیه هوا شدند که بدون نیاز به دستگاه تصفیه هوا در محیط‌های داخلی قابل استفاده است.
کد خبر: ۲۶۶۱۵

پدفیلتر تصفیه هوا در کشور ساخته شد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، جمعی از پژوهشگران دانشگاه شریف موفق به طراحی و ساخت پدفیلتر تصفیه هوا شدند. این محصول بدون نیاز به دستگاه تصفیه هوا در محیط‌های داخلی مانند ادارات و منازل نیز قابل استفاده بوده و بیش از ۹۰ درصد به حذف آلاینده‌ها و تصفیه هوا کمک می‌کند.

پژوهشگران یکی از شرکت‌های عضو پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی شریف موفق به طراحی و ساخت پدفیلتر تصفیه هوا شدند.

این محصول دانش‌بنیان کاربرد گسترده‌ای در صنایع، مناطق شهری و حتی محیط‌های داخلی مانند ادارات و منازل جهت حذف انواع آلاینده گازی، ترکیبات آلی فرار، بو‌های نامطبوع، ویروس‌ها و میکروارگانیسم‌ها دارد. این فیلتر قابلیت جذب آلاینده‌های مختلف و تجزیه و حذف آن از طریق تولید رادیکال‌های آزاد هیدروکسیل و سوپراکسید دارد. همچنین این مواد به صورت ذاتی خاصیت ضد ویروسی، باکتری، قارچ، کپک و مخمر‌ها را دارد.

مدیرعامل این شرکت در خصوص کاربرد‌های محصول پدفیلتر تصفیه هوا در محیط‌های داخلی، گفت: این محصول در محیط‌های اداری و خانگی به سه حالت فیلتر‌های دستگاه‌های تصفیه هوا، پدفیلتر‌های تصفیه هوا (passive بدون نیاز به دستگاه تصفیه هوا) و پدفیلتر‌های گرانول تصفیه هوا قابل استفاده است.

این فیلتر‌ها قابلیت تصفیه‌کنندگی هوا، حذف آلاینده‌های گازی، ترکیبات آلی فرار و تجزیه توسط رادیکال‌های آزاد هیدروکسید و سوپراکسید را دارند. همچنین به دلیل داشتن قابلیت قدرتمند آنتی میکروبیال قابلیت حذف ویروس‌ها و میکروارگانیسم‌هایی مانند باکتری‌ها و قارچ‌ها، کپک‌ها و مخمر‌ها را دارد.

این دانش‌آموخته دانشگاه شریف افزود: در ابتدای کار به دلیل وجود تحریم‌های موجود در کشور، شرکت ما قادر به واردات مواد اولیه محصول نبود.

از این رو تیم R&D شرکت ما پس از صرف ماه‌ها تحقیق با استفاده از مواد اولیه تولیدی در داخل کشور و استفاده همزمان از چند روش برای افزایش خواص، توانست محصولی با راندمان بسیار بالا از نظر تصفیه‌کنندگی هوا نسبت به گاز‌های آلاینده مانند مونوکسیدکربن، اکسید‌های گوگرد، اکسید‌های نیتروژن و ترکیبات آلی فرار (VOCs)، شامل ترکیبات آروماتیک و آلیفاتیک) و همچنین بو‌های نامطبوع مانند هیدروژن سولفید و آمونیاک و ضدعفونی کنندگی بسیار قدرتمند نسبت به انواع ویروس‌ها و میکروارگانیسم‌ها مانند باکتری‌ها، قارچ‌ها، کپک‌ها و مخمر‌ها بسازد.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان یادآور شد: قابل توجه است که فقط دو محصول مشابه امریکایی، یک محصول اروپایی و یک محصول آسیایی به طور همزمان خواص تصفیه‌کنندگی و ضدعفونی‌سازی قدرتمند از خود نشان می‌دهند و سایر برند‌ها معمولاً یا خواص تصفیه‌کنندگی از خود به نمایش می‌گذارند و یا خواص ضدعفونی کنندگی مناسبی دارند.

بنابر اعلام روابط عمومی دانشگاه صنعتی شریف، وی افزود: گواهی دانش‌بنیانی نوع ۱، گواهی نانومقیاس از ستاد ویژه توسعه فناوری نانو و بیش از ۴۰ عدد تاییدیه مبنی بر عملکرد برای محصول پدفیلتر تصفیه هوا کسب شده است.

وی یادآور شد: هم اکنون در حال طی کردن مراحل برای صادرات محصول به خارج از ایران هستیم و به‌زودی وارد بازار سکو‌های آمازون و علی بابا می‌شویم که این موضوع سبب ارزآوری برای کشور خواهد شد./ صدا و سیما

برچسب ها: آلودگی هوا دانشگاه شریف دانش بنیان نوآوری
ارسال نظر
آخرین اخبار