۱۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۷
تعداد بازدید: ۷۱۷۴۴
زنگ انقلاب در روز دوازده بهمن ماه؛ سالروز ورود تاریخی حضرت امام خمینی(ره) به میهن اسلامی با حضور وزیر آموزش و پرورش در محل مدرسه رفاه (منطقه ۱۲ تهران) نواخته شد.
کد خبر: ۲۶۹۱۱

زنگ انقلاب در مدارس سراسر کشور به صدا در آمد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، زنگ انقلاب ابتدا توسط فرزندان شهید مدافع امنیت «وحید شیبانی» و سپس یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش نواخته شد.

همه ساله مراسم زنگ انقلاب روز دوازدهم بهمن به مناسبت آغاز دهه فجر در مدارس سراسر کشور نواخته می‌شود. معمولا ویژه برنامه‌های ورود بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی همزمان با به زمین نشستن هواپیمای ایشان در فرودگاه مهرآباد آغاز می‌شود. ساعت ۹ و ۲۷ دقیقه و ۳۰ ثانیه روز ۱۲ بهمن ۱۳۵۷، هواپیمای حامل امام امت در فرودگاه مهرآباد تهران به زمین نشست و فراق ۱۵ ساله مردم و امام پایان یافت.

با گسترش قیام مردم و خروج شاه از ایران، شاپور بختیار به عنوان آخرین و تنها امید رژیم پهلوی و سردمداران غربی پشتیبان این رژیم، به عنوان نخست وزیر باقی مانده بود. در طرف مقابل تظاهرات مردم هر روز پر شورتر و مصمم‌تر می‌شد و شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی به عنوان اصلی‌ترین خواسته مردم در نهضت انقلابی به رهبری امام خمینی مطرح می‌شد.

امام خمینی که شرط ورود خود را به کشور، خروج شاه، اعلام کرده بودند، با فرار شاه در ۲۶ دی ۱۳۵۷، تصمیم به بازگشت گرفتند. قرار بود این رجعت تاریخی در روز پنجشنبه پنجم بهمن ۱۳۵۷ انجام گیرد، اما بختیار، با بستن فرودگاه‌ها مانع از انجام این امر شد. با انتشار خبر بسته شدن فرودگاهها، مردم خشمگین به خیابان‌ها ریخته و با تحصن و شعار‌های کوبنده، دولت بختیار را تحت فشار شدیدی قرار دادند.

در همین زمان رئیس شورای سلطنت، سید جلال تهرانی، در پاریس ضمن استعفا خدمت امام، اعلام کرد که شورای سلطنت غیر قانونی است. سرانجام، تحصن‌ها و تظاهرات عظیم مردم بختیار را مجبور کرد، فرودگاه‌ها را باز کند. کارکنان اعتصابی تلویزیون اعلام کردند برای ضبط و پخش مستقیم مراسم آماده‌اند. فرودگاه مهرآباد آماده استقبال از پرواز انقلاب بود.

روز ۱۲ بهمن ۱۳۵۷، پرشکوه‌ترین استقبال تاریخی رقم خورد و حضرت امام پس از ۱۵ سال هجرت، پا به خاک میهن اسلامی گذاشتند.

صد‌ها خبرنگار و عکاس و فیلمبردار به ثبت این رویداد تاریخی پرداختند. جمعیت استقبال کننده در طول ۳۳ کیلومتر از فرودگاه امام تا بهشت زهرا که مقصد بعدی امام بود. بین سه تا هشت میلیون نفر تخمین زده می‌شد. امام از فرودگاه مستقیما به بهشت زهرا رفتند و ضمن ادای احترام به شهدای انقلاب اسلامی، سخنرانی تاریخی خود را ایراد کردند.

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران در ابتدای این مراسم گفت: در ۱۱۰ هزار مدرسه کشور زنگ انقلاب اسلامی همزمان نواخته می‌شود.

علیرضا کریمیان با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی دارای سه رکن اساسی است، افزود: مباحث ایدئولوژیک و مکتبی انقلاب که برآمده از آموزه‌های دین اسلام است همچنین رکن و عصر انسانی که نقطه عطفی در تاریخ ایران است و امام خمینی به عنوان عارفی کامل و تربیت شده در مکتب اسلام این جریان را رهبری کردند و مردم رکن دیگری هستند که نقش برجسته‌ای داشتند.

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران اظهار داشت: این سه رکن باعث شد انقلاب شکوهمند اسلامی پیروز شود و مسیر جهان تغییر کرد و در حوزه حکمرانی اتفاقی جدید به عنوان مردم سالاری دینی رخ داد.

کریمیان افزود: این انقلاب میراث گرانبهایی است که باید پای آن بمانیم و گنج بسیار ارزشمندی است که باید این موهبت الهی را به نسل آینده تحویل دهیم. ما باید در مسیر اسلام و انقلاب حرکت کنیم و مردم پشتیبان و رهرو رهبر فرزانه انقلاب که اکنون سکاندار انقلاب اسلامی هستند، باشند.

وی ادامه داد: مردم پای انقلاب هستند و در پیچ‌های تاریخی تاریخ را رقم زدند؛ مانند ۱۳ آبان سال جاری که با حضور در راهپیمایی بزرگ با آرمان انقلاب تجدید میثاق کردند و این رخداد در روز ۲۲ بهمن امسال هم به منصه ظهور خواهد رسید./ ایرنا

برچسب ها: دهه فجر پیروزی انقلاب اسلامی مدارس
ارسال نظر
آخرین اخبار