۱۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۸
تعداد بازدید: ۳۷۸۰۴۶
زلزله پدیده‌ای غیر قابل پیش بینی زمانی و مکانی است با اینحال بصورت آماری احتمال وقوع زلزله قابل پیش بینی محاسباتی است آنهم بیشتر برای محاسبات سازه ای.
کد خبر: ۲۶۹۳۸

وقوع پدیده‌ای نادر در
پایگاه خبری تحلیلی خطوط: یکی از پدیده‌های نادر زلزله در خوی وقوع پدیده مایگریشین migration  یا مهاجرت کانون زلزله هاست. در طی مدت کوتاهی دو گسل موازی هم فعال شدند و امشب هم سومین گسل فعال شده و زلزله نسبتا بزرگ ۵.۹ ریشتری را سبب شد. پدیده‌ای که شاید در کل فلات موسوم به ایران نادر باشد. احتمالا این پدیده نادر با روند شمالی باعث لرزش زمین در مناطق شمالی موازی گسل‌های پره‌ی خوی با روند شمالغرب به جنوبشرق خواهد شد.

در علم سایزموتکتونیک این گسل‌های فعال شده از نوع محلی بوده و دارای انرژی کمتری می‌باشند. با اینحال غافل نشدن از فعالیت این گسل‌ها لازم است... پس لرزه‌ها در حد مابین سه تا پنج درجه باعث آسیب‌هایی در منطقه می‌تواند بشود. آرامش همشهریان خویی و استقرار در مناطق امن بایستی در اولویت قرار گیرد.
گسل موازی در شمال گسل وار خوی فعال شده.  

زلزله به گزارش ترکیه ۵.۳

به گزارش تهران ۵.۹

زلزله ساعت ۹:۴۴ دقیقه شب هشتم بهمن ۱۴۰۱ با بزرگی ۵.۹ خطری جدی برای اهالی شمال خوی، ائواوغلی، چالدیران و  ماکو می‌باشد. احتمال فعال شدن امتداد غربی گسل شمال میشو، و گسل‌های همجوار نیز وجود دارد... حداقل ده‌ها پس لرزه تا یک هفته رخ خواهد داد. اهالی مناطق فوق در مکان‌های امن بسر برند.

۱- زلزله پدیده ایست طبیعی و تنها راه مقابله با آن رعایت اصول مهندسی و توجه به مسائل مهندسی زلزله است.

۲- موج‌های انفجارات اتمی و حتی تی ان تی و موشک با امواج زلزله متفاوت و قابل تفکیک است. امواج زلزله خوی در کشور‌های ترکیه، آذربایجان، عراق و حتی دستگاه‌های برودبند broadband  جهانی قابل رصد است. گزارشی از انفجار از منابع علمی جهان ارائه نشده.

۳- زلزله یعنی شکسته شدن سنگ‌های ماگماتیک در عمق ده‌ها کیلومتر زیر زمین. یعنی برای شکستن این مقدار سنگ نیروی بسیار عظیمی لازمه که باعث هم امواج و هم احتمالا نور و آتش می‌شود.

۴-در زلزله‌های خوی متاسفانه گسل‌ها یا همان شکستگی‌های خوی دومینووار عمل کردند. این هم از بخت بد مردم منطقه. مناطق مابین خوی و چالدران ضمن آرامش در مناطق امن بسر برند.

۵- با توجه به بزرگی زلزله تعداد پس لرزه‌ها طبیعی بوده و تا حداقل دو سه هفته منطقه خواهد لرزید.

۶- امیدوارم پس از چند روز آرامش به منطقه خوی بیاید و درباره پروژه ریزپهنه بندی زلزله  شهر‌های خوی، سلماس، اورمیه و مهاباد که در سال ۱۳۸۷ استارتش را زدم و بعللی مشخص ابتر ماند معلوماتی بدهم..!

اگر این پروژه علمی کامل اجرا می‌شد، خسارات بسیار کم می‌بود!

دکتر توحید ملک‌ زاده

برچسب ها: زلزله خوی زلزله حوادث طبیعی
ارسال نظر
آخرین اخبار