۱۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۰
تعداد بازدید: ۸۲۵۷۰
مدیر رادیو انقلاب درباره اهداف راه‌اندازی رادیو انقلاب و نقش‌آفرینی این شبکه در مقابله با شبهه سازی و تشکیک‌های رسانه‌های معاند توضیحاتی داد.
کد خبر: ۲۷۱۰۷

اهداف راه‌اندازی رادیو انقلاب

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، رادیوی فصلی مقاومت که در سومین سالگرد شهادت سردار سلیمانی از ۲۹ آذر با شعار «جان فدا» روی موج ۹۵.۵ مگاهرتز نشست، در ۳۰ دی فعالیتش به اتمام رسید و رادیو انقلاب از شنبه ۱ بهمن بر همین موج به گوش شنوندگان رسید.

فعالیت اصلی این رادیوی فصلی تبیین حقایق انقلاب اسلامی از شکل‌گیری تا گام دوم با رویکردی کنشی و ایجابی است و مدیریت این شبکه به رضا کوچک زاده تهمتن سپرده شده است. برای جزئیات بیشتر از اهداف و برنامه‌های رادیو انقلاب با وی به گفتگو نشستیم.

۱. هدف اساسی رادیو مقاومت چیست و مهمترین راهبرد این رادیو در عرصه رسانه‌ای کشور برای نقش‌آفرینی در سپهر افکار عمومی جامعه کدام اند؟

ما در متن یک جنگ تمام عیار ترکیبی قرار داریم و تهدیدات و اهداف دشمن را به خوبی می‌شناسیم؛ در چنین بستری طبعا نظام رسانه‌ای ما بایستی با رویکردی کنشگرانه، شفاف و متمرکز بر اهدافی مشخص به ایفای نقش بپردازد. هدف اصلی رادیو انقلاب تبیین گفتمان انقلاب اسلامی و دستاورد‌های ارشمند آن و در عین حال مقابله در برابر هجمه رسانه‌ای شدید دشمن است که در راهبرد «جهاد تبیین»، مبتنی بر منویات مقام معظم رهبری و استراتژی رسانه‌ای کشور، خود را نشان می‌دهد. در این بستر ما وظیفه داریم تا ضمن تبیین کارآمدی‌ها و عملکرد اقتدار افرین ۴ دهه گذشته جمهوری اسلامی، بستر امید آفرین مستتر در گام دوم انقلاب را نیز به شنوندگان خود منتقل نماییم؛ ضمن اینکه به همین نسبت باید با شبهه سازی ها، تشکیک‌های رسانه‌های معاند برای سیاهنمایی و بن بست انگاری از شرایط کشور مقابله و به خنثی سازی این پروژه‌ها اهتمام بورزیم.

۲. رادیو انقلاب ۱۴۰۱ در بستر تحولات امسال و جنگ ترکیبی دشمن، چه مشخصه‌های ویژه‌ای دارد و شما چه تدبیری اندیشیده اید؟

طبعا فعالیت رسانه، زائیده کنش و برهم‌کنش با محیط خود در عرصه افکار عمومی و کنشگری نیرو‌های متضاد است. ما براین واقفیم که امروزه در بستر یک جنگ تمام عیار ترکیبی واقع شده ایم که دشمن بر جمهوری اسلامی تحمیل کرده است. جنگی که از تحریم‌های اقتصادی تا سیاست، فشار‌های دیپلماتیک، هجوم فرهنگی و در نهایت انواع نبرد‌های متنی بر عرصه افکار عمومی همچون جنگ‌های شناختی، نرم، روانی و رسانه‌ای را شامل می‌شود. طبعا در این فضا، جبهه رسانه‌ای انقلاب اسلامی باید فعال‌تر شود. رادیو انقلاب در این بستر یک سنگر مهم است. سنگری که با راهبرد جهاد تبیین، اما با رویکردی تهاجمی و فعالانه باید اقدام نماید. ما باید کنشگرانه کلام انقلاب و پیام ان را به مخاطبان خود برسانیم و حقایق امور را برای شنوندگان بازگو نماییم و در مقابل با تحریف ها، وارونه نمایی ها، دروغ پراکنی ها، شبهه سازی، سیاهنمایی، بن بست انگاری و ده‌ها محور دیگر در جنگ رسانه‌ای نیز مقابله کنیم. به نظرم مشخصه امسال برنامه‌ها و رویکرد رادیو انقلاب، رویکرد تهاجمی‌تر برنامه‌ها به عرصه جبهه مقابل و عبور از انفعال است که خوانش جدول پخش این شبکه و همراهی با این رادیو حتما در این عرصه واقعیت این ادعا را نشان می‌دهد.

۳. به صورت مشخص ما شاهد یک جنگ شناختی پرحجم از طرف جبهه دشمن بر علیه نسل جوان و نوپای کشور هستیم. در رادیو انقلاب برای این گروه از مخاطب و توجه به جنگ شناختی دشمن چه اقداماتی مدنظر دارید؟

این دو مقوله بسیار با اهمیت است. ما از یکطرف شاهد حجم شدید جنگ شناختی دشمن هستیم که در بستر ده‌ها شبکه فارسی زبان معاند، برای ایجاد شک و تغییر در ادراک و شناخت مخاطب ایرانی از جمله جوانان و نوجوانان نسل چهارم و پنجم انقلاب تمرکز یافته اند تا بین آنان و نظام اسلامی گسل‌های کاذب معنایی ایجاد کنند. از طرف دیگر نیز با قشری پر انرژی، جویای اینده، پیشرفت و ترقی روبرو هستیم که رخداد انقلاب اسلامی را درک نکرده اند و به شدت نیز تشنه معارف و حقیقت اند؛ لذا در رادیو انقلاب ما تلاش داریم تا در درجه اول با تبیین واقعیت ها، جوانان مرز و بوم مان را با معارف انقلاب اسلامی از علل رخداد آن تا چرایی دشمنی امریکا و استکبار، گفتمان‌های عدالتخواهی، آزادی، استقلال، اعتماد به نفس ملی و همچنین کارایی و عملکرد بیش از ۴ دهه اقتدار افرینی انقلاب اسلامی آشنا نماییم. پس از آن مقابله با شبهه سازی‌های رسانه‌های معاند مدنظر است تا از تطهیر سازی پهلوی، ناکارامدنمایی از انقلاب اسلامی و بن بست نگاری از اینده و صد‌ها شگرد شناختی دیگر پرده برداشته و با آن مقابله کنیم. ما در رادیو انقلاب به مقتضای یک شبکه رادیویی و مخاطبان آن، این اهداف را مد نظر داریم و امیدواریم با کمک مردم و فرهیختگان این رویکرد تقویت شود.

۴. در بازه یک ماهه فعالیت این شبکه رادیویی پرداخت به جایگاه ایران قوی و همچنین نقشه راه انقلاب اسلامی در گام دوم چگونه خواهد بود؟

معرفی دستاورد‌های انقلاب اسلامی و جایگاه کنونی و اقتدار امیز جمهوری اسلامی در عرصه منطقه‌ای و جهانی که منجر به خشم دشمنان شده است، از مهمترین محور‌های برنامه سازی در برنامه‌های رادیو انقلاب است. نقش جمهوری اسلامی در افول امریکا، عمق استراتژیک انقلاب اسلامی در منطقه و جهان، نقش افرینی در نظم نوین بین الملل و هندسه قدرت جهانی، توانمندی دفاعی و بازدارندگی، مدیریت جبهه مقاومت منطقه، نابودی تروریسم و ... از جمله مولفه‌های ایران قوی است که حتما برای شنوندگان بازنمایی خواهد شد. مبحث دیگر نیز مترتب بر نقشه راه انقلاب اسلامی در بیانیه گام دوم است که از جامعه پردازی تا تمدن سازی نوین اسلامی گسترده است. در این بستر ما مفاهیمی، چون عدالتخواهی، استکبار ستیزی، اهمیت نقش جوانان، سبک زندگی ایرانی و اسلامی، قدرت افرینی همه جانبه و پایدار، اهمیت مردم سالاری دینی، ازادی و استقلال ملی و دهه‌ها مولفه دیگر نیز مورد مذاق رسانه‌ای و تبیین ان‌ها برای مخاطب واقع خواهند شد. پرداخت به اینده، چشم انداز‌ها و ترسیم فضای نشاط افرین و امید بخش اینده که به همت نسل جوان محقق و ساخته خواهد شد از مهمترین سرفصل‌های رادیو انقلاب و مترتب بر گام دوم است که اهمیت وافری برای پژوهشگران و برنامه سازان این شبکه دارند.

رادیو انقلاب از ساعت ۷ صبح تا ۱۲ شب برنامه سازی می‌کند و از ۱۲ شب تا ۷ صبح از برنامه‌های تولیدی استفاده می‌کند. برخی ویژه برنامه‌های رادیو انقلاب عبارتند از جام انقلاب هر روز ساعت ۷ تا ۸:۳۰ صبح فجرآفرینان هر روز ساعت ۹ تا ۱۱، ایران عزیزما هر روز ساعت ۱۴ تا ۱۶ و خیابان انقلاب هر روز ساعت ۱۶ تا ۱۹ و مرز پرگهر ساعت ۲۲ تا ۲۴ بصورت زنده پیرامون موضوعات مختلف اقدام به برنامه سازی می‌کند

شبکه رادیویی انقلاب با شعار «صدای گفتمان انقلاب اسلامی» به شکل ۲۴ ساعته روی موج FM ردیف ۹۵.۵ مگاهرتز شنیده می‌شود. همچنین «رادیونما» این شبکه با پوشش تصویری کامل استودیو و حواشی تولید برنامه‌های از طریق گیرنده‌های دیجیتال کانال ۱۱۵ تلویزیون و البته اپلیکیشن ایرانصدا قابل دریافت است./ باشگاه خبرنگاران جوان

برچسب ها: رادیو ایران رادیو
ارسال نظر
آخرین اخبار