۱۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۳
تعداد بازدید: ۹۰۴۱۶
رئیس فراکسیون جمعیت و حمایت از خانواده:
رئیس فراکسیون جمعیت و حمایت از خانواده در مجلس شورای گفت: سازمان برنامه و بودجه با کدام برنامه و چشم اندازی اقدام به حل بحران جمعیتی کشور خواهد داشت که امروز دست به کاهش اعتبارات قانون جوانی جمعیت زده است؟ حتی با احتساب ۴۳ درصد افزایش بودجه برای اجرای این قانون،تا رسیدن به نقطه ایده آل فاصله داریم.
کد خبر: ۲۷۱۱۱

براساس کدام منطق باید تورم ۴۳ درصدی را تحمل کنیم

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، فاطمه محمدبیگی با انتقاد از کاهش اعتبارات قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، گفت: در حالی لایحه بودجه پیشنهادی سال ۱۴۰۲ به مجلس ارائه شد که طی آن شاهد کاهش ۳۷.۵ درصدی بودجه قانون جوانی جمعیت هستیم، در حال حاضر برای اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت ۷۵۰۰ میلیارد تومان اعتبارات برآورد شده است که در مقایسه با لایحه بودجه ۱۴۰۱مبلغ پیشنهادی دولت برای اجرای آن ۱۲ هزار میلیارد تومان پیش بینی کرده بود، کاهش چشمگیری داشته است.

نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس یازدهم افزود: قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت یکی از قوانین کارآمد مجلس یازدهم است که طی یکسال اخیر ارتباط بسیار موثری با مردم برقرار کرده است؛ اما شاهد هستیم که برخی از جریان‌های رسانه‌ای درصدد کاهش کارایی این قانون در راستای عدم تحقق اهداف آن هستند.

ایران در پرتگاه کاهش جمعیتی قرار دارد

وی با تاکید به اینکه یکسال زمان مناسبی برای تحقق تمام اهداف تعیین شده قانون جوانی جمعیت نیست؛ یادآور شد: زمان سپری شده یکسال زمان مناسبی برای تحقق اهداف تعیین شده نیست؛ طبق تحقیقات صورت گرفته از زمان تصمیم گیری زوجین برای فرزندآوری تا تولد فرزند حدود ۴ سال سپری می‌شود بر همین اساس نیازمند گذر زمان هستیم تا اثرات این قانون را به درستی ببینیم. قطعا در بازه زمانی یکساله نمی‌توان نتایج کلی این قانون را رویت کرد؛ ایران در پرتگاه کاهش جمعیت قرار دارد و عدم همکاری مسئولان بر بحرانی شدن ماجرا بیشتر دامن می‌زند.

۵۰ درصد مادران مشمول قانون جوانی جمعیت خودرو دریافت کرده‌اند

محمدبیگی در جزئیات اجرایی شدن مواد ۷۳ گانه قانون جوانی جمعیت، یادآور شد: پیرو قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت؛ دو شرکت خودروسازی کشور، ایران خودرو و سایپا طبق قانون مکلف شدند به مادرانی که دارای دو فرزند و بیشتر هستند خودروی بدون قرعه‌کشی بدهند. البته مشروط به اینکه فرزند دوم بعد از تاریخ ۱۹ آبان ۱۴۰۰ به دنیا آمده باشد تا کنون ۵۰ درصد این ماده قانونی محقق شده است.

هزینه عائله مندی و حق اولاد نیازمند همکاری وزارت کار است

وی در ادامه تاکید کرد: بخش ۳ بند "الف" تبصره ۱۲ لایحه بودجه ۱۴۰۲ نیز به منظور اجرای ماده ۱۶ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، امتیاز کمک هزینه عائله مندی و حق اولاد، موضوع بند ۴ ماده ۶۸ قانون مدیریت خدمات کشوری شاغلان و بازنشستگان، به ترتیب ۲۲۸۰ و ۱۰۵۰ و معادل ریالی امتیاز مذکور برای کارمندان مشمول قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت تعیین می‌شود، اجرایی شدن این بند قانونی نیازمند همکاری و همراهی وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی است که متاسفانه این وزارتخانه هم تاکنون پای کار نیامده است.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با اشاره جزئیات پرداخت سهام به کودکان تازه متولد شده، تصریح کرد: در پیشنهاد الحاقی به تبصره (۲) ماده واحده لایحه آمده، دولت مکلف است به ازای فرزندانی که از ابتدای سال ۱۴۰۰ به بعد متولد شده‌اند، برای استان‌هایی که میزان باروری آن‌ها تا ۲.۵ درصد باشد مبلغ ۱۵ میلیون ریال تا سقف ۱۵ هزار میلیارد ریال از محل ردیف ۱۳۰۴۲۵ جدول شماره ۵ این قانون صرفا جهت خرید واحد‌های صندوق سرمایه گذاری قابل معامله در بورس به نام فرزند اختصاص دهد که متاسفانه این مهم هم تا به امروز از طرف وزارت اقتصاد و دارایی اجرایی نشده است.

مراکز دولتی از پوشش ۹۰ درصدی درمان ناباروری امتناع می‌کنند

رئیس فراکسیون جمعیت و حمایت از خانواده مجلس شورای با بیان اینکه ۶۰ درصد از قانون جوانی جمعیت مربوط به حوزه بهداشت و درمان است؛ اظهار کرد: پوشش ۹۰ درصدی درمان ناباروری، هزینه رایگان زایمان طبیعی، سلامت کودک و مادر و.. از جمله مواردی بود که به صورت جزئی در قانون حمایت از خانواده و جوانی دیده شده، اما متاسفانه به مرحله کامل عملیاتی شدن نرسیده است به فرض مثال در پوشش ۹۰ درصدی درمان ناباروری که بسیاری از مراجعه کنندگان برای دریافت خدمات درمانی به مراکز خصوصی مراجعه می‌کنند؛ به بیانی مراکز دولتی یا توانایی ارائه خدمات را ندارند و یا از ارائه خدمات به متقاضیان امتناع می‌کنند.

بحران سالمندی کشور دغدغه مسئولان ارشد نیست

محمدبیگی با اشاره به آیین نامه‌های و دستورالعمل‌های اجرایی قانون جوانی جمعیت، گفت: قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت با آحاد ملت ایران درگیر است، اجرای آن دارای اهمیت بسیاری است در شرایط خاصی قرار داریم که اگر بی توجهی به وضعیت آینده جمعیتی کشور ادامه پیدا کند وضعیت وحشتناکی برای کشور رقم خواهد خورد. هنوز وضعیت بحران سالمندی کشور دغدغه مسئولان ارشد نیست که امروز اینگونه با اجرایی شدن آن رفتار می‌شود.

رئیس فراکسیون جمعیت و حمایت از خانواده مجلس شورای در ادامه یادآور شد: سازمان برنامه و بودجه با کدام برنامه و چشم اندازی اقدام به حل بحران جمعیتی کشور خواهد داشت که امروز دست به کاهش اعتبارات قانون جوانی جمعیت زده است؟ چرا امروز این سازمان با کاهش اعتبارات قانون جوانی جمعیت پیشقدم شده برای سالمندی ایران؟ رشد جمعیت تنها مسئله اجتماعی و فرهنگی نیست بخش بسیاری از قانون مذکور به جایگاه سلامت کودک، مادر و درمان ناباروری بازمی‌گردد، نادیده گرفتن اعتبارات بودجه‌ای مورد نیاز قانون جوانی جمعیت بی‌مهری به قانون تصویب شده مجلس است که بسیاری از افراد جامعه را تحت پوشش قرار می‌دهد.

براساس کدام منطق و سیاست باید تورم ۴۳ درصدی را تحمل کنیم

محمدبیگی با اشاره به رشد تورم در جامعه، یادآور شد: براساس کدام منطق و سیاست باید تورم ۴۳ درصدی را تحمل کنیم شاهد کاهش ردیف اعتبارات سایر حوزه‌ها علی الخصوص در حوزه بهداشت و درمان باشیم، حتی با احتساب ۴۳ درصد افزایش بودجه برای اجرای این قانون، تا رسیدن به نقطه ایده آل فاصله داریم.

قانون جوانی جمعیت در طی یکسال گذشته که به دستگاه‌های مختلف ابلاغ شد باید در اولویت دولت قرار می‌گرفت، امروز شاهد کاهش اعتبارات اساسی برای این قانون یکساله مجلس هستیم

نماینده مردم در مجلس شورای با انتقاد از عملکرد سازمان برنامه و بودجه در فصول بودجه بندی سال ۱۴۰۲، خاطرنشان کرد: قانون جوانی جمعیت در طی یکسال گذشته که به دستگاه‌های مختلف ابلاغ شد باید در اولویت دولت قرار می‌گرفت، امروز شاهد کاهش اعتبارات اساسی برای این قانون یکساله مجلس هستیم.

محمدبیگی در پایان با اشاره به کمبود ماما در کشور، گفت: امروز حدود ۱۲ هزار کمبود پزشک متخصص زنان در کشور داریم، حدود ۸ هزار از این تعداد پزشکان مربوط به اتاق زایمان هستند، چرا دولت نسبت به نیاز اساسی حوزه بهداشت و درمان هیچ اقدامی انجام نداده است، اگر قانونی در مجلس تصویب می‌شود برای عملیاتی شدن آن نیازمند حمایت تمام قد دولت هستیم./ خانه ملت

برچسب ها: قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده فاطمه محمد بیگی بحران سالمندی
ارسال نظر
آخرین اخبار