۲۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۰
تعداد بازدید: ۸۳۰۴۲
دانشیار دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان گفت: بیش از ۹۰ درصد افراد دیابتی به نوع دوم این بیماری مبتلا هستند که بیشتر ناشی از اضافه وزن و نداشتن تحرک است.
کد خبر: ۲۷۴۱۶

دیابت نوع ۲؛ شایع‌ترین بیماری هورمونی دنیا

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، دکتر حسین چیتی دیروز چهارشنبه، با اشاره به سه نوع دیابت، افزود: نوع یک دیابت در سن کودکی و نوجوانی به دلیل فقدان تولید انسولین بروز می‌کند و حدود پنج درصد از افراد دیابتی را به خود اختصاص می‌دهد.

چیتی افزود:دیابت نوع ۲ در دوران میانسالی و در اثر کمبود تولید یا مقاومت بدن به انسولین به وجود می‌آید و حدود ۹۰ تا ۹۵ درصد از افراد دیابتی را شامل می‌شود.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی زنجان اضافه کرد: نوع سوم دیابت مربوط به دوران حاملگی است که بر اثر کمبود تولید یا مقاومت بدن به انسولین بروز می‌کند و حدود چهار درصد خانم‌های باردار به این نوع دیابت مبتلا می‌شوند.

وی با اشاره به دیابت نوع ۲ که بیماری شایع است، گفت: افزایش قند خون به علت بروز اختلال در عملکرد انسولین همراه با درجاتی از اختلال در تولید انسولین موجب بروز آن می‌شود.

چیتی با بیان اینکه دیابت نوع ۲ شایع‌ترین بیماری هورمونی دنیا است، اضافه کرد: این بیماری در جهان به عنوان مهمترین علت نارسایی مزمن کلیه، شایع‌ترین علت قطع پا و نابینایی در افراد بزرگسال است.

این فوق تخصص غدد و متابولیسم بیمارستان، ولی عصر (عج) استان زنجان ادامه داد: پیش بینی می‌شود تا سال ۱۴۰۴ از هر هفت نفر ایرانی یک نفر مبتلا به دیابت شوند که بیش از ۵۰ درصد بیماران بی‌علامت هستند و از بیماری خود خبر ندارند و فقط با انجام آزمایش قند خون متوجه بیماری خود می‌شوند.

چیتی افزود: به طور عمده این بیماری در زنان و مردان بالای ۳۰ سال دارای چاقی شکمی و عادات غذایی بد مثل نخوردن صبحانه، دیر شام خوردن، خوابیدن بلافاصله پس از شام و یا مصرف غذا‌های پرچرب و شیرینی جات دیده می‌شود.

وی، عوامل خطر بروز بیماری دیابت را کم تحرکی، سابقه فامیلی مثبت دیابت در بستگان درجه یک، سابقه دیابت در بارداری یا تولد نوزاد بالای چهار کیلوگرم، فشار خون و چربی خون بالا و تنبلی تخمدان ذکر کرد./ ایرنا

برچسب ها: دیابت دیابت کم تحرکی و چاقی
ارسال نظر
آخرین اخبار