۰۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۵
تعداد بازدید: ۶۹۷۸۱
مسئول بیماری‌های خاص و پیوند اعضاء دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: اهدای اعضای بدن یک کرمانشاهی به سه بیمار نیازمند پیوند عضو، حیات دوباره بخشید.
کد خبر: ۲۷۵۴۱

یک کرمانشاهی به سه بیمار نیازمند حیات دوباره بخشید

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، «بهنام روندی» افزود: مرحوم «بهرام ملکی» که در اثر خون‌ریزی مغزی دچار مرگ مغزی شده بود، باعث نجات جان سه نفر از بیماران نیازمند پیوند عضو شد.

وی اضافه کرد: «بهرام ملکی» ۲۳ بهمن دچار مرگ مغزی شده که بلافاصله خانواده این بیمار رضایت خود را برای اهدای اعضای بدن اعلام کرده و بیمار به سرعت برای برداشت اعضا به تهران اعزام شد.

مسوول بیماری‌های خاص و پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه اظهار داشت: پس از انجام اعمال جراحی مربوطه این جان بخش با ایثار خود دلیلی برای ادامه زندگی سه بیمار نیازمند عضو دیگر گردید.

وی در ادامه گفت: هر فرد مرگ مغزی با اهدای اعضای اصلی می‌تواند جان هشت را نجات دهد و اهدای نسوج و بافت‌های بدن می‌تواند زندگی ۵۲ را بهبود ببخشد.

روندی عنوان کرد: تمام بیماران با درجه هوشیاری پایین ابتدا توسط تیم آموزش دیده تشخیص مرگ مغزی ویزیت می‌شوند و تست‌های تشخیصی مربوطه انجام می‌گیرد.

وی اضافه کرد: در صورت احتمال مرگ مغزی به تیم پنج نفره متخصصین تایید کننده مرگ مغزی که شامل متخصص داخلی، بیهوشی، جراح مغز و اعصاب، بیهوشی، مغز و اعصاب و پزشکی قانونی است اطلاع رسانی می‌شود.

مسوول بیماری‌های خاص و پیوند اعضا دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: در صورت تایید قطعی مرگ مغزی به طور قطع فرد مرگ مغزی، دیگر بازگشت به حیات نخواهد داشت و این زمان است که خانواده‌ها می‌توانند با تصمیم خداپسندانه خود و اعلام رضایت به اهدای اعضای بدن عزیزشان، حیات بخش همنوعان خود باشند.

وی تاکید کرد: فرصت تصمیم گیری خانواده بسیار کوتاه است چرا که به دنبال مرگ مغزی، سایر اعضای حیاتی بدن نیز به زودی دچار اختلال کارکرد خواهد شد.

روندی گفت: نکته مهمی که لازم به ذکر است این است که بسیاری از مردم تفاوت بین بیمار مرگ مغزی و کما را نمی‌دانند. در واقع از بین رفتن دایمی تمامی عملکرد‌های همه سلول‌های مغزی را مرگ مغزی می‌گویند و تاکنون هیچ بیمار مرگ مغزی به زندگی بازنگشته است و، اما کما اختلال عملکرد برگشت‌پذیر بخشی از مغز است که احتمال بهبودی دارد.

وی اظهار داشت: در کشور ۲۷ هزار بیمار نیازمند عضو پیوندی داریم که متاسفانه هر ۲ ساعت یک نفر از آنان را به علت نرسیدن عضو پیوندی از دست می‌دهیم و این در حالی است که سالانه هزاران بیمار مرگ مغزی را با اعضای بدن سالم که می‌توانند حیات بخش بیماران نیازمند باشند را به خاک می‌سپاریم.

وی در پایان گفت: هم استانی‌های عزیز می‌توانند با مراجعه به سایت www.ehda.ir اقدام به گرفتن کارت اهدای عضو نمایند و به عنوان سفیر اهدای عضو در فرهنگ سازی این امر معنوی در جامعه نقش مهمی داشته باشند.

استان کرمانشاه با ۲ میلیون نفر جمعیت دارای ۳۴ شهر و ۲ هزار و ۵۹۵ روستا است./ ایرنا

برچسب ها: پیوند اعضا پیوند قلب اهدای عضو کرمانشاه
ارسال نظر
آخرین اخبار