۰۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۱
تعداد بازدید: ۹۷۱۰۹
برای کمک به افراد کم‌توان؛
تیمی از دانشمندان پوست الکترونیکی ساخته اند که می‌تواند راه را برای دستگاه‌های رباتیک نرم و انعطاف پذیر به منظور کمک به روش‌های جراحی یا تحرک افراد کم توان هموار کند.
کد خبر: ۲۷۷۷۶

تولید پوست الکترونیکی قابل کشش

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، ایجاد پوست الکترونیکی قابل کشش توسط محققان برای اولین بار به ربات‌های نرم سطحی از خودآگاهی فیزیکی مشابه افراد و حیوانات می‌دهد.

کارشناسان معتقدند؛ که این فناوری می‌تواند به پیشرفت در رباتیک نرم کمک کرده و دستگاه‌ها را قادر می‌سازد دقیقا حرکت خود را در حساس‌ترین محیط اطراف تشخیص دهند. ربات‌های نرم که از مواد انعطاف پذیر به جای فلز یا پلاستیک سخت ساخته شده اند، با پوست الکترونیکی می‌توانند طیف وسیعی از کاربرد‌ها از جمله ابزار‌های جراحی، پروتز‌ها و دستگاه‌هایی برای کاوش در محیط‌های خطرناک داشته باشند.

بر خلاف ربات‌های سفت و سخت سنتی که دارای محدوده حرکتی مشخصی هستند، ربات‌های نرم بسیار انعطاف پذیر هستند و این یک چالش بزرگ برای توسعه سیستم‌های سنجش است که برای ربات‌ها با هدف انجام وظایف دقیق و تعامل ایمن با مردم و محیط زیست ضروری است.

بدون پوست الکترونیکی، برای ربات‌های نرم درک حرکت و شکل خود و نحوه تعامل این ویژگی‌ها با محیط خود دشوار است. تیم پژوهشی ادینبورگ، فناوری ایجاد کرده است که بر این مشکل غلبه می‌کند و ربات‌های نرم را با توانایی‌های سنجش بسیار دقیق و در زمان واقعی ارائه می‌دهد. محققان یک پوست الکترونیکی انعطاف پذیر ساخته اند که از لایه نازکی از سیلیکون که با سیم و آشکارساز‌های حساس تعبیه شده، تشکیل می‌شود.

محققان با استفاده از پوست الکترونیکی که ضخامت یک میلی متری دارد، در ترکیب با هوش مصنوعی، به ربات‌های نرم این توانایی را دادند که به سرعت حرکات و تغییر شکل‌های خود را با دقت میلی متری در فضای سه بعدی و در زمان واقعی حس کنند.

این تیم تحقیقاتی پوست الکترونیکی خود را با نصب آن روی یک بازوی ربات نرم آزمایش کردند. آن‌ها دریافتند که این فناوری قادر است طیفی از حرکات پیچیده خمشی، کششی و پیچشی را در هر قسمت از دستگاه حس کند.

پژوهشگر ارشد این مطالعات گفت: انعطاف پذیری فناوری که ما توسعه داده ایم به این معنی است که می‌توان آن را روی ربات‌های نرم مختلف اعمال کرد تا آن‌ها را قادر سازد شکل و حرکات خود را به دقت انجام دهند. در نهایت، این دستاورد بدان معناست که اکنون به ساخت برخی از هیجان انگیزترین ایده‌ها در رباتیک نرم نزدیک‌تر شده ایم.

حواس ادراکی که توسط این فناوری جدید به دستگاه‌های رباتیک اعطا می‌شود، مشابه حواس انسان‌ها و حیوانات است. این سطح جدید از خودآگاهی فیزیکی نشان دهنده یک تغییر بزرگ در قابلیت‌های حسی ربات‌های نرم است./ صدا و سیما

برچسب ها: هوش مصنوعی ربات نوآوری
ارسال نظر
آخرین اخبار