۱۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۱
تعداد بازدید: ۲۳۱۰۶۸
مسئول روابط عمومی اتاق اصناف کشاورزی گفت: این اتفاق برای اولین بار در کشور رخ می‌دهد در حالی که بنا بر مسائل، شرایط و مشکلاتی که در حوزه داخلی و خارجی داشتیم برای مصرف محصولات کشاورزی و همچنین صادرات محصولات کشاورزی، هیچ داده‌ای وجود نداشت
کد خبر: ۲۷۸۵۱

شناسنامه دار کردن محصولات باغی یک انقلاب در حوزه کشاورزی است

 

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، اتاق اصناف کشاورزی ایران متشکل از کشاورزان و تولید کنندگان در سراسر کشور است و در تمام ساختار مدیریتی این اتاق هیچ فرد دولتی حضور ندارد و همه کسانی که در این ساختار به عنوان هیات ریسه و هیات مدیره حضور دارند حتما باید فعال بخش کشاورزی باشند. همانطور که برای کلیه نهادها و سازمان ها اهداف و وظایفی تعریف می شود از جمله وظایف تعریف شده برای اتاق اصناف کشاورزی کشور می توان به «سازماندهی، سامان دهی و هویت بخشی به مشاغل بخش کشاورزی» اشاره کرد؛ به این معنا که این اتاق موظف است به کشاورزان بر اساس پروانه کسب کشاورزی هویت بدهند. محمد بازرگان فعال بخش کشاورزی و عضو اتاق اصناف کشاورزی ایران همچنین می گوید: در کنار این وظایف ما نماینده حقوقی کشاورزان هم هستیم یعنی در حقیقت مدافع مسائل، مشکلات و چالش های کشاورزان در سراسر کشور هستیم و برای احقاق حق کشاورزان روزانه درگیر این مسائل هستیم.

در راستای بررسی جدیدترین اقدامات اتاق اصناف کشاورزی کشور در جهت برداشتن باری از دوش کشاورزان محمد بازرگان مسئول روابط عمومی اتاق گفتگویی انجام داده است که در ادامه می خوانید.

با توجه به اینکه محصولات کشاورزی مانند دیگر کالاها چندان قابل ردیابی نیستند و اخیرا اتاق اصناف کشاورزی کشور اقداماتی در راستای رفع این مشکل کرده است، کمی در این خصوص توضیح بدهید.

یکی از اقدامات جدید اتاق در سال ۱۴۰۱ شناسنامه دار کردن محصولات باغی است که تفکر و سیاست این گروه در واقع شناسنامه دار کردن همه محصولات کشاورزی است با این وجود شروع این قضیه با محصولات باغبانی و مشاغل زیربخش بوده است. این اتفاق برای اولین بار در کشور رخ می دهد در حالی که بنا بر مسائل، شرایط و مشکلاتی که در حوزه داخلی و خارجی داشتیم برای مصرف محصولات کشاورزی و همچنین صادرات محصولات کشاورزی، هیچ داده ای وجود نداشت؛ یعنی اگر محصولی را مصرف می کنیم برای مصرف کننده اینکه این محصول از کجای ایران آمده است، چه سمومی برای آن استفاده شده، در چه شرایط و با چه کیفیتی تولید شده و چه مشخصه هایی دارد تا به امروز میسر نبوده است در حالی که دیگر مواد غذایی کاملا قابل ردیابی است. یعنی در شرایطی که می توان به راحتی متوجه شد یک بطری آب معدنی در کدام کارخانه و تحت چه شرایطی تولید شده نمی توان محصولی که به عنوان خام خوری مصرف می شود را ردیابی کرد که توسط چه شخصی و تحت چه شرایطی تولید گردیده است. بنابراین این یک چالش بسیار مهم بود که اتاق اصناف کشاورزی ایران با همکاری معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی در راستای رفع آن برآمده است و در حقیقت می توان گفت شناسنامه دار کردن محصولات باغی یک انقلاب در حوزه کشاورزی است. به طوری که ما با اسکن کد روی یک محصول می توانیم به راحتی اطلاعات مربوط به تولید این محصول را به دست بیاوریم.

 

این سیستم شناسنامه دار کردن چه منفعتی برای من مصرف کننده و خود کشاورز دارد؟

مصرف کننده ای که داده های مربوط به آنچه را مصرف می کند می داند به راحتی متوجه می شود که کیفیت آن محصول چقدر است، آیا باقی مانده سموم دارد یا خیر، از چه سمومی برای تولید آن استفاده شده است، آیا محصولی ارگانیک است یا خیر و غیره. این در حالی است که تا به امروز این شرایط را نداشتیم که بدون دخل و تصرف هیچ فرد و سازمانی در خصوص کیفیت یک محصول اطلاعاتی داشته باشیم. از سوی دیگر با شناسنامه دار کردن محصولات کشاورزی، به مصرف کننده حق انتخاب داده می شود که چه محصولی با چه کیفیت و چه قیمتی مصرف کند.

بازرگان، عضو اتاق اصناف کشاورزی کشور: در حالی که قابلیت ردیابی محصولات کشاورزی تا پیش از این میسر نبوده اتاق اصناف کشاورزی با کمک معاونت باغبانی وزارت جهاد زمینه ای فراهم کرده که کلیه محصولات باغی شناسنامه دار گردند که این امر در حوزه تولید و صادرات بسیار کمک کننده خواهد بود و کشاورز هم می تواند از این طریق روی کیفیت محصول خود مانور بدهد

دوم اینکه کسانی که در حوزه تولید زحمت می کشند و یک محصول ارگانک و یا با کیفیت تولید می کنند دیگر همانند محصولات بی کیفیت در بازار با قیمتی یکسان به فروش نمی رود. یعنی از طریق QR کدی که برای هر محصولی تعریف می شود کشاورز می تواند از خصوصیات محصول خود به عنوان یک بارزه مشخص برای تبلیغ و اطلاع رسانی استفاده کند و از آن بهره ببرد.

 

وزیر جهاد کشاورزی اخیرا اعلام کرده اطلاعات دقیقی در مورد تولیدات و محصولات کشاورزی موجود نیست. ارزیابی شما در این خصوص چیست و این شناسنامه دار کردن محصولات کشاورزی در کلیه بخش ها، چقدر می تواند در جهت رفع این مشکل کمک کننده باشد؟

من با جدیت و به طور قطع و یقین می گویم اتاق بازرگانی، وزارت جهاد و هیچ نهاد و ارگان دیگری نمی تواند مدعی شود اطلاعات دقیق و صحیحی در خصوص محصولات کشاورزی دارد. به عبارت دیگر چگونه می توان مدعی شد داده هایی که بر اساس خود اظهاری است و هیچگونه رصد سلسله مراتب و ساختاری ندارد قابلیت استناد است!؟ با این وجود در همه جای دنیا با استفاده از QR کد قابلیت رصد اطلاعات وجود دارد و در همه جای دنیا این امر در حیطه وظایف تشکل هایی همچون اتاق اصناف کشاورزی است نه بخش دولت و نه حتی اتاق بازرگانی. با این تفاسیر ما می توانیم به طور قطع و یقین بگوییم آن دسته از اطلاعاتی که پشت پروانه تولید ما و پشت این کد است اطلاعات دقیقی است چرا که ما در کوچکترین اِشل کشاورزی یعنی در مزرعه نفوذ داریم. در حقیقت کارشناسان ما به بازدید میدانی مزرعه می روند و ما نقشه قطعه را هم ثبت می کنیم و در اسناد کشاورز هم وجود دارد. لذا ما می توانیم بگوییم چه میزان کشت برای چه محصولی در کشور انجام شده با چه شرایطی و سهم هر استان در تولید فلان محصول چقدر است و غیره. با تمام این تفاسیر در راستای ساماندهی اطلاعات بخش کشاورزی دولت و وزارتخانه باید حمایت کند تا این صنف کار خود را انجام دهد همانطور که بر اساس قانون ساماندهی این اطلاعات به اتاق اصناف کشور محول شده است. البته جای خوشحالی است که به اصطلاح چراغ اول را معاونت باغبانی وزارت جهاد روشن کرده تا بتوانیم در سراسر کشور باغات و محصولات را شناسنامه دار کنیم. قطعا این اطلاعات چه در حوزه تولید و چه برای بازارهای صادراتی بسیار کاربردی خواهد بود.

/بازار

برچسب ها: #تحلیل بازار محصولات باغی #محمد بازرگان #اتاق اصناف کشاورزی ایران #شناسنامه دار کردن محصولات کشاورزی #QRکد محصولات باغی
ارسال نظر
آخرین اخبار