۱۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۹
تعداد بازدید: ۱۲۲۹۶۲
دبیر اجرایی هجدهمین کنگره تغذیه کودکان و نوجوانان، نسبت به بروز مسمومیت بر اثر استفاده بیش از حد از ویتامین‌ها در کودکان هشدار داد.
کد خبر: ۲۷۸۷۴

امکان مسمومیت کودکان با ویتامین‌ها

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، دکتر علی اکبر سیاری گفت: توصیه ما به مادران برای بهبود تغذیه کودکان این است که نوزاد تا ۶ ماهگی باید از شیرمادر تغذیه کند.

دبیر اجرایی هجدهمین کنگره تغذیه کودکان و نوجوانان افزود: معیار کفایت شیرمادر، وزن گیری کودک است که نشان می‌دهد تغذیه او مناسب است.

دکتر سیاری ادامه داد: وقتی کودک با شیرمادر تغذیه می‌کند، باید در سه ماهه اول روزانه ۲۵ تا ۳۰ گرم و در سه ماهه دوم باید روزانه ۲۰ تا ۲۵ گرم وزن اضافه کند.

دبیر اجرایی هجدهمین کنگره تغذیه کودکان و نوجوانان افزود: اگر کودک وزن مناسب پیدا کند، یعنی اینکه شیر مادر کفایت می‌کند.

دکتر سیاری در پاسخ به این سؤال که مادر چگونه بداند شیر او کفایت تغذیه کودک را می‌کند، گفت: مادر احساس کند بچه شیر می‌خورد و روزی ۶ عدد پوشک خیس کند و همچنین، کودک بعد از خوردن شیر، بخوابد، مادر اطمینان پیدا می‌کند که شیر او برای فرزندش کافی است.

دبیر اجرایی هجدهمین کنگره تغذیه کودکان و نوجوانان افزود: بعد از ۶ ماهگی می‌توان از غذای کمکی مثل فرنی و سوپ برای کودک استفاده کرد.

همچنین دکتر ناصر کلانتری استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نسبت به بروز مسمومیت بر اثر استفاده بیش از حد از ویتامین‌ها در کودکان هشدار داد.

آقای کلانتری گفت: متأسفانه مُد شده است که برخی از مادران، برای کودک خود از انواع ویتامین‌ها و مکمل‌ها استفاده می‌کنند که با عارضه همراه است.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: نکته دیگر این است که استفاده از ویتامین‌ها برای کودک، گاهی بدون تجویز متخصص انجام می‌شود که خیلی خطرناک است.

دکتر کلانتری گفت: مصرف ۳ تا ۶ ماه ویتامین‌ها به خصوص ویتامین‌های محلول و چربی، منجر به بروز مسمومیت در کودک می‌شود.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: رسوب این ویتامین‌ها در کبد و مغز منجر به عوارض خطرناک می‌شود که بهتر است مادران از اقدام خودسرانه برای کودک خود امتناع کنند.

دکتر کلانتری افزود: بهتر است فقط از یک مکمل آن هم با تجویز پزشک برای کودک استفاده شود.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: برخی از مادران برای افزایش اشتهای کودک، از مکمل‌هایی استفاده می‌کنند که عارضه مصرف این ویتامین‌ها، با کاهش اشتها همراه است./ صدا و سیما

برچسب ها: مسمومیت ویتامین کودکان
ارسال نظر
آخرین اخبار