۱۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۳
تعداد بازدید: ۸۸۵۵۸
نمایندگان مجلس شورای اسلامی شرایط پیشگیری و بازسازی خسارت ناشی از سیل و ساماندهی و لایروبی رودخانه‌ها را تعیین کردند.
کد خبر: ۲۷۹۸۳

تکلیف مجلس به وزارت نیرو /منابع صرف سردهنه‌سازی و ساماندهی رودخانه‌های کشور شود

 

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز (یکشنبه ۱۴ اسفند ماه) و در جریان بررسی بخش هزینه‌ای لایحه بودجه ۱۴۰۲، بند (س) تبصره ۸ را تصویب کردند.

طبق این مصوبه، وزارت نیرو مکلف است به منظور کاهش هدررفت آب در شبکه‌های توزیع و خطوط انتقال آب شرب از طریق نشت‌یابی و رفع نشت و همچنین رفع انشعابات غیرمجاز، در قالب مشارکت با بخش غیردولتی و با استفاده از ساز و کار بیع متقابل یا سایر روش‌ها در قالب قراردادهای منعقده جهت تأمین منابع آبی اعم از آب یا پساب معادل تمام یا بخشی از آب صرفه‌جویی شده، پساب یا منابع آبی غیرمتعارف را از طریق اصلاح شبکه‌های توزیع، در اختیار سرمایه‌گذار جهت استفاده در مصارف صنعت قرار دهد.

بر اساس بند (ح) تبصره ۸ این لایحه، به‌منظور پیشگیری و بازسازی خسارت ناشی از سیل و ساماندهی و لایروبی رودخانه‌ها به شرکتهای آب منطقه‌ای استان‌ها و سازمان آب و برق خوزستان اجازه داده می‌شود بهره‌برداری از مصالح مازاد رودخانه‌ای را از طریق مزایده به پیمانکاران و بهره‌برداران شن و ماسه (با به‌کارگیری پیمانکاران دارای صلاحیت) به شرط واریز حقوق دولتی و رعایت ملاحظات محیط زیستی و حقوق ذی‌نفعان واگذار نماید.

در صورت وصول درآمد مازاد بر عملیات تعیین شده در قرار داد، منابع حاصله به حساب درآمد عمومی نزد خزانه‌داری کل کشور واریز و منابع حاصله در چهارچوب موافقتنامه متبادله با سازمان برنامه‌وبودجه کشور صرف سردهنه‌سازی و ساماندهی رودخانه‌های کشور شود. آئین‌نامه اجرایی این بند ظرف یک‌ماه از تاریخ ابلاغ این قانون توسط وزارت نیرو تهیه و ابلاغ می‌گردد.

برچسب ها: سازمان برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی لایحه بودجه 1402 وزارت نیرو
ارسال نظر
آخرین اخبار