۱۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۲
تعداد بازدید: ۱۰۰۷۴۱
یک آسیب‌شناس اجتماعی مطرح کرد؛
ابهری با تاکید بر اینکه دانش آموزان نباید به شایعات توجه کنند، گفت: دانش‌آموزان باید با اتکا به راهنمایی‌های مربیان و نهادهای تربیتی و فرهنگی به راه آینده سازی خود ادامه دهند.
کد خبر: ۲۸۰۳۶

دانش‌آموزان به آینده‌سازی خود ادامه دهند

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، مجید ابهری، درباره مسمومیت‌های سریالی دانش‌آموزان دختر در برخی مدارس و جو ایجاد شده در میان دانش‌آموزان و خانواده‌ها، اظهار کرد: دانش آموزان سرمایه اصلی و آینده‌سازان هر جامعه هستند که کشور‌ها برای رسیدن به اهداف عالی در زمینه‌های اقتصادی، فرهنگی، سیاستی و باور‌های معنوی بر روی آن‌ها برنامه‌ریزی‌های اساسی می‌کنند.

وی افزود: وقوع حوادث تلخی که در هفته‌های اخیر به مسمومیت تعدادی از دانش‌آموزان در شهرستان‌های مختلف منجر شد، به تزلزل روحی و روانی دانش‌آموزان و ایجاد اضطراب، دلهره و چالش‌های روحی و روانی در خانواده‌های آن‌ها منجر شده است.

این رفتارشناس ادامه داد: متاسفانه این حادثه بیشتر از آنکه آثار مادی یا زیان‌های جانی داشته باشد، آثار روحی و روانی روی دانش‌آموزان دارد و آن‌ها را نسبت به حضور در مدارس و ادامه تحصیل دلسرد کرده است.

ابهری با بیان اینکه این حادثه می‌تواند برای دانش‌آموزان ما خاطرات تلخی نسبت به دوره تحصیلی و اجتماعی برجای بگذارد، یادآورشد: با توجه به اینکه رسانه‌هایی با برنامه‌ریزی‌های اساسی قصد آشوب سازی در ذهن و روان دانش‌آموزان و خانواده‌های آن‌ها را دارند، با مضاعف کردن آثار این حرکت نادرست و غیرمنطقی توانسته‌اند تا حدی ایجاد تزلزل در اراده تحصیلی و اجتماعی نوجوانان و جوانان کشور کنند.

وی عنوان کرد: این رسانه‌ها می‌خواهند آینده جوانان را به چالش بکشند. وقتی دانش‌آموزان با دلهره و ترس به مدرسه بروند و هر لحظه منتظر وقوع حادثه تلخی در خانه دوم خود، یعنی در مدارس باشند نمی‌توان به پیشرفت و رشد علمی آنان امیدوار بود.

این آسیب‌شناس اجتماعی عنوان کرد: متاسفانه از حیث رفتارشناسی آثار نادرست و غلطی که این حادثه در ذهن و روح دانش‌آموزان می‌گذارد، بسیار عمیق و طولانی مدت خواهی بود و حتی اگر همین امروز این مسائل برطرف شود، آثار شوم آن که به وسیله تبلیغات برخی از دشمنان ادامه پیدا می‌کند، از بین نخواهد رفت.

ابهری ادامه داد: هر لحظه انتظار خانواده‌ها و فرزندان آن‌ها می‌تواند برای وقوع حادثه‌ای تلخ آن‌ها را دچار تزلزل می‌کند، بنابراین رسانه‌ها باید با روشن سازی موضوع و بیان حقایق برای خانواده‌ها و دانش آموزان اجازه ندهند، دروغ‌های موجود بتواند نوجوانان و امید‌های آینده این کشور را نسبت به آینده سازی و تقویت علمی خود ناامید کند.

وی اظهار کرد: متاسفانه این حادثه بسیار تلخ توانسته در روح و روان فرزندان ما آثار نامطلوبی بگذارد چراکه با بیان حقایق می‌توان از قسمتی از این حادثه جلوگیری کرد و با این حرکت می‌توان ریشه یابی این موضوع توسط نهاد‌های اطلاعاتی و امنیتی صورت پذیرد و حقایق پشت پرده برای جامعه بیان شود.

این رفتارشناس با بیان اینکه شایعات تلخ در غیبت واقعیات رشد کرده و باعث ایجاد رکود فکری و تنش‌های روحی و عصبی می‌شوند، یادآورشد: اکنون شایعات مختلفی توسط بعضی از رسانه‌های خارج از کشور بیان می‌شود که همین شایعات ایجاد ناامیدی نسبت به آینده، ترس و وحشت و ایجاد تردید و دودلی در دانش‌آموزان را به همراه دارد و می‌تواند آینده آن‌ها را به چالش کشیده و آن‌ها را دچار تردید کند.

ابهری گفت: رسانه‌ها و نهاد‌های متولی باید با ریشه‌یابی حقایق و بیان آن اجازه ندهند تا هرکس بتواند با مقداری دروغ و راست جامعه را به چالش بکشد، درحال حاضر ریشه یابی حقایق می‌تواند به امنیت روانی خانواده‌ها و فرزندان کمک کند و آینده آن‌ها را در مورد وقوع این گونه حوادث تضمین و تامین کند.

وی ادامه داد: واکسیناسیون واقعی فرزندان کشور در مقابل این گونه حوادث می‌تواند آن‌ها را در ادامه حرکت علمی و تحصیلی خود استوارتر و امیدوارتر کند.

این آسیب‌شناس اجتماعی افزود: همچنین نهاد‌های امنیتی و اطلاعاتی کشور می‌توانند اینگونه حوادث و دست‌های پشت پرده آن و برنامه‌هایی که قصد ایجاد و تولید وحشت در جامعه دارند را برای افراد جامعه اعم از خانواده‌ها و دانش‌آموزان روشن و آشکار کنند.

گاهی از دود یک خودرو هم شایعه‌سازی می‌کنند

ابهری همچنین درباره تاثیر تلقین و ترس دانش‌آموزان در این موضوع توضیح داد: از نگاه رفتارشناسی اجتماعی در جامعه به ویژه اقشار جوان می‌توان گفت که با مشاهده هرگونه دود یا استشمام هر بویی نسبت به ایجاد فضای خطرناک، مرگ‌آور و بیماری‌زا برای دانش‌آموزان اخطار می‌دهند؛ بطور مثال گاهی اوقات از یک خودرو دودی خارج می‌شود که شایعه‌سازان و دانش‌آموزان ادعا می‌کنند که این دود باعث مسمومیت شده است.

وی افزود: اینگونه شایعات تضعیف کننده روح و روان، باعث ایجاد تزلزل در اراده فرزندان ما می‌شود، متاسفانه وقتی فضای دروغ و شایعه در جامعه تقویت شود، هر بو و حرکتی را می‌توان در این مورد حمل کرد که باعث ایجاد مسمومیت شده است.

این آسیب‌شناس اجتماعی ادامه داد: در واقع وقتی واقعیات مخفی بماند یا بطور آشکار برای جامعه کالبدشکافی نشود، افراد برنامه‌ریز و ساماندهی کننده برای به آشوب کشیدن روان جوانان، به هدف‌های خود می‌رسد.

ابهری خاطرنشان کرد: در مقابل اینگونه حرکات، بیان واقعیات و آرام سازی جامعه و امیدواری به مقابله با اینگونه مسائل در کوتاه مدت می‌توان دانش آموزان را از ترس و وحشت جدا کرد.

دانش‌آموزان به آینده‌سازی خود ادامه دهند

وی همچنین درباره راهکار مقابله با این ترس در جامعه اظهار کرد: به عنوان کسی که ۴۰ سال در زمینه آسیب‌شناسی اجتماعی و رفتارشناسی در جامعه فعالیت‌های میدانی و پژوهشی کرده‌ام از خانواده‌های دانش‌آموزان درخواست می‌کنم که توجهی به شایعات و دروغ‌سازی‌ها نکنند و اجازه دهند که مقامات رسمی کشور با قاطعیت و سرعت این موضوعات را ریشه یابی و با آن‌ها مقابله کنند.

ابهری با تاکید بر اینکه دانش آموزان نباید به شایعات توجه کنند، یادآورشد: دانش‌آموزان باید با اتکا به راهنمایی‌های مربیان و نهاد‌های تربیتی و فرهنگی به راه آینده سازی خود ادامه دهند./ ایرنا

برچسب ها: آسیبهای اجتماعی مسمومیت دانش آموزان مسمومیت دانش‌آموزان
ارسال نظر
آخرین اخبار