۱۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۲
تعداد بازدید: ۱۰۲۹۲۳
ناصر کنعانی گفت: ایران از همه حقوق خودش برای حفاظت از حقوق حقه ملت ایران استفاده میکند و انتظار داریم آژانس متناسب به تعهدات خودش درباره اعضا عمل کند.
کد خبر: ۲۸۰۳۹

ایران از همه حقوق خودش برای حفاظت از حقوق حقه ملت ایران استفاده میکند

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (دوشنبه) ۱۵ اسفند ماه در نشست هفتگی با خبرنگاران به تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی پرداخت و به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.

ناصر کنعانی در پاسخ به سوالی درباره تهدیدات رژیم صهیونیستی اظهار کرد:سوال را بهتر بود از سازمان انرژی اتمی هم بپرسید من لازم است که بگویم ایران در موضوع حمایت از حقوق قانونی ملت ایران از تمام ظرفیت‌های سیاسی و فرصت‌هایی که در چهارچوب قوانین انرژی اتمی وجود داره استفاده کرده و خواهد کرد.

سخنگوی وزارت خارجه گفت:در سایه همین مداومت‌ها حفاظت از جمهوری اسلامی ایران صورت گرفته است، اتفاقا جمهوری اسلامی ایران در چهارچوب مکاتبات خودش با آژانس بار‌ها و بار‌ها به قطعنامه صورت گرفته در کنفرانس‌های مربوط به NPT هم این موضوع مورد استناد بوده است. در بند ۱۰۰ پیش نویس سند هم این امر گنجانده شده است.

وی گفت: ایران از همه حقوق خودش برای حفاظت از حقوق حقه ملت ایران استفاده میکند و انتظار داریم آژانس متناسب به تعهدات خودش درباره اعضا عمل کند.

کنعانی ادامه داد: ایران به دیپلماسی پایبند است و در غالب دوجانبه و چند جانبه آن را بهترین چهارچوب برای حل اختلافات می‌داند. پویایی دیپلماسی ایران هم در همین چهارچوب است. ورود ایران به مذاکرات که به انعقاد برجام منتهی شد اساسا بر اساس پایبندی ایران به دیپلماسی چند جانبه بوده است، اما توافق‌ها یک مسیر دو طرفه برای همه اعضا است در ارتباط با تحولات اخیر هم ایران بار‌ها اعلام کرده که به روند مذاکره برای بازگشت همه طرف‌ها پایبنو است و آماده است در چهارچوب بازگشت همه طرف‌ها به مذاکره بازگردد.

وی افزود:طبعا سفر گروسی به تهران ادامه مسیر دیپلماسی برای ایجاد مسیر بهتر برای حل و فصل برخی اختلاف نظر‌ها بود که خوشبختانه به تفاهمات خوبی هم منجر شده است امیدواریم با تکمیل این روند و اقدامات صحیح آژانس زمینه برای حل و فصل اختلافات فراهم شود.

سخنگوی وزارت خارجه درباره نشست امروز شورای حکام اظهار داشت: نشست آژانس در چارچوب نشست‌های دوره‌ای است مسائل مربوط به ایران و طرح نکات مرتبط با ایران در نشست امروز آژانس است این هم در چارچوب موضوعاتی است که در برنامه‌های آژانس به صورت دوره‌ای مطرح می‌شود. نشست امروز صرفا مربوط به مسائل هسته‌ای ایران نیست و موضوعات دیگری در برنامه‌های آژانس قرار دارد.

وی افزود: مدیرکل آژانس به شورای امنیت سازمان ملل براساس قطعنامه ۲۲۳۱ گزارش‌های ۶ ماهه ارائه می‌کند. با توجه به سفر گروسی به تهران و مذاکرات سطح بالای انجام شده با مقامات ایران و تفاهماتی که با سازمان انرژی اتمی صورت گرفته انتظار این است روند اجلاس در روند فنی خود پیش برود و مسائل خارج از سیاست زدگی و اعمال فشار برخی طرف‌ها، به خوبی پیش برود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره انتقال ۹۲ محموله سلاح از اسرائیل به جمهوری آذربایجان بیان کرد: نمی‌توانم به اظهارات خبرگزاری صهیونیستی استناد کنم و موضعی بگیرم. موضع ما در خصوص رژیم صهیونیستی واضح است و روابط ما در چارچوب روابط همسایگی اصول و مبانی روشنی دارد.

وی درباره سفر صفری به باکو گفت: این سفر برای شرکت در نشست سران گروه تماس جنبش عدم تعهد با موضوع جهان پس از کرونا انجام شده است. این سفر فرصت خوبی است که دیدار و گفتگو‌های دوجانبه با مقامات عالی جمهوری آذربایجان در خصوص روابط دو کشور و وضعیت جاری مناسبات فیمابین انجام شود. علاوه بر مشارکت در نشست مزبور صفری سه دیدار مهم داشته است. صفری در این سفر با وزیر خارجه، دستیار رئیس جمهور در امور سیاست خارجی و معاون وزیر خارجه دیدار داشته است. در این نشست‌ها تحولات مرتبط با سفارت آذربایجان مورد بحث و گفتگو قرار گرفته است.  

/خبرنگاران جوان

برچسب ها: وزارت امور خارجه ناصر کنعانی
ارسال نظر
آخرین اخبار