۲۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۲
تعداد بازدید: ۸۵۲۴۱
پژوهشگرن موفق به ابداع روش تشخیصی جدیدی برای شناسایی افسردگی بر اساس آزمایش خون شدند.
کد خبر: ۲۸۲۸۸

کشف روشی جدید برای تشخیص افسردگی

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، تعدادی از پژوهشگران در مطالعات جدید خود موفق شدند آزمایش خونی را برای تعیین خطر ابتلای فرد به اضطراب ایجاد کرده اند و این روش در عین حال بینشی از شدت فعلی و بهترین روش درمانی ارائه می‌دهد. این آزمایش که بر اساس نشانگر‌های زیستی به شدت مرتبط با اختلال خلقی است، همچنین می‌تواند پیش بینی کند که آیا احتمال دارد فرد در آینده مضطرب‌تر شود و چگونه موارد دیگری مانند تغییرات هورمون ها، ممکن است بر اضطراب او تأثیر بگذارد.

الکساندر نیکولسکو، عصب شناس روانپزشکی از دانشکده پزشکی دانشگاه ایندیانا، در این رابطه می‌گوید:سیاری از مردم از اضطراب رنج می‌برند. این موضوع می‌تواند در زندگی روزمره آن‌ها اختلال ایجاد کند. داشتن هدفی مانند این که در آن بتوانیم وضعیت فعلی یک فرد و همچنین خطرات آینده او را بدانیم و چه گزینه‌های درمانی با مشخصات او مطابقت دارد، در کمک به افراد بسیار مفید است.

این مطالعه جدید از تکنیک‌هایی استفاده کرد که اعضای تیم در تحقیقات قبلی توسعه داده بودند و مطالعات فوق منجر به ایجاد آزمایش خون برای افسردگی، اختلال استرس پس از سانحه، اختلال دوقطبی و درد شد.

به باور کارشناسان، آزمایش نمونه‌های خون یک راه حل آسان و عینی برای اطلاع از آنچه در بدن و مغز ما می‌گذرد است. تشخیص‌هایی که به خود گزارش دهی یا مشاهده رفتار‌ها متکی هستند، می‌توانند با مشکلات در برقراری ارتباط یا تغییرات در علائم به چالش کشیده شوند. با اندازه گیری مقادیر پروتئین، آنزیم ها، هورمون یا برخی مولکول‌های دیگر که با یک بیماری مرتبط است، متخصصان یک ابزار قدرتمند برای تصمیم گیری آگاهانه در اختیار دارند.

برای شناسایی نشانگر‌های زیستی مناسب اضطراب، نیکولسکو و همکارانش بیماران را در مرکز پزشکی ایندیاناپولیس انتخاب کرده و آن‌ها را در یکی از سه گروه قرار دادند.

گروه اول، به نام گروه کشف نشانگر زیستی، از ۵۸ نفر (۴۱ مرد و ۱۷ زن) تشکیل شده بود که سطح اضطراب آن‌ها متغیر بود. مطالعه این گروه محققان را قادر ساخت تا به دنبال نشانگر‌های زیستی احتمالی که ممکن است با تغییرات اضطراب مرتبط باشد، بگردند.

گروه دوم داوطلبان که از ۴۰ نفر (۳۲ مرد و ۸ زن) تشکیل شده بودند، آزمایش شدند. این گروه، گروه اعتبارسنجی نشانگر‌های زیستی نامیده شد. این فرآیند اعتبارسنجی برای اطمینان از اینکه نشانگر‌های زیستی می‌توانند تغییرات اضطراب را به روشی قابل اعتماد و دقیق پیش بینی کنند، مهم بود.

در ادامه نشانگر‌های زیستی مورد نیاز در آزمایش برای پیش بینی حالت‌های اضطرابی بالا و استرس شدید بالینی در گروه سوم استفاده شد. این گروه آزمایش نشانگر زیستی شامل ۱۶۱ مرد و ۳۶ زن برای پیش‌بینی حالات اضطرابی بالا و ۱۵۹ مرد و ۳۶ زن برای پیش بینی اضطراب شدید بالینی بودند.

در نهایت، با استفاده از شواهد هر سه گروه، محققان ۱۹ نشانگر زیستی خون را یافته و تأیید کردند که می‌توان از آن‌ها برای پیش بینی تغییرات اضطراب استفاده کرد. به گزارش سیناپرس، شرح کامل این مطالعات در آخرین شماره مجله تخصصی Molecular Psychiatry منتشر شده است./ صدا و سیما

برچسب ها: افسردگی درمان افسردگی کشفیات
ارسال نظر
آخرین اخبار