۲۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۳
تعداد بازدید: ۱۳۴۱۳۷
خیابان‌های اصلی و فرعی جایی برای پارک کردن خودرو پیدا نکردیم، این روزها نه خیابان‌ها جایی برای آدم‌ها دارند نه پارکینگ‌ها برای خودروها، وضعیت بی‌نظمی‌ها به همراه شلوغی‌ها، در آستانه فرارسیدن عیدنوروز همه شهر را فراگرفته است.
کد خبر: ۲۸۴۷۲

بازارهای شلوغ تهران در هیاهوی نوروز

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، هفته‌هاست که همه خیابان‌های اصلی و فرعی پایتخت جایی برای سوزن انداختن ندارد، در بازار مجبور هستیم تنه همه افرادی که از کوچه‌ها و خیابان‌ها می‌گذرد را تحمل کنیم و در پارکینگ‌ها هم باید سوویچ خودرو را به مسئول پارکینگ تحویل دهیم تا به دلیل نبودن جای پارک، خودرو را هر بار برای خروج خودروی دیگر جابجا کند.

از ماجرای جای پارک که بگذریم حال نوبت به خیابان‌هایی است که اغلب دستفروشان کالا‌های خود را در کنار خیابان بساط گسترانده‌اند، شلوغی اغلب خیابان‌ها به دلیل وجود دستفروشان و ازدحام جمعیت برای دیدن کالا‌ها و اجناس پهن شده توسط آنان بسیار چشمگیر است.

جایی که دستفروشان هستند شلوغی بیشتر به چشم می‌خورد و به واسطه وجود بساط دستفروشی مردم نیز در این مکان‌ها بیشتر تجمع کرده‌اند و این موضوع باعث ترافیک شدید در پیاده‌رو‌ها شده است. در برخی مواقع هم به دلیل آمار بالای حضور مردم در کنار بساط برخی از دستفروشان که به نوعی خریدی ارزان‌تر را نصیب مردم می‌کند، حجم بالایی از حضور مردم مشاهده می‌شود.

عید نوروز در شلوغی بازار مشهود است

این روز‌ها شلوغی بازار در بساط دستفروشان بیشتر از مغازه‌هاست، در اغلب مغازه‌ها مردم با تعداد اندک حضور دارند، اما بیشترین مشتری مربوط به دستفروشان است، با این وجود بسیاری از افرادی که از شلوغی کمی دورتر می‌شوند با دستانی خالی سوار تاکسی یا خودروی شخصی خود می‌شوند.

بسیاری از افرادی که این روز‌ها در بازار‌ها حضور دارند بخاطر گرامیداشت و پاسداشت این عید باستانی می‌خواهند لباسی نو بر تن کرده و حتی با خانه تکانی غم‌های یکساله را از خانه‌ها زودوده و با دلی آرام و بی‌کینه سالی جدید را آغاز کنند، اکنون فرارسیدن این عید باستانی در شلوغی بازار به خوبی مشهود است.

بانویی که دست فرزند دختر خود را محکم گرفته بود با عصبانیت تمام و با سرعتی مانند جت همه را لگدمال می‌کرد تا بتواند از میان این حجم از مردم سریع‌تر خارج شود و زیر لب هم به دخترش که هیچ خریدی نکرده بود نق می‌زد. گاه گاهی هم بلند فریاد می‌زد امروز دیگه خسته‌ام کردی و چیزی هم نخریدی!

این زمزمه‌ها در شلوغی بازار زیاد به گوش می‌رسد، زیرا یا اقلام و اجناس با کیفیت در میان کالا‌های عرضه شده در مغازه‌ها یا توسط دستفروشان پیدا نمی‌شود یا آنقدر گران است که مردم توان خرید ندارند.

ماهی قرمز، هفت‌سین، آینه، سیر و سمنو زودتر از هر سال در خیابان‌ها بساط شده است

دستفروشی که تا سال‌های گذشته لباس بچگانه را با قیمت‌هایی بسیار پایین‌تر از این روز‌ها به فروش می‌رساند امروز قیمت آن‌ها کمتر از ۲۵۰ هزار تومان نیست، اما با این وجود فریاد می‌زند آتیش زدم به مالم بیایید ارزان‌تر از اینجا پیدا نمی‌کنید، بلوز و شلوار بچگانه فقط ۳۰۰ هزار تومان!

امسال این شلوغی بازار کمی متفاوت‌تر از سال‌های گذشته است، هنوز به نیمه اسفند نرسیده بودیم که رنگ و بوی نوروزی همه جا را فرا گرفت، ماهی قرمز، هفت‌سین، آینه، سیر و سمنو زودتر از هر سال در خیابان‌ها بساط شده است.

زندگی در جریان است

ازدحام جمعیت در بازار برای همه جلب توجه می‌کند زندگی در جریان است و مردم برای نو شدن به بازار‌ها آمده‌اند، اما برخی خیابان‌ها و کوچه‌ها گنجایش این همه آدم را ندارد، پیاده‌رو‌ها چنان آشفته است که باید مراقب باشی در چاله و چوله‌های آن نیفتی.

بی‌نظمی رفت و آمد‌ها را هم که نادیده بگیریم، اما برای گذر از هر خیابان باید چنان هوشیار باشی که موتورسیکلت یا ماشینی ما را زیر نگیرد انگار همه عجله دارند، اما کسی نمی‌داند این همه شتاب در رانندگی به ویژه برای موتورسواران برای چیست.

اگر همه بی‌نظمی‌ها در پیاده‌روها، شلوغی‌ها و بی‌احتیاطی‌های رانندگان موتورسیکلت و خودرو‌ها را دوباره نادیده بگیریم، نوای نوروزی که در خیابان‌های شهر پیچیده است، مردم با خرید‌های نوروزی خود نوید روز‌هایی پر از احساس آرامش و آسایش در کنار هفت‌سین زندگی خود را به همه می‌دهند.

نوای نوروز با چیدمان شهری در شهر برای همه دلنشین و خوشایند است. روزگاران گذشته تاکنون مردم در روز‌های نزدیک نوروز با حضور در بازار‌ها برای خرید رخت جدید و تن‌پوشی نو نوید عید را می‌دهند، عید باستانی که خنده بر لبان مردم جاری می‌کند.

گذشته‌های دور در دوران کودکی بهترین روز‌های زندگی را عید نوروز می‌دانستیم و حال هم که بزرگ شده‌ایم نوروز برای همه خاطره‌انگیز و خوشایند است، زندگی در آن روز‌ها حال و هوای خاصی دارد. خرید‌های نوروزی، تنقلات و آجیل در آن ایام بر سر سفره‌ها فراوان وجود داشت.

همین جنب و جوش‌ها زندگی را در نوروز زیباتر کرده است، این فعالیت‌های بازاریان و مردم در خرید و فروش نوروزی رنگ شادی به روی همه پاشیده است، اکنون که روز‌های زیادی تا این عید باستانی باقی نمانده است شلوغی بازار بهانه‌ای برای نوید روز‌های خوبی برای جشن باستانی نوروز در کشور است.

نوروز نخستین روز سال خورشیدی ایرانی برابر با یکم فروردین ماه، جشن آغاز سال نوی ایرانی و یکی از کهن‌ترین جشن‌های به جا مانده از دوران ایران باستان است. خاستگاه نوروز در ایران باستان است و هنوز هم مردم مناطق گوناگون فلات ایران، نوروز را جشن می‌گیرند. زمان برگزاری نوروز، در آغاز فصل بهار است که امروزه به آن برابری بهاری می‌گویند.

نوروز به عنوان یک جشن قدیمی و کهن از اقوام متعددی در منطقه به ارث رسیده است و شناسنامه ایرانی به خود گرفته و از آن به عنوان نماد پیوند دهنده افراد و اقوام ایرانی و ملت ایران یاد می‌شود. نوروز آغازگر رستاخیز طبیعت، گاه رویش و زایش باغ و بوستان است و مردم بر این باور هستند که در نوروز، همزمان با طبیعت، باید روزگار نو و جدیدی را با روان و نگرش نو، در تن‌پوش تازه‌ای آغاز کنند./ ایرنا

برچسب ها: شهر تهران نوروز 1402 ایام نوروز
ارسال نظر
آخرین اخبار