۰۴ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۴
تعداد بازدید: ۸۶۹۸۳
دبیر جشنواره فیلم‌های ۱۰۰ ثانیه‌ای:
دبیر جشنواره فیلم‌های ۱۰۰ ثانیه‌ای می‌گوید که فیلم‌های کوتاه به خاطر زمان کوتاهش می‌تواند در فضای مجازی مورد استفاده با وسعت زیادی قرار گیرد. این فیلم‌ها دیده می‌شود به طوری که برخی از فیلم‌های قدیم ما امروز در نمونه‌های خارجی تقلید شده است.
کد خبر: ۲۸۶۷۶

فضای مجازی؛ بهترین فرصت برای دیده شدن فیلم کوتاه

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، شاید این سؤال برای ما ایجاد شده باشد که چرا باید فیلم کوتاه ساخته شود؟ چه کسانی فیلم کوتاه را می‌بینند و آیا اصلاً ساختن فیلم کوتاه که اکران عمومی ندارد، فایده و سودی دارد یا نه؟

جواب این سؤالات را یوسف منصوری دبیر جشنواره فیلم‌های ۱۰۰ ثانیه‌ای می‌دهد.

او درباره جایگاه فیلم‌های کوتاه در دنیای سینما گفت: عرصه فیلم کوتاه در دنیا دارای بخش‌های گوناگون یک دقیقه‌ای، ۵ دقیقه‌ای تا ۴۰ دقیقه‌ای و یا مثل جشنواره فیلم ۱۰۰ ثانیه‌ای در این میزان تعریف می‌شود. هرکدام از این اشکال مخاطبین خاص خود را دارد، اما در کل مخاطبین فیلم‌های کوتاه این اقسام و اشکال را تماشا می‌کنند و دنبال می‌کنند.

منصوری بیان کرد: البته فیلم‌های کوتاه الزاماً قرار نیست در جشنواره‌ها دیده شود و تنها مورد پسند مخاطبین خاص هم باشد. به عنوان مثال یک فیلم ۱۰۰ ثانیه‌ای جا‌های مختلفی می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد و دلیلی ندارد که حتما مانند یک فیلم کوتاه ۴۰ دقیقه‌ای که انجمن سینمای جوانان آن را می‌سازد دیده شود. البته این مورد هم مهم است، چون که زمینه‌ای است برای ورود به عرصه فیلمسازی بلند سینمایی و در آنجا استعداد‌های بسیاری دیده و کشف می‌شود.

وی ادامه داد:، اما امروز در فضای مجازی که مورد استفاده فراوان مردم قرار دارد و نمی‌توان کارکرد و اهمیت آن را انکار کرد و همه انسان‌ها را مصرف‌کننده خود کرده است، بستر مناسبی است برای نمایش فیلم‌های کوتاه خصوصاً ۱۰۰ ثانیه‌ای. چراکه اصل فیلم کوتاه بر ایجاز است؛ اینکه بتوانیم حرف فیلم را در خلاصه‌ترین شکل ممکنش بزنیم. از سویی دیگر هرچه حجم کمتری فیلم داشته باشد، می‌توان آن را راحت‌تر دانلود و تماشا کرد. بنابر این اگر فیلم ۱۰۰ ثانیه‌ای بتواند حرف خود را در درست‌ترین شکل خود بزند و کوتاه باشد و سریع دیده می‌شود و در بازار مصرف مردم قرار می‌گیرد و در یک وسعت زیادی به تعداد زیادی دیده شود.

او گفت: یک تیزر تلویزیونی می‌تواند بار‌ها پخش شود، اما یک فیلم ۴۰ دقیقه‌ای تنها یک بار شاید در جدول پخش باشد. شاید در بازه‌های مختلف زمانی مشتری این فیلم نشویم، اما در فیلم کوتاه در هر شکل آن تا زیر ۵ دقیقه علاوه بر آنکه جشنواره‌های مختلفی و بازار گوناگون دارد، استفاده و کارکرد در فضای عمومی نیز دارد می‌توان این پیشنهاد را داشت که در بازه‌های زمانی گوناگون و در اماکن مختلف آن را تماشا کرد؛ بنابراین که به نظرم امروز مصرف کننده شدیم، حتی اگر فیلم ۱۰۰ هم نبود جای این را داشت که تأسیس شود و هم خروجی‌های سال‌های قبل ۱۰۰ به ما نشان می‌دهد که جای مهمی برای دیده شدن است و سرمایه‌گذاران سینما هم به آن اقبال نشان می‌دهند.

او درباره توجه عموم مردم دنیا به فیلم‌های کوتاه ۱۰۰ ثانیه‌ای گفت که نکته جالبی که برای من به عنوان دبیر جشنواره فیلم‌های ۱۰۰ ثانیه‌ای داشت این بود که برخی از ایده فیلم‌هایی که در همین جشنواره ساخته شده بود و مورد پسند بسیاری هم واقع شد در میان آثار خارجی که برای ما ارسال شده بود دیده شد. مثلا فیلم کوتاه "علمک" ساخته حسین دارابی دارای ایده‌ای است که در چند فیلم کوتاه خارجی دیده شد که برای ما آمده بود. یا ایده فیلم کوتاه "گزارشگر" ساخته محمدرضا خردمندان نیز در چند فیلم کوتاه خارجی تکرار شده بود. این نشان می‌دهد که فیلم‌ها دیده می‌شود و به دست علاقه مندانش در جهان می‌رسد. پس اینکه فیلم کوتاه مخاطبینش کم هستند یا دیده نمی‌شود به نظرم نادرست است و اتفاقا علاقمندان زیادی در دنیا دارد. اینکه فیلم کوتاه یک کارگردانی ایرانی بعد از چند سال بار دیگر در کشوری دیگر بازتولید شده است جالب است. این نشان می‌دهد که اگر حرف درستی را با زبان درستی بیان کنیم حتی در بعد فراملی می‌توان به آن امیدوار بود.

این تهیه‌کننده سینما درباره این نکته که فیلم‌های کوتاه خصوصاً ۱۰۰ ثانیه‌ای بستر بسیار مناسبی برای فیلم‌های ماورائی و معنوی به دلیل عدم رعایت منطق زمانی و مدت بسیار کوتاه آن است گفت: این نکته کاملاً درست است و با آن موافقم. زیرا در ایجاز می‌توان آنگرادیسمان (استحاله) انجام داد و منطق‌های زمانی را از بین برد البته به شرطی که درست انجام شود. برای همین است که در فیلم ۱۰۰ ثانیه‌ای علاقه داریم که به سمت ژانر‌های دیگر فیلمسازی برویم و عادت همیشگی رئالیستی و نقد اجتماعی تا حدی کنار گذاشته شود. خیلی حرف‌های دیگر را می‌شود زد از جمله مسائل ماورایی دینی و معنوی که می‌شود در آن اتفاقات زیادی رخ دهد. جسته گریخته هم در اینجا فیلم‌هایی از چنین فضایی برخوردار بود و این چنین پیام‌هایی داشت. اما اگر این اتفاق درست تبیین شود، کار‌های شاخصی می‌تواند رخ دهد.

او در پایان در جواب به اینکه چرا با توجه به علاقه به این فضا، جشنواره تولید ندارد گفت: ما در جشنواره فیلم‌های ۱۰۰ ثانیه‌ای تولید نداریم و تنها پذیرش می‌کنیم. ما شرایط تولید را با کارگاه و تفاهم‌نامه‌ها، فراهم می‌کنیم. متولی تولید نهاد‌هایی است که تولید دارند مانند انجمن سینمای جوانان یا حوزه هنری شهرستان‌ها و آموزشگاه‌های فیلمسازی است یا خود فیلمسازان جوان و علاقه‌مند. ما در جشنواره فیلم ۱۰۰ نه تولید می‌کنیم و نه حمایت مالی. تنها کار ما ایجاد بستر مناسب برای ایده‌هایی است که می‌خواهند دیده شوند./ تسنیم

برچسب ها: فضای مجازی جشنواره فیلم 100 فیلم کوتاه
ارسال نظر
آخرین اخبار