۱۵ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۹
تعداد بازدید: ۹۰۸۹۱
مدیرکل تامین اجتماعی استان کرمانشاه با اعلام اینکه این استان تا پایان سال ۱۴۰۱ تعداد ۲۴۱ هزار و ۸۴۰ نفر بیمه شده اصلی داشت، گفت: این تعداد نسبت به سال ۱۴۰۰ افزایش یک و هفت دهم درصدی را در تعداد بیمه شده‌های اصلی نشان می‌دهد.
کد خبر: ۲۹۱۰۳

تعداد بیمه‌شدگان تامین اجتماعی افزایش یافت

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، «اسکندر کاکایی» روز سه‌شنبه با حضور در خبرگزاری ایرنا به تشریح عملکرد سازمان تامین اجتماعی در سال ۱۴۰۱ پرداخت و بیان داشت: در مجموع تعداد بیمه شدگان اصلی و تبعی این سازمان در استان بیش از ۷۸۱ هزار نفر است.

وی به پرداختی‌های این سازمان در استان نیز اشاره کرد و گفت: بیش از ۱۴۰ هزار مستمری بگیر اصلی و تبعی داریم و ماهانه به هر نفر حداقل هفت و حداکثر ۳۰ میلیون تومان حقوق بازنشستگی پرداخت می‌کنیم.

کاکایی افزود: تامین اجتماعی استان در سال ۱۴۰۱ به طور متوسط ماهیانه ۳۸۹ میلیارد تومان هزینه پرداختی داشته که بیش از چهار هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان آن مستمری (هزینه بلند مدت) است و ۶۶ میلیارد تومان نیز هزینه‌های کوتاه مدت می‌شود.

آنچنان که مدیرکل تامین اجتماعی استان توضیح داد هزینه‌های بلند مدت تامین اجتماعی شامل از کارافتادگی، بازنشستگی و فوت می‌شود و هزینه‌های کوتاه مدت نیز ازدواج، بیماری یا غرامت دستمزد، بارداری، پروتز، کفن و دفن، سفر و بیکاری را شامل می‌گردد.

افزایش ۲۷ درصدی دستمزد‌ها در سال جاری

وی همچنین در موضوع تعیین حداقل دستمزد در سال ۱۴۰۲ بیان داشت: امسال دستمزد‌ها برای کسانی که حداقل حقوق را دریافت می‌کنند افزایش ۲۷ درصدی داشته است و برای سایر سطوح که بیشتر از حداقل دستمزد را دریافت می‌کنند نیز ۲۱ درصد به علاوه رقم ثابت ۸۳ هزار و ۵۹۶ ریال افزایش دستمزد خواهیم داشت.

آنچنان که کاکایی توضیح داد: در مجموع حداقل دستمزد سال ۱۴۰۲ پنج میلیون و ۳۰۸ هزار تومان تعیین شده است که علاوه بر این مبلغ باید کارفرما کمک هزینه اقلام مصرفی یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومانی و کمک هزینه مسکن ۶۵۰ هزار تومانی را نیز به کارگر پرداخت کند.

او افزود: هرچند بحث‌هایی در خصوص افزایش کمک هزینه مسکن به ۹۰۰ هزار تومان وجود دارد که در صورت تحقق حداقل حقوق دریافتی بیمه شده اجباری باید هفت میلیون و ۳۰۸ هزار تومان باشد.

تعداد بیمه شدگان اجباری استان افزایش یافته است

مدیرکل تامین اجتماعی استان کرمانشاه در ادامه از رشد بیمه شده‌های اجباری به عنوان یک مزیت در استان خبر داد و افزود: بیمه شده‌های اجباری مهمترین آیتمی است که در سازمان تامین اجتماعی وجود دارد و منظور کارگرانی است که کارفرما دارند که با رشدی که در این بخش داشته ایم تعدادشان در استان به ۱۵۲ هزار و ۸۴۶ نفر رسیده است.

به گفته کاکایی آمار‌ها نشان می‌دهد که از سال ۱۳۹۰ به مدت یک دهه به طور میانگین سالیانه هزار و ۲۷۰ نفر رشد بیمه شده اجباری در استان وجود داشته است، اما این رقم با جهش قابل ملاحضه در سال ۱۴۰۱ به حدود سه هزار و ۳۰۰ نفر افزایش رسیده است که امتیازی برای استان و سازمان محسوب می‌شود.

او تاکید کرد: بیش از ۵۰ هزار بازرسی در سال ۱۴۰۱ در شعب تامین اجتماعی استان انجام شده است که نتیجه این بازرسی‌ها اضافه شدن تعداد سه هزار و ۵۱۶ بیمه شده جدید بوده است.

بیش از ۲۰ هزار کارگاه زیر پوشش تامین اجتماعی است

مدیرکل تامین اجتماعی استان کرمانشاه همچنین تعداد کارگاه‌های زیر پوشش تامین اجتماعی در پایان سال ۱۴۰۰ را ۱۸ هزار و ۳۹۶ مورد اعلام کرد و افزود: این تعداد در سال ۱۴۰۱ به ۲۰ هزار و ۱۳ کارگاه افزایش یافته است به این معنا که در استان ۸/۷۹ درصد رشد کارگاه تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی داشته ایم.

وی در خصوص بیمه مشاغل آزاد نیز توضیح داد که تعداد بیمه شده‌های مشاغل آزاد در سال ۱۴۰۱ به ۴۱ هزار و ۴۲۳ نفر رسیده است که بیش از چهار هزار و ۴۷۶ نفر نسبت به سال ۱۴۰۰ افزایش داشته است.

آنچنان که کاکایی در خصوص بیمه زنان خانه‌دار بیان داشت: هشت هزار و ۷۳۱ نفر تحت پوشش بیمه زنان خانه دار در استان وجود دارد که نسبت به سال ۱۴۰۰ نزدیک ۷۰۰ نفر افزایش را نشان می‌دهد، هرچند وی این رقم را در استان کرمانشاه کم دانست و دلیل اصلی آن نیز منصرف شدن زنان خانه دار از پرداخت حق بیمه اعلام کرد.

به گفته وی طبق قانون جدید ۸۲۲ دانشجو نیز در استان خود را بیمه کرده اند و حق بیمه پرداخت می‌کنند./ ایرنا

برچسب ها: استان کرمانشاه بیمه تامین اجتماعی سازمان تامین اجتماعی
ارسال نظر
آخرین اخبار