۱۳ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۳
تعداد بازدید: ۲۳۶۸۴۳
نبویان گفت: درباره حقابه هیرمند هم مسئولان افغانستان گفتند که از طرف رهبر طالبان به ما دستور داده شده این موضوع را بررسی کنیم و تا جایی که می‌شود باید نظر ایران درباره حقابه هیرمند تأمین شود. با عنایت به ظرفیت های موجود، مسئولین ایرانی باید ضمن دوری از حواشی منافع ملت ایران را در اولویت قرار دهند.
کد خبر: ۲۹۱۵۹

در دیدار با طالبان چه گذشت؟ |  توصیه شد بدون لباس طلبگی در این سفر حاضر باشم !

عده‌ای بخاطر اخراج آمریکا از منطقه عصبانی و بدنبال تنش و درگیری با افغانستان هستند!


به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، توضیحات دکتر نبویان نماینده تهران از سفر به افغانستان و دیدار با طالبان به شرح ذیل است:

برخورد با طالبان نباید کاملاسیاه سیاه یا کاملا سفید سفید باشد

۱. از تاریخ ۴ تا ۶ شهریور امسال با هماهنگی وزارت خارجه و سفارت جمهوری اسلامی ایران سفری به افغانستان داشته ایم.
۲. در برخورد با طالبان نباید کاملاسیاه سیاه یا کاملا سفید سفید رفتار کرد. باید یادآور شد که جمهوری اسلامی در ضمن آنکه همیشه طرفدار ملت مظلوم و مسلمان افغانستان است، تامین امنیت و منافع خود را در دستور کار قرار دارد.
۳. هدف از این سفر پیگیری امنیت مرزهای جمهوری اسلامی ایران از خطرات تروریستها از جمله داعش، ارتباطات اقتصادی، تجاری، پزشکی، کشاورزی، معادن و فرهنگی و پیگیری وضعیت شیعیان بوده است.

مسئولین افغانستان به گرمی از این هیات استقبال کرده و بسیار مشتاق ارتباط بودند


۴. از این رو از کمیسیون امنیت ملی مجلس آقایان کریمی قدوسی و ابراهیم رضایی، از کمیسیون صنایع مجلس آقای طاهری، از کمیسیون کشاورزی آقای عباسی و اینجانب نیز برای مسائل فرهنگی و یک مدیر از وزارت بهداشت جهت امور پزشکی در این سفر بوده اند.
۵. در این سفر با وزرای بهداشت، تجارت، کشاورزی، خارجه، و معاونان نخست وزیر، وزارت کشور، وزارت اطلاعات و نیز علما و متنفذین شیعه دیدار داشته ایم.
۶. مسئولین افغانستان به گرمی از این هیات استقبال کرده و بسیار مشتاق ارتباط در زمینه های کشاورزی، تجارت، معدن، پزشکی و امنیتی و فرهنگی بوده اند.
۷. طالبان به کمک مردم افغانستان توانسته است آمریکا را از کشورش بیرون و پایگاه های آمریکا از جمله پایگاه هوایی آمریکا نزدیک مرز ایران را تعطیل کند. هم اکنون حتی سفارت آمریکا در افغانستان تعطیل است.
۸. به سبب اختلافات جدی طالبان با داعش، سلفی ها و وهابیت، مبارزات جدی با این گروه ها را آغاز کرده و موجب شده است با ایران در مبارزه با تروریستها همکاری جدی داشته باشند. تبادل اطلاعات در زمینه های مکان و فعالیتهای داعش بین ایران و مسئولین افغانستان کاملا در جریان است.
۹. در زمینه توریسم پزشکی و صادرات داروهای تولیدی در ایران و آموزش پزشکی زمینه های زیادی برای همکاری موجود است.

در دیدار با طالبان چه گذشت؟ |  توصیه شد بدون لباس طلبگی در این سفر حاضر باشم !

تا جایی که می‌شود باید نظر ایران درباره حقابه هیرمند تأمین شود

 تامین امنیت شیعیان افغانستان 

۱۰. شیعیان افغانستان معتقدند که در این دوسال امنیت ما بیش از زمان حضور آمریکائیها و دولت آمریکایی اشرف غنی تامین شده است. در دولت اشرف غنی مراسم شیعیان همراه با انفجار و شهید شدن عده ای بوده است اما در این دوسال بحمدالله امنیت مراسم محرم و عیدغدیر کاملا توسط طالبان تامین شده است حتی در مراسم عیدغدیر در استان شیعه نشین بامیان مسئولین طالبان نیز حضور داشته اند.
۱۱. درباره حقابه هیرمند هم مسئولان افغانستان گفتند که از طرف رهبر طالبان به ما دستور داده شده این موضوع را بررسی کنیم و تا جایی که می‌شود باید نظر ایران درباره حقابه هیرمند تأمین شود.
۱۲. با عنایت به ظرفیتهای موجود، مسئولین ایرانی باید ضمن دوری از حواشی منافع ملت ایران را در اولویت قرار دهند.
۱۳. هر چند در داخل کشور برخی از سر دلسوزی، نگران شرایط جدید ایجاد شده در افغانستان هستند اما عده‌ای از غربگرایان که بخاطر اخراج آمریکا از منطقه و افغانستان عصبانی هستند در حال سو استفاده از شرایط و بدنبال تنش و درگیری با افغانستان هستند. همین گروه غربزده با حزب الله لبنان، حشد الشعبی عراق و سایر گروه های مقاومت و حتی با سردار شهید سلیمانی و سپاه عزیز قدس نیز مشکل داشته و دارند.

عده‌ای از غربگرایان که بخاطر اخراج آمریکا از منطقه و افغانستان عصبانی هستند در حال سوء استفاده از شرایط و بدنبال تنش و درگیری با افغانستان هستند


۱۴. بخاطر برخی مسائل توصیه شد بدون لباس طلبگی در این سفر حاضر باشم و من هم به این دستور عمل کردم.
۱۵. آنچه مهم است تامین امنیت و منافع ملت بزرگ ایران و مبارزه با دشمنان ملتها مانند آمریکا و اسرائیل است.به امید پیروزی ملت بزرگ ایران و ملتهای کشورهای مقاومت.

برچسب ها: طالبان طالبان افغانستان ایران و افغانستان هیرمند حق آبه هیرمند سیاست خارجه نماینده تهران
ارسال نظر
آخرین اخبار