۱۷ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۳
تعداد بازدید: ۸۰۷۹۸
گروهی از محققان الگوریتمی را توسعه داده‌اند که پرواز امن‌تر و بدون برخورد پهپاد‌ها را در یک محیط مشخص هوایی، ممکن می‌سازد.
کد خبر: ۲۹۱۹۱

پرواز امن‌تر و بدون برخورد پهپاد‌ها ممکن شد!

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، وقتی چند پهپاد در حال پرواز در یک محیط بسته هوایی مانند محیط یک گلخانه برای پاشیدن آفت‌کش‌ها هستند، همواره خطر برخورد آن‌ها به یکدیگر وجود دارد.

محققان موسسه فناوری ماساچوست (ام، آی، تی) آمریکا، برای جلوگیری از برخورد احتمالی و پرهزینه پهپاد‌ها سامانه‌ای به نام مادر (MADER) در سال ۲۰۲۰ ارائه کردند که این سامانه چندعاملی مسیر حرکت چندین پهپاد را قادر می‌ساخت تا به شکل بهتر و بدون‌برخورد مسیر‌ها را بیابند و طی کنند. هرسیستم عاملی مسیر مشخصی را به پهپاد‌های تحت نظر خود نشان می‌دهد، سیستم‌های عامل هر کدام مسیر‌های یکدیگر را در نظر می‌گرفتند تا پهپاد‌ها بهم برخورد نکنند.

اما وقتی این گروه از محققان این سامانه را روی پهپاد‌های واقعی آزمودند، پی بردند اگر یک پهپاد اطلاعات لحظه‌به‌لحظه از مسیر‌های پهپاد‌های دیگر نداشته باشد، ممکن است مسیری را انتخاب کند که در نهایت به برخورد آن‌ها منجر شود. محققان سیستم را بازنویسی کردند و اکنون نسخه‌ای تقویت‌شده از آن ارائه دادند که همان قابلیت‌های سیستم چندعاملی قبلی را دارد و حتی وقتی ارتباط بین سیستم عامل‌های چند پهپاد تاخیر داشته باشد برخورد بین آن‌ها رخ نمی‌دهد.

کوتا کوندو، دانشجوی مقطع تحصیلات تکمیلی هوافضا در موسسه فناوری ماساچوست می‌گوید: سیستم مادر به شکلی عالی در شبیه‌سازی عمل کرد، اما در فضای واقعی سخت‌افزاری آزموده نشده بود؛ بنابراین ما تعدادی پهپاد ساختیم و آن‌ها را به پرواز دراوردیم. پهپاد‌ها باید برای تسهیم اطلاعات مسیر‌ها با هم ارتباط داشته باشند، اما وقتی پرواز آغاز می‌شود، به سرعت متوجه شدیم ارتباطات بین پهپاد‌ها تاخیر دارد و همین امر سبب شکست کل سیستم می‌شود.

الگوریتم توسعه داده شده به دست کوندو و همکارانش یک مرحله را به نام کنترل زمان تاخیر اضافه و با بقیه بخش‌های سیستم ترکیب کردند. پهپاد در این زمان به اندازه مشخصی و پیش از اینکه مسیر جدیدی را بپیماید تاخیر می‌کند. اگر پهپاد اطلاعات مسیری اضافی را از پهپاد‌های دیگر دریافت کند، مسیر جدید خود را تغییر می‌دهد یا ترک و فرایند بهینه‌سازی را دوباره آغاز می‌کند.

آزمایش این سیستم جدید را کوندو و همکارانش هم به شکل واقعی و هم شبیه‌سازی، ۱۰۰ درصد در تولید مسیر‌های بدون‌برخورد بین پهپاد‌ها موفق بود. با اینکه حرکت پهپاد‌ها کُندتر بود، هیچ سیستم عامل دیگری نمی‌تواند حرکت پهپاد‌ها را بدون برخورد پیش ببرد.

کوندو الگوریتم و مقاله علمی برای ارائه آن را با گروهی از محققان و دانشجویان مقطع پسادکتری نوشته و قرار است در همایش بین‌المللی ربات‌ها و اتوماسیون ۲۹ مه تا ۲ ژوئن (۸ تا ۱۲ خرداد) به شکل رسمی ارائه شود./ صدا و سیما

برچسب ها: پهباد الگوریتم نوآوری
ارسال نظر
آخرین اخبار