۱۹ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۱
تعداد بازدید: ۱۰۹۱۹۹
یک کارگردان سینما از اهمیت سینمای مستند گفت و آن را یک حوزه جدی در دنیا خواند.
کد خبر: ۲۹۲۲۶

سینمای مستند؛ حوزه‌ای جدی در دنیا

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، محمد داوودی کارگردان و مستندساز مطرح کشورمان از اهمیت سینمای مستند گفت: به طور کلی حوزه مستند، یک حوزه جدی در دنیا است و به نظرم سینمای مستند همیشه به نسبت داستانی جدی‌تر است؛ زیرا ابتدا سینمای مستند بوده و بعد سینمای داستانی.

شکوفایی مستند انقلابی در جریان انقلاب
داوودی بیان کرد: اتفاق جالبی که در کشور ما افتاده است؛ ما در قبل از انقلاب هم مستندسازان فکور و خلاقی داشتیم و اتفاق انقلاب باعث شد تا مستند در جریان انقلاب شکوفا شود؛ ما سال‌ها قبل از اینکه سینمای داستانی داشته باشیم، سینمای مستند داشتیم.

وی ادامه داد: اگر سوابق فیلمسازان بزرگ ما مانند خانم بنی اعتماد و آقای بزرگ مهر و خیلی از اشخاص دیگر را بررسی کنید، متوجه می‌شوید که کار را از سینمای مستند شروع کردند و بعد کار داستانی انجام دادند که کار‌های مستند درخشانی هم انجام دادند.

ویژگی ساخت مستند در قدم اول تحقیق و پژوهش است
محمد داوودی این مستندساز باتجربه از ویژگی‌های مستند گفت: ویژگی مستند این است که کارگردان مستند در رابطه با یک شخص، موقعیت و موضوع در قدم اول تحقیق و پژوهش می‌کند و زمانی که بعد دست به ساخت فیلم می‌زند، آن اثر خود را یک اتفاق دیگر و یک مستند می‌داند، یعنی خود آن فیلم قابل ارجاع است.

داوودی در ادامه به حوادث انقلاب و به خصوص دفاع مقدس اشاره کرد که فضا‌را برای مستند سازان باز کردند.

وی در ادامه عنوان کرد: ما برای اولین بار در حوزه مستند و از جریان یک انقلاب بزرگ، حداقل سه فیلم داشته ایم که دو فیلمساز داخل ایران و یک فیلم از خارج آمده بود که در ایران فیلم را ساخت.

داوودی عنوان کرد که این موارد بسیار ارزشمند هستند که متاسفانه تکه‌هایی از این آثار در دهه فجر و ۲۲ بهمن پخش می‌شود و مشخص نیست از کدام فیلمساز است که این رفتار یک جور تاراژ میشود و به عبارتی خیانت به مستند و فرد مستند ساز است./ باشگاه خبرنگاران جوان

برچسب ها: سینمای مستند مستند سینما کارگردان سینما
ارسال نظر
آخرین اخبار