۲۰ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۴
تعداد بازدید: ۱۴۳۰۱۰
رئیس اتاق بازرگانی استان بوشهر با انتقاد از بخشنامه‌های خلق‌الساعه در مسیر تولید گفت: وضع تعرفه نیم‌درصدی آب مجازی بر صادرات آبزیان یک بخشنامه خسران‌بار برای تولیدکنندگان میگوست و هیچ توجیه علمی نیز ندارد.
کد خبر: ۲۹۲۷۳

خشکاندن ریشه تولید با وضع تعرفه های خسران بار/نفتی‌ها  دنبال سودرسانی به بومی‌ها نیستند

 

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، بوشهر از استان‌های مستعد در تولید و صادرات محصولات مختلف اعم از تولیدات پتروشیمی و کشاورزی و آبزیان و... در سطح کشور است به گونه‌ای که سال ۱۴۰۱ بالغ بر ۱۳ میلیارد دلار انواع کالا از گمرکات استان بوشهر صادر شده است.

با توجه به نامگذاری امسال از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی به نام سال «مهار تورم و رشد تولید»، انتظار می‌رود در سال جاری حجم تولید و میزان صادرات، رشد چشمگیری پیدا کند و در کنار این مساله، اشتغال جوانان نیز بهبود می‌یابد.

خورشید گزدرازی، رئیس اتاق بازرگانی بوشهر و عضو اتاق بازرگانی ایران در گفت‌وگوی تفصیلی از تلاش اتاق بازرگانی برای ارائه راهکارهای عملی و واقعی به منظور تحقق شعار سال و موانع پیش روی آن پرداخته و نکات جدیدی از مانع‌تراشی‌های دولتی‌ها در این مسیر را مطرح کرده است که با هم می‌خوانیم.

 

صادرات و واردات استان بوشهر نسبت به سنوات قبل چه تغییری داشته و پیش‌بینی شما از سال ۱۴۰۲ چیست؟

میزان صادرات از گمرکات استان بوشهر در سال ۱۴۰۱ بالغ بر ۱۳ میلیارد دلار معادل ۷۱۵ هزار میلیارد تومان بوده است. تقریبا روزانه حدود ۲ هزار میلیارد تومان درآمد گمرکات استان بوشهر در سال گذشته، بوده است.

حدود ۱.۹ میلیارد دلار کالا با وزن بالغ بر ۶۳۰ هزار تن کالا از طریق گمرکات استان بوشهر وارد استان بوشهر شده است.

 

بیشترین مبادلات استان بوشهر با کدام کشورها بوده است؟

در یک سال اخیر بالغ بر ۲۷ میلیون تن کالا از استان بوشهر صادر شده که محصولات پتروشیمی، آبزیان، میعانات گازی، سبزیحات و صیفی‌جات و معادن و ...از مهم‌ترین کالاهای صادراتی استان هستند.

کماکان چین بالاترین مبادلات را با استان بوشهر داشته و امارات متحده عربی، آفریقا و هندوستان و ترکیه و پاکستان نیز در رده‌های بعدی قرار دارند.

 

اتاق بازرگانی برای تحقق شعار سال چه برنامه و راهکاری دارد؟

اتاق در واقع نقش مشاوره برای دولتی‌ها را نیز دارد و تاکنون جلسات متعددی برای تدوین‌ راهکارهای عملی به منظور تحقق شعار سال برگزار کرده‌ایم.

برای رشد تولید و کاهش تورم، باید دروازه‌های صادرات را باز کنیم و مسیر صادرات هموارتر شود و این در حالیست که برخی بخشنامه‌های خلق‌الساعه توسط مدیران ارشد دولت، پدر تولید را در آورده است و مجال نفس کشیدن به تولیدکنندگان را نمی‌دهد.

وضع تعرفه صد در صدی برای صادرات محصولات جالیزی و صیفی به ویژه گوجه‌فرنگی یک مساله بسیار بی‌موقع و نابهنگام است که ریشه تولید را خشک می‌کند.

تمام امیدهای تولیدکنندگان گوجه فرنگی به صادرات این محصول است که با تعرفه‌ای که وزارت جهاد کشاورزی وضع کرده، عملا تولید را ضعیف کرده‌ایم.

 

تعرفه صادرات سایر تولیدات کشاورزی نیز افزایش یافته است؟

خوشبختانه با برگزاری جشنواره و میز خرما و رایزنی‌های گسترده اتاق بازرگانی و همچنین نمایندگان مجلس با وزارت جهاد و سازمان توسعه تجارت، تعرفه محصولات باغی صفر شده و این مسئله در مهار تورم و افزایش صادرات محصولات باغی بویژه خرما و محصولات جانبی وابسته نقش بسزایی دارد.

 

وضعیت صادرات آبزیان به ویژه میگوی پرورشی را چگونه ارزیابی می کنید؟

وضع تعرفه نیم‌درصدی آب مجازی بر صادرات آبزیان یک بخشنامه خسران‌بار برای تولیدکنندگان میگوست و هیچ توجیه علمی نیز ندارد.

در واقع، انگیزه اساسی در اخذ این عوارض شامل محصولات کشاورزی آب‌بر از جمله هندوانه و محصولات جالیزی بوده که به نوعی مصرف آب شیرین دارند، اما متاسفانه این عوارض به صادرات آبزیان نیز توسعه پیدا کرد.

همگان اذعان دارند که آب مصرفی در پرورش آبزیان از جمله میگو عموما آب شور دریاست و هیچ آب شیرینی برای آن مصرف نمی‌شود و وضع تعرفه نیم‌درصدی سود صادرات میگو تحت عنوان تعرفه آب مجازی، ‌تولیدکنندگان را هدف قرار داده است.

 

با توجه به درآمد بالای ارزی محصولات پتروشیمی، چه آورده‌ای برای استان بوشهر در بر داشته است؟

شرکت‌های پتروشیمی، با درآمدهای نجومی، آورده چندانی برای استان ندارند و حتی نان مصرفی خود را از تهران تامین می‌کنند. سال‌هاست که پیگیری می‌کنیم که حساب‌های بانکی پتروشیمی‌ها وارد استان شده و خریدهای آنها در استان انجام شود ولی هیچکس توجهی نمی‌کند.

 

مسئولیت اجتماعی صنعت نفت نسبت به قبل بهتر شده است؟

نفتی‌ها در گفتمان و روی کاغذ همراهی می‌کنند ولی در عمل، فقط در مسیر رفع تکلیف حرکت می‌کنند و دنبال سودرسانی به بومی‌ها نیستند.

اصولا نفتی‌ها یک جزیره مستقل هستند و بواسطه درآمد بالایی که دارند با استان‌های میزبان، تعامل عملی ندارند.

 

پیشنهاد شما برای رونق صادرات و رشد تولید چیست؟

باید رایزنان اقتصادی و سفرا در کشورهای هدف فعال‌تر شوند و بازاریابی کرده و دروازه‌های کشورهای هدف را بگشایند.

الان قیمت میگوی پرورشی بوشهر در بازارهای جهانی هر کیلوگرم ۵ دلار است که انتظار داریم با بهبود کیفیت بسته‌بندی، قیمت‌ها بالاتر رود.

بدون تردید، رونق تولید نیازمند رشد صادرات است و این مهم نیز نیازمند توسعه زیرساخت‌های بندری برای پهلوگیری کشتی‌های بزرگ ۵۰ هزار تنی در اسکله‌های استان است.

 

بندر آزاد بوشهر چه نقشی در بهبود صادرات و افزایش تولید دارد؟

بندر آزاد مزایای خوبی دارد و در سفر رئیس جمهور به استان بوشهر برای زون‌بندی و توسعه آن برنامه‌ریزی شد که البته تاکنون اقدام ارزشمندی نشده و باید در عمل، اقدامات زیربنایی و زیرساختی و اداری و قانونی انجام شود.

با توجه به نزدیکی بندر آزاد به دریا و توسعه اقتصاد دریامحور، قطعا توسعه و گسترش بندر آزاد، می‌تواند در صادرات و واردات بسیار اثربخش باشد.

/بازار

برچسب ها: #خورشید گزدرازی #سال مهار تورم و رشد تولید #توسعه صادرات
ارسال نظر
آخرین اخبار