به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، در راستای دستور رئیسجمهوری به وزرا، معاونان و مدیران دولتی بهمنظور گفتوگوی مستقیم با مردم، عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، در برنامه هفتگی «پاسخگویی بیواسطه اعضای هیئت دولت به مطالبات مردمی» شرکت کرد.
زارعپور در پاسخ به موضوعی پیرامون فعالیت دفاتر پیشخوان گفت: در بلند مدت همه خدمات دولت، بصورت الکترونیکی، هوشمند و آنلاین میشود تا مردم بتوانند مستقیم به خدمات دسترسی داشته باشند. هم اکنون نیز خیلی از خدمات از طریق پنجره ملی خدمات دولت هوشمند به آدرس my.gov.ir به صورت بی واسطه به مردم ارایه میشود و امسال نیز تعداد دیگری از خدمات از این طریق در دسترس مردم قرار خواهد گرفت؛ بنابراین باید در مورد کارکرد دفاتر پیشخوان، دفاتر خدمات قضایی، پلیس ۱۰+ بازنگری کرد و ماموریتهای جدیدی به آنها سپرد.
وزیر ارتباطات همچنین با اشاره به قطع دسترسی کاربران ایران به سرویسها و خدمات مورد نیاز قشرهای مختلف مردم، چون دانشجویان و برنامه نویسان از سوی کشورهای متخاصم توضیح داد: با وجود دم زدن از آزادی و حقوق بشر، دسترسی کاربران ایرانی به چند ده هزار سایت و سرویس تحت عنوان تحریم، قطع شده است و از این رو برای حل این مشکل و برقراری دسترسی کاربران ایرانی به آنها، سرویس ۴۰۳.online راه اندازی شده تا نیاز مردم به فیلترشکن به حداقل برسد.
زارع پور در مورد سرویسهای دیگری که مردم به آن نیاز دارند، تصریح کرد: در شش، هفت ماه گذشته به صورت شبانه روزی تلاش کردیم که پلتفرمهای داخلی تقویت تا نیاز مردم برطرف شود و بر خلاف سال ۱۳۹۷ که تلگرام فیلتر شد و مردم خاطره بدی از عدم توانمندی پلتفرمهای داخلی پیدا کردند، سعی کردیم تا با کارشبانه روزی وضعیت به گونهای برسد که آن خاطره تلخ برای مردم تجدید نشد.
وی افزود: الان بیش از ۳۵ میلیون نفر از هموطنان در پیامرسانهای داخلی حضور دارند و در گام بعدی آنها به یکدیگر متصل میشوند تا کاربران آنها بتوانند با یکدیگر پیام دهند.
وزیر ارتباطات با بیان اینکه میزان پیشرفت شبکه ملی اطلاعات که زیرساخت فضای مجازی کشور به شمار میرود، بر اساس اعلام مرکز ملی فضای مجازی در ابتدای دولت از ۲۳ به ۶۰ درصد رسیده است، تصریح کرد: اگر کار جهادی و انقلابی نبود اصلا چنین پیشرفتی محقق نمیشد و امکان جبران عقب ماندگی ده سال گذشته وجود نداشت بطوریکه امروزه دهها میلیون کاربر به صورت روزانه از پلتفرمهای داخلی استفاده میکنند.
بر اساس این گزارش، در ارتباط مستقیمی که وزیر ارتباطات با تعدادی از هموطنان سراسر کشور داشت، موضوعاتی، چون مشکلات دفاتر پیشخوان، لزوم تقویت پلتفرمهای داخلی، مشکلات در دسترسی به اینترنت، تسهیل فعالیت شرکتهای دانش بنیان، مشکل نیروی انسانی شرکتهای ICT، محدودیت دسترسی به برخی سرویسهای خارجی و مشکلات اینترنت در روستاها مطرح شد که وزیر ارتباطات دستورات لازم برای پیگیری را صادر کرد./ وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات