۰۷ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۹
تعداد بازدید: ۲۰۸۸۱۹
مدیرکل دفتر توسعه فناوری سینمایی و سمعی بصری سازمان سینمایی گفت: بر اساس تحقیقاتی که با هماهنگی ادارات کل ارشاد استان‌ها داشتیم، ۱۸۸ شهر بالای ۵۰ هزار جمعیت داریم که سینما ندارند.
کد خبر: ۲۹۵۰۲

افزایش تعداد سالن‌های سینما تا پایان دولت سیزدهم

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، مدیرکل دفتر توسعه فناوری سینمایی و سمعی بصری سازمان سینمایی با اشاره به فعالیت این اداره‌کل در حوزه مدیریت اداره امور سینما‌ها و پشتیبانی ساخت و ساز و مراکز پشتیبانی اظهار داشت: این دو، مقوله‌های بسیار مهمی است که در چارچوب وظایف سازمانی ما تعریف شده است. در زمان حاضر، ۳۶۶ سینما و مجموعه سینمایی در کشور فعالیت دارند که نسبت به دولت گذشته بیش از ۳۰ درصد رشد داشته است. در زمان حاضر همچنین ۷۵۰ سالن نمایش در کشور وجود دارد که امید است بتوانیم تا پایان سال ۱۴۰۲ دستکم، یکصد سالن دیگر به این تعداد اضافه کنیم.

مدیرکل دفتر توسعه فناوری سینمایی و سمعی بصری سازمان سینمایی اظهار داشت: در دولت سیزدهم، در سال گذشته بیش از ۱۲۵ سالن نمایش افتتاح شد و پیش‌بینی ما این است که امسال در ادامه این مسیر، به ۲۲۵ سالن می‌رسد.

فرجی خاطرنشان کرد: از زمان آغاز مسوولیت دولت سیزدهم، در چارچوب شعار اخلاق، امید و عدالت، عدالت فرهنگی در راس همه این امور قرار داشت و تاکید بر این شد که ایران، فقط تهران نیست و بحث مناطق محروم، مناطق فاقد سینما و مناطق جنوب تهران هم دیده شود.

وی با اشاره به تاکید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر احداث مراکز فرهنگی و سینمایی در مناطق فاقد این برخورداری گفت: بر اساس راهبرد ناشی از مطالعات عمیق، تحقیق و پژوهش در این زمینه و سیاستی که سازمان سینمایی تعریف کرده و تاکید بر این قضیه دارد، امید است بتوانیم قدم بسیار بلندی را برداریم. این که تا پایان سال ۱۴۰۴ به هزار سالن سینما در کشور برسیم.

فرجی اظهار داشت: در دوره فعالیت سال ۱۳۹۹/ ۱۴۰۰، ۵۹۰ سالن نمایش فعال در کشور وجود داشت که هم اینک به ۷۵۶ سالن رسیده است.

وی با اشاره به تعداد ۷۳۸ سالن فعال اعلام شده در سمفا گفت: طبیعی است به دلیل این که برخی از سالن‌های سینما برای تعمیرات اجازه گرفته‌اند و برخی از سینما‌ها هم مشکل دارند، از سمفا خارج می‌شوند و این مقطعی است و دوباره به سامانه بر می‌گردند. بویژه برای سینما‌هایی که نیاز به تعمیرات اساسی در شهر‌های اطراف دارند، مطالعه و آسیب شناسی و تاکید شد با هماهنگی سینماشهر، بازسازی‌ها را ادامه دهیم و در زمینه صدا و تصویر به آن‌ها کمک شود. چند هفته‌ای ممکن است این سینما‌ها تعطیل شود، اما دوباره به ناوگان سینما‌های کشور بر می‌گردند.

وی خاطرنشان کرد: با هماهنگی که در طول دو سال گذشته به ویژه با ادارات کل ارشاد استان‌ها داشتیم بحث شناسایی مراکز غیر فعال آغاز شد. مراکز غیر فعالی وجود دارند که می‌شود دوباره آن‌ها را فعال کرد.

فرجی در این باره گفت: بخش اعظم این مراکز، دولتی و عمومی وابسته به هلال احمر، شهرداری، کانون پرورشی، آموزش و پرورش و یا حوزه هنری هستند که بر اساس مطالعات به عمل آمده و گفت و گوها، به سالن‌های سینمایی کشور اضافه می‌شوند.

مدیرکل دفتر توسعه فناوری سینمایی و سمعی بصری سازمان سینمایی همچنین تصریح کرد: در خصوص انحلال مراکز سینمایی فرسوده هم آسیب‌شناسی شده است؛ مراکزی که مردم تمایلی برای دیدن فیلم در این سالن‌ها دارند و از بعد اقتصادی هم برای مالکان آن‌ها توجیه اقتصادی ندارد.

وی گفت: تعداد این سالن‌ها اندک است و شاید به صورت خیلی محدود باشند که بر اساس نتایج مطالعات به عمل آمده، این‌ها یا بازسازی و یا پس از تخریب به پردیس سینمایی تبدیل می‌شوند.

فرجی گفت: دولت به کسانی که تمایل به بازسازی این مراکز دارند در قالب تسهیلات کمک می‌کند و بخش اعظم تجهیزات فنی را به صورت بلاعوض در اختیار آن‌ها قرار خواهد داد. سعی ما بر این است که بر اساس خواسته مالکان سینما‌ها بتوانیم به آن‌ها کمک کنیم.

فرجی درباره شهر‌های فاقد سینما گفت: بر اساس تحقیقاتی که با هماهنگی ادارات کل ارشاد استان‌ها داشتیم، ۱۸۸ شهر بالای ۵۰ هزار جمعیت داریم که فاقد سینما هستند و از این تعداد ۶۹ شهرستان بالای صدهزار نفر است که به ترتیب اولویت این مناطق سینمادار می‌شوند که عمدتا مناطق محروم کشور هستند./ صدا و سیما

 
برچسب ها: سینماهای سراسر کشور سینما دولت سیزدهم محمدرضا فرجی
ارسال نظر
آخرین اخبار