۲۶ فروردين ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۰
تعداد بازدید: ۷۶۵۷۲
وضعیت بودجه و ارز تخصیصی به تجهیزات و ملزومات پزشکی در سال ۱۴۰۲، در نشست مشترک مسئولان دستگاه های مختلف اجرایی با اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
کد خبر: ۲۹۵۲۳

بازار ملتهب و بحرانی تجهیزات پزشکی

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، دست اندرکاران حوزه تجهیزات پزشکی معتقدند که سال ۱۴۰۲، با توجه به محدودیت‌های بودجه‌ای، حذف ارز ترجیحی، افزایش نرخ تورم، گرانی کالا‌ها و…، سال سخت و شکننده‌ای برای آن‌ها خواهد بود و لازم است که تدابیر لازم از هم اکنون، پیش بینی و اتخاذ شود. زیرا، اگر دولت توجهی به مسائل و مشکلات تولیدکنندگان و تأمین کنندگان تجهیزات و ملزومات پزشکی نداشته باشد، بازار تجهیزات پزشکی کشور؛ ملتهب و بحرانی خواهد شد.

این نگرانی، باعث شد تا اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، از مسئولان دستگاه اجرایی بخواهند در یک نشست مشترک، وضعیت حوزه تجهیزات پزشکی را مورد بررسی قرار دهند. از همین رو، این نشست؛ با حضور معاون توسعه وزارت بهداشت، رئیس سازمان غذا و دارو، مسئولان سازمان برنامه و بودجه، بانک مرکزی، وزارتخانه‌های صمت و اقتصاد و گمرک، در جلسه اخیر کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، برگزار شد.

زهرا شیخی سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، در ارتباط با جزئیات این نشست، گفت: در این نشست درباره مواد اولیه و تجهیزات پزشکی دپو شده در گمرک و تخصیص ارز مکفی و به موقع برای واردات مواد اولیه و تجهیزات و ملزومات پزشکی اظهاراتی مطرح و تاکید شد که با توجه به افزایش قیمت ارز، تأمین سرمایه در گردش صنایع تولیدی با مشکل مواجه شده و می‌طلبد این مشکل هر چه سریع‌تر رفع شود.

وی ادامه داد: مسئولان مربوطه در این نشست نسبت به قیمت‌های دستوری مواد اولیه و تجهیزات و ملزومات پزشکی بدون در نظر گرفتن رشد قیمت‌ها به دلیل افزایش قیمت دلار و مواد اولیه و همچنین معوقات قابل توجه دانشگاه‌ها به تولیدکنندگان و واردکنندگان تجهیزات و ملزومات مصرفی پزشک انتقاد کردند، زیرا چندین سال است این موضوع بر زمین مانده و به آن توجه لازم نشده است.

شیخی یادآور شد: به طور قطع اگر رئیس جمهور، وزیر اقتصاد و رئیس سازمان برنامه و بودجه در زمان مناسب ارز لازم را به تجهیزات پزشکی اختصاص ندهند و تصمیم گیری درستی در این رابطه نداشته باشند، احتمال کمبود قابل توجه ملزومات پزشکی دور از انتظار نیست و اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تاکید کردند که باید به صورت عاجل مشکل حل شود تا تولیدکنندگان و واردکنندگان نسبت به ترخیص مواد اولیه اقدام کنند و شاهد کمبود و گرانی این کالا‌ها نباشیم.

در همین حال، محمد رئیس زاده رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران، در نامه‌ای به رئیس جمهور، نسبت به عدم شفافیت در نحوه تخصیص ارز تجهیزات پزشکی و سازوکار پرداخت مابه التفاوت آن در قانون بودجه سال ۱۴۰۲، ابراز گلایه کرده و نوشت: به یکباره و بدون اطلاع قبلی، اولویت‌های کالایی بسیاری از تجهیزات پزشکی از نیمه فروردین ماه در سامانه جامع تجارت تغییر نموده که این مسئله باعث افزایش فزاینده قیمت تجهیزات پزشکی خواهد شد.

وی همچنین عنوان داشت: این در حالی است که سازوکاری در خصوص پرداخت مابه التفاوت تغییر نرخ ارز تجهیزات پزشکی از سوی بیمه‌های پایه صورت نپذیرفته و اساساً در قانون بودجه سنواتی به جز مبلغ ۶۹ همت، محل دیگری جهت تأمین مابه التفاوت در نظر گرفته نشده است.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران، در ادامه به رئیس جمهور پیشنهاد داده است؛ به منظور جلوگیری از تبعات ناشی از تغییر نرخ ارز تجهیزات پزشکی، تغییر اولویت‌های کالایی اعمال شده در سامانه جامع تجارت، به الگوی سال ۱۴۰۱ تغییر یابد.

البته به دنبال نامه رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران به رئیس جمهور، روابط عمومی سازمان غذا و دارو، در خبری دو خطی، اعلام کرد: سیاست‌های ارزی در حوزه تجهیزات و ملزومات پزشکی همچون سنوات گذشته به قوت خود باقی است و هیچ گونه تغییری در سیاست‌های ارزی آن دسته از اقلام تجهیزات پزشکی که مشمول دریافت ارز ترجیحی بودند، صورت نگرفته است.

اما، تولیدکنندگان و تأمین کنندگان تجهیزات و ملزومات پزشکی، معتقدند که دولت در تأمین ارز نیمایی برای آنها، محدودیت‌هایی اعمال کرده و همین موضوع؛ باعث بروز اختلال در روند تولید و تأمین تجهیزات پزشکی شده است.

در همین ارتباط، سلمان اسحاقی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، در واکنش به نامه رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران به رئیس جمهور، گفت: نزدیک به دو سال است ما داریم تاکید می‌کنیم که نباید سیاست گذاری‌های دولت به گونه‌ای باشد که ما شاهد افزایش قیمت‌ها باشیم، ولی متأسفانه به هیچ وجه تیم اقتصادی دولت به این موضوع توجه نمی‌کند و ما شاهد دو اتفاق نامبارک در عرصه درمان و سلامت کشور هستیم. اول از همه اینکه بی رویه بدون اینکه بیاییم بدهی‌های خودمان را به بیمه‌ها بدهیم می‌آییم به ناآگاه ارز نیمایی یا همان ارز ۴۲۰۰ تومانی را از دارو‌ها حذف می‌کنیم و بعد تازه به دنبال این می‌رویم که بیمه‌ها را مکلف کنیم که نسبت به ما بعد التفاوت آن اقدام بکنند که دیدید چه آسیب بسیار شدیدی به کسانی که نیاز دارویی دارند، انجام شد.

وی افزود: نکته بعدی، سال گذشته در مورد تأمین تجهیزات ما در خصوص ارز ۴۲۰۰ نیمایی نه تنها تخصیص پیدا نکرد بلکه حتی دولت نسبت به اهمیت این موضوع هم بی توجهی کرد و ما هر چه از این قضیه می‌گذرد شاهد این هستیم که اتفاقات بدتری رخ خواهد داد. من امروز عرض می‌کنم که اگر دولت به همین رویه بخواهد پیش برود مردم در سال جدید، در عمل‌های جراحی در بستری‌ها و…، با بحران مواجه خواهد شد. تاکید می‌کنم متأسفانه هنوز دولت به درک درستی از نامگذاری سال نرسیده مهار تورم وقتی که ما می‌گوئیم این مهار تورم منظور رهبری نه تنها در مورد اقلام کالا‌های اساسی و خوراکی تسری پیدا می‌کند، بلکه در همین بحث دارو و تجهیزات پزشکی، باید این هشدار را به دولت بدهیم که باید تیم اقتصادی دولت به دارو و تجهیزات پزشکی اولویت بدهند؛ که اگر امروز این اتفاق نیافتد قطعاً ما به چاه خواهیم افتاد و از این چاه بیرون آمدن بسیار کار دشواری است و قطعاً مردم آسیب بسیار شدیدی خواهند دید./ مهر

برچسب ها: تجهیزات پزشکی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس سازمان غذا و دارو
ارسال نظر
آخرین اخبار