۲۷ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۴
تعداد بازدید: ۱۵۱۴۲۵
رئیس انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی تشخیص طبی ایران با هشدار نسبت به خطر تعطیلی آزمایشگاه‌ها در پی افزایش قیمت تجهیزات، گفت: پرداخت از جیب مردم بیشتر از سهم پرداختی بیمه‌هاست‌ و ۷۰درصد هزینه را مردم و ۳۰ درصد را بیمه پرداخت می‌کند.
کد خبر: ۲۹۵۳۵

خطر تعطیلی آزمایشگاه‌ها/ پرداخت ۷۰ درصد هزینه‌ آزمایش‌ها از جیب مردم

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، شهروز همتی امروز در نشست خبری چهاردهمین کنگره بین‌المللی و بیستمین کنگره کشوری ارتقای کیفیت خدمات آزمایشگاهی تشخیص پزشکی ایران با اشاره به این‌که سعی بر ارتقای دانش خدمات آزمایشگاهی در بین آزمایشگاه‌های کشور داریم، اظهار کرد: کیفیت هزینه‌بر است، زیرا برای دستیابی به جواب صحیح آزمایش، نیاز به دستگاه‌های مناسب وجود دارد. در سال‌های اخیر با افزایش قیمت ارز و مواد مصرفی آزمایشگاه‌ها در زمینه ارائه خدمات باکیفیت دچار چالش شده‌اند و راهکار آن افزایش تعرفه خدمات آزمایشگاهی است.

پرداخت از جیب مردم در حوزه خدمات آزمایشگاهی بالاست

وی افزود: فشار افزایش تعرفه‌ها نباید بر مردم وارد شود و نباید پرداختی از جیب مردم را افزایش دهد بلکه سازمان‌های بیمه‌گر باید افزایش تعرفه‌ها را پوشش بدهند؛ در حال حاضر سازمان‌های بیمه‌گر که خرید خدمات را از ما انجام می‌دهند، خودشان نیز تعرفه آزمایشگاه‌ها را در شورای عالی بیمه مشخص می‌کنند و به همین دلیل سعی آن‌ها بر این است که تعرفه را افزایش ندهند. باید ۳۰ درصد تعرفه خدمات آزمایشگاهی را مردم و ۷۰ درصد را بیمه‌ها بپردازند، اما به دلیل کم‌کاری بیمه‌ها، الان این روند برعکس شده و پرداخت از جیب مردم بیشتر از سهم پرداختی بیمه‌هاست و ۷۰ درصد هزینه را مردم و ۳۰ درصد را بیمه پرداخت می‌کند.

رئیس انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی تشخیص طبی ایران تصریح کرد: افزایش هزینه‌های آزمایشگاه‌ها به دلیل بالا بودن قیمت کیت‌ها و دستگاه‌ها در کنار پایین ماندن تعرفه خدمات آزمایشگاهی، منجر به این خواهد شد که آزمایشگاه‌های کوچک در سطح شهرستان‌ها مجبور به تعطیلی شوند. راهکار ما برای جلوگیری از چنین اتفاقی، افزایش سهم پرداختی بیمه‌ها برای افزایش تعرفه خدمات آزمایشگاهی است.

عدم نظارت وزارت بهداشت بر افزایش قیمت تجهیزات

او گفت: حدود ۸۰ درصد سیستم‌های اتوماتیک و تجهیزات پیشرفته آزمایشگاهی در بخش خصوصی قرار دارد بنابراین سیاستگذاران باید به مسائل مربوط به بخش خصوصی توجه داشته باشند. در سال گذشته شرکت‌های تجهیزات آزمایشگاهی، قیمت تجهیزات خودرا سه تا چهار برابر افزایش دادند در حالی که تعرفه آزمایشگاه‌ها تقریبا ثابت مانده این در حالی است که تجهیزات مصرفی آزمایشگاه‌ها وابسته به ارز است و اداره تجهیزات وزارت بهداشت نیز نظارتی بر افزایش چندباره قیمت‌ها نداشته است.

امیرحسن زرنانی، دبیر علمی کنگره در ادامه با بیان این‌که سالانه ۵۰۰۰ نفر در کنگره ارتقای کیفیت خدمات آزمایشگاهی شرکت می‌کنند، گفت: بیماری‌های غیرواگیر شامل ۴ دسته عمده بیماری‌های قلبی، بیماری مزمن ریه، دیابت و سرطان است و به دلیل مرگ‌ومیر بالای این بیماری‌ها، سازمان جهانی بهداشت برنامه‌ای عملیاتی برای کاهش میزان بیماری‌های غیرواگیر در گروه سنی ۳۰ تا ۷۰ سال تدوین کرده است.

وی افزود: یکی از برنامه‌های این سازمان پیشگیری از بروز بیماری‌ها است که با آموزش می‌توان از بروز این بیماری‌ها پیشگیری کرد و در صورت ابتلای افراد به بیماری، تشخیص به موقع و زودهنگام بیماری امکان درمان سریع‌تر و بهبودی را فراهم می‌کند؛ برای مثال اگر سرطان به موقع تشخیص داده شود قابل درمان است.

وی ادامه داد: برنامه دیگری که باید اجرا شود تشخیص درست و زودهنگام بیماری‌هاست که به درمان مناسب بیمار کمک می‌کند؛ برای آن که بیماری‌های غیرواگیر به موقع تشخیص داده شوند نیاز به تجهیزات و روش‌های تشخیصی صحیح بیماری‌ها داریم تا بتوان پیش از بروز علائم بالینی، بیماری‌های ذکرشده را در افراد تشخیص داد. در همین راستا یکی از رویکرد‌های کنگره، موضوع بیومارکرهاست که می‌توانند به تشخیص زودهنگام بیماری‌های غیرواگیر کمک کنند. در این کنگره ۲۷ پنل وجود دارد و از تمام تخصص‌های علوم پزشکی بالینی نیز دعوت به عمل آمده است.

بر اساس این گزارش، غلامرضا حمزه‌لو دبیر اجرایی کنگره در ادامه با اشاره به اینکه بسیاری از بحث‌های مطرح شده در کنگره ارتقای کیفیت خدمات آزمایشگاهی، در کشور اجرا شده‌اند، گفت: غربالگری نوزادان از سال ۱۳۸۴ در کشور آغاز شد و نوزادان از لحاظ کم کاری تیرویید مادرزادی، فنیل کتونوریا و کمبود نوعی آنزیم مورد غربالگری قرار می‌گیرند. همچنین نظارت بر آزمایشگاه‌ها مبتنی بر استاندارد‌های بین‌المللی و ملی در کشور اجرا شده و منجر به افزایش کیفیت خدمات آزمایشگاهی شده است.

وی با اشاره به افزایش قیمت تجهیزات آزمایشگاهی خاطرنشان کرد: الان چندسال است که ارز حمایتی از حوزه تجهیزات آزمایشگاهی حذف شده و قیمت دستگاه‌ها چند برابر شده و این موضوع قدرت آزمایشگاه‌ها را در بازسازی و نوسازی تجهیزاتشان کاهش داده است.

علیرضا لطفی کیان؛ دبیر بین‌الملل کنگره نیز گفت: جامعه آزمایشگاهی در دوران کرونا سختی‌های زیادی را تحمل کرد، اما دست از کار نکشید. در کنگره امسال علاوه بر دعوت از اساتید داخلی، تلاش کرده‌ایم تا از اساتید خارجی به صورت حضوری و برخط نیز دعوت کنیم./ تسنیم

برچسب ها: آزمایشگاه تجهیزات آزمایشگاهی وزارت بهداشت
ارسال نظر
آخرین اخبار