۳۰ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۵
تعداد بازدید: ۶۵۰۰۲
یک کارگردان بیان کرد؛
یک کارگردان گفت: درک درستی از مستند نداریم و کار تبلیغاتی درست و مناسبی برای آن انجام نمی‌دهیم.
کد خبر: ۲۹۷۱۲

ساخت ۲۵ مستند با هزینه یک فیلم سینمایی/ درک درستی از مستند نداریم

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، محمد داوودی، مدیر فیلم‌برداری فیلم‌های جنگی و کارگردان فیلم‌های مستند درباره فیلم‌های جنگی با ژانر داستانی بیان کرد: در حوزه داستانی فیلم‌هایی که درباره شخصیت‌های مهم کشورمان ساخته شده است، تعداد اندکی دارد برای مثال فیلم‌هایی درباره شهیدان بروجردی، چمران، باکری و ... ساخته شده است، ولی درباره این بزرگواران مستند کار نشده است. البته فیلمسازان ما هوشمندانه عمل کردند و سند‌هایی را پیدا کردند و سپس بر اساس آن توانستند فیلم‌های داستانی با محوریت شهدا بسازند.

کارگردان فیلم‌های مستند ادامه داد: شخصی که فیلم ویلایی‌ها را ساخته است، کسی است که سن و سالش به جنگ نمی‌خورد، اما فیلمش یکی از درخشان‌ترین فیلم‌های ما است. این فیلم‌ها ایده‌های فردی است، که در واقع باید هوشمندانه‌تر و از طریق یک سری از نهاد‌ها و ارگان‌هایی که در این زمینه وظیفه دارند مانند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، روایت فتح، موزه جنگ و ... این افراد پیدا شوند تا فیلم‌هایی در ژانر دفاع مقدس ساخته شود.

محمدی اظهار کرد: اگر بخواهید درباره یک موضوع فیلم بسازید، کافی است که به آن فکر کنید و سپس ایده خود را برای شخصی بازگو کنید؛ و بعد درباره آن شخص و موضوع به شما منبع بدهند، اما این اتفاق نمی‌افتد درحالی که بسیاری از کشور‌های دنیا که موضوعات جنگی زیادی ندارند و اگر از آن‌ها بپرسید در حوزه جنگ چه اطلاعاتی دارند تا فیلم بسازید، یک نسخه کپی از جنگ‌ها و حوادث خود در اختیارتان قرار می‌دهند.

این کارگردان گفت: سوال اینجاست که ما چقدر درباره شخصیت‌هایی همچون شهید همت، باکری، احمد متوسلیان و ... فیلم مستند ساخته‌ایم؟ نزدیک‌ترین شخصیت به زمان ما سردار سلیمانی است که درباره او هزاران مستند ساخته شده، اما تاکنون یک مستند خوب نداشته‌ایم.

وی در خصوص هزینه‌های ساخت فیلم مستند گفت: مگر فیلم مستند چقدر هزینه‌بر است؟ اگر هزینه‌ها را برآورد کنید متوجه می‌شوید که با هزینه یک کار سینمایی می‌توان ۲۵ فیلم مستند ساخت؛ زیرا مستندسازان ما یاد گرفته‌اند که در شرایط سخت و بودجه اندک کار کنند، اما ما از این ویژگی استفاده نمی‌کنیم.

وی در ادامه به ساخت مستند درباره اتفاقات خلیج فارس و شهر‌های کشور اشاره کرد و گفت: وی بیان کرد: درباره وقایع خیلی از شهر‌های کشورمان مستند نداریم و قصه مستند یک داستان طولانی است که باید روز‌ها درباره آن به صحبت نشست. تا کنون چند اتفاق بزرگ در خلیج فارس افتاده است؟ چقدر درباره وقایع آن و نیرو‌های دریایی فیلم ساخته‌ایم؟ ما حتی از دلاور‌های شهر‌هایی همچون بوشهر که این شهر را به نام رئیس علی دلواری می‌شناسند کاری نساخته‌ایم. شاید خیلی از جوان‌های بوشهری از رئیس علی دلواری اطلاعات دقیقی نداشته باشند؛ درحالی که او در منطقه یکی از شاخص‌ترین افراد در برابر نیرو‌های متجاوز بود.

وی از مشکلات مستندسازی گفت: متاسفانه یکی ما یکی از مشکلاتی که داریم این است که درک درستی از مستند نداریم به همین دلیل توجه بسیاری به آن نداریم و کار تبلیغاتی درست و مناسبی برای آن انجام نمی‌دهیم.

محمدی گفت: شاید استقبال از کار‌های داستانی به این دلیل است که ویترین بهتری دارند و بازیگران بهتر و شاخصی در آن بازی می‌کنند و مخاطب پسند هستند. ولی واقعیت مستند همیشه برای کسانی که با آن مواجه می‌شوند به نسبت واقعیتی که در فیلم داستانی سعی می‌شود بازنمایی شود نیست. مستند یک فضای واقعی و فیلم داستانی یک فضای کاذب دارد و اگر ما درک خوبی از از موضوع داشته باشیم به مستند توجه بیشتری داریم./ باشگاه خبرنگاران جوان

برچسب ها: مستند مستند تلویزیونی فیلم سینمایی کارگردان سینما
ارسال نظر
آخرین اخبار