۰۱ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۸
تعداد بازدید: ۴۳۳۳۱۸
چرا خطاها و قصورات پزشکی افزایش پیدا کرده است؟ امروزه وقوع خطا یا قصور پزشکی طبق نظر متخصصان اجتناب ناپذیر است ولی نمی‌توان از کنار این موضوع به آسانی گذشت چون بسیاری از آرزوها بر اثر همین اشتباهات از دست می‌رود.
کد خبر: ۲۹۷۹۰
نویسنده : محدثه عزیزی

چرا قصورات پزشکی تمامی ندارد؟/ صحبت‌های مسئولین فقط در حد شعار است!

چرا هیچ واکنشی از سوی مسئولین صورت نمی‌گیرد/فقط پرونده‌ها ارجاع اما آیا نتیجه‌ای هم حاصل می‌شود؟!

 

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، در ایران روز اول شهریورماه، هم‌زمان با زادروز بوعلی سینا، به پاس خدمات وی به علوم پزشکی، تألیفات و فعالیت وی در این رشته و برای بزرگداشت پزشکان، روز پزشک نام‌گذاری شده‌است. ابوعلی سینا، پزشک و فیلسوف معروف متولد شهر بخارا است و مدفن او در همدان، یکی از شهرهای تاریخی ایران است و از مشهورترین و تاثیرگذارترینِ فیلسوفان و دانشمندان ایران است که آثارش در زمینه فلسفه ارسطویی و پزشکی اهمیت بسیار دارد.

پایگاه خبری خطوط ضمن تبریک این روز به تمامی پزشکان سراسر کشور می‌خواهد به بررسی برخی از چالش‌ها و ایرادات جامعه پزشکی کشور بپردازد.

اول از همه سوالمان این است که چرا خطاها و قصورات پزشکی افزایش پیدا کرده است؟ امروزه وقوع خطا یا قصور پزشکی طبق نظر متخصصان اجتناب ناپذیر است ولی نمی‌توان از کنار این موضوع به آسانی گذشت چون بسیاری از آرزوها بر اثر همین اشتباهات از دست می‌رود.

در ادامه چند نمونه از قصورات پزشکی که خطوط جمع‌آوری کرده است را می‌خوانید:

مرگ تلخ زن جوان بخاطر عفونت پلاتین در بیمارستان

زن جوان که از کمردرد رنج می‌برد، چندی قبل برای جاگذاری پلاتین در کمرش به بیمارستان مراجعه اما پس از ترخیص، پلاتین عفونت کرد و دوباره به مرکز درمانی بازگشت؛ اما این بار در زمان انجام اقدامات اورژانسی جان خود را از دست داد. با دستور قاضی ناصری از شعبه چهارم دادسرای امور جنایی، جسد زن جوان برای معاینات دقیق‌تر به پزشکی قانونی منتقل  و پرونده برای رسیدگی قضایی به دادسرای ناحیه 26 (جرائم پزشکی) ارجاع داده شد.

مرگ تلخ مرد میانسال هنگام عمل جراحی سنگ کلیه

مرد میانسال که از بیماری سنگ کلیه رنج می‌برده برای جراحی به این بیمارستان مراجعه و هنگام اقدامات درمانی فوت کرده است که خانواده‌ وی به‌خاطر این حادثه شکایت خود را تحت عنوان "قصور پزشکی" از کادر درمان مطرح کردند. با دستور قاضی ناصری از شعبه چهارم دادسرای امور جنایی، جسد مرد میانسال برای تعیین علت تامه فوت به پزشکی قانونی منتقل شد و پرونده برای رسیدگی قضایی به دادسرای ناحیه 26 (جرائم پزشکی) ارجاع داده شد

مرگ زن میانسال به دلیل ترخیص زودتر از موعد از بیمارستان

زن 58 ساله که از بیماری رنج می‌برده برای جراحی طحال خود به این بیمارستان مراجعه کرده اما پس از جراحی با نظر کادر پزشکی زودتر از موعد ترخیص شده و به خانه رفته است که چند روز بعد، حال جسمانی‌اش وخیم شده و مجددا به این مرکز درمانی بازگشته اما هنگام اقدامات اورژانسی فوت کرده است!

 در جریان تحقیقات میدانی، خانواده متوفی  بخاطر این حادثه شکایت خود را تحت عنوان قصور پزشکی از کادر درمان بیمارستان موردنظر مطرح کردند. با دستور قاضی ناصری از شعبه چهارم دادسرای امور جنایی، جسد زن میانسال برای معاینات دقیق‌تر به پزشکی قانونی منتقل و پرونده برای رسیدگی قضایی به دادسرای ناحیه 26 (جرائم پزشکی) ارجاع داده شد.

فوت 117  جنین در خراسان شمالی به علت مشکلات پزشکی

تشکیل ۴۴ پرونده قصور پزشکی در کرمانشاه

تشکیل ۱۴۱ پرونده شکایات پزشکی در ایلام

افزایش ۳۰ تا ۴۰ درصدی قصور پزشکی در زنجان

۲۴ پرونده قصور پزشکی در کهگیلویه و بویراحمد رای محکومیت گرفت

و.....

بماند که تمامی این قصورات پزشکی منجر به مرگ چندین انسان در کره زمین شده است، اما چرا هیچ واکنشی از سوی مسئولین صورت نمی‌گیرد. همان طور که  می‌دانید فقط پرونده‌ها ارجاع داده می‌شود اما آیا نتیجه‌ای هم حاصل می‌شود؟!

طبق گفتگویی که خطوط در سال گذشته با محمدرضا محبوب‌فر، کارشناس حوزه سلامت و بحران‌های محیطی، انجام داد. این شخص نظرشان در خصوص قصورات پزشکی بر این بود که در این روز‌هایی که تورم و گرانی افزایش پیدا کرده و پزشکان با مشکلات عدیده‌ای همانند مسائل کارت‌خوان، مالیات و... مواجه هستند و با توجه به خط فقری که این روز‌ها وارد حرفه پزشکی شده، قصور پزشکی زیاد شده است.

این کارشناس همچنین گفته بود: حتی خیلی از پزشکان در حال حاضر مجبور به رها کردن منطقه‌های خود و در مکان‌هایی که چندین پزشک دیگر وجود دارد، مستقر شده اند. این مسئله پزشکان منجر به برخی بی‌مبادلاتی‌ها و حواس‌پرتی‌ها شده است که این نیز موضوع خطرناکی است.

همچنین در ادامه در جواب سوال خطوط در خصوص اینکه بیشترین شکایت قصور پزشکی مربوط به کدام حوزه پزشکان است؟ پاسخ داده بود بیشترین شکایت علیه دندان‌پزشکان، متخصصان زنان و زایمان، جراحی‌های عمومی، متخصصان ارتوپد و سپس پزشکان عمومی است.

بنا بر این گفته‌ها رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران می‌گوید: تعهد حرفه‌ای این است که پزشک باید سلامت بیمار را بر هر مصلحت دیگری ترجیح بدهد. ما نباید سلامت بیماری که به ما محول شده را قربانی اشتباهاتمان کنیم. پزشک به دلیل مصلحت اقتصادی، وقت، زمان، سلامت خود، کار شخصی، نباید جان و سلامتی مریض را به خطر بیاندازد چون درمان بیمار به ما سپرده شده و ما حق نداریم با هیچ دلیل و بهانه‌ای در انجام وظایف خودمان قصور کنیم.

در این میان بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت هم می‌گوید: مجموعه وزارت بهداشت و همکاران ما حساس هستند و هرنوع تخلف یا قصور پزشکی انجام گیرد با آن مقابله می‌شود.

با وجود این صحبت‌های مسئولین پس چرا باز شاهد قصورات پزشکی متعدد هستیم؟! چرا هیچ کس جوابگوی این مسائل نیست. به نظر می‌آید این صحبت‌ها فقط در حد شعار است. هیچ وقت عملی نمی‌شود.

امیدوار هستیم جامعه به سمتی برود که وقتی روز پزشک در تقویم جمهوری اسلامی ایران به سر می‌رسد، شاهد اتفاقات خوب از سمت جامعه پزشکی و خوشحالی و قدردانی مردمان کشور از این قشر زحمت کش باشیم. فقط گفتن تبریک‌های متعدد دردی را دوا نمی‌کند.

برچسب ها: تخلفات پزشکی قصور پزشکی نظام پزشکی پزشکی روز پزشک مسئولین
ارسال نظر
آخرین اخبار